تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۳۴۴۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی یک نشست خبری آنلاین مطرح شد

بازار رمز ارزها، امن می‌شود

می متالز - هرچند که بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، بستری امن برای مبادله سریع و آسان ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود اما آنها همچنان در امان نیستند.
بازار رمز ارزها، امن می‌شود

به گزارش می متالز، مفقودی و سرقت‌ رمز ارزها، ۵ درصد از این بازار بزرگ را تشکیل می‌دهد. همین موضوع انگیزه‌ای برای گروه علمی- ‌پژوهشی آورکلاک به مدیریت بهزاد قاسمی، متخصص در حوزه امنیت سایبری و رمزارز شد تا در نشستی خبری در خصوص وضعیت صنعت رمزارزها در جهان و آینده آن در دنیا و ایران، از محصولات نرم‌افزاری و دستاوردهای خود رونمایی کرده و استاندارد جدیدی در زمینه‌ امنیت تراکنش‌های رمزارز، ارائه کنند. رمزارز به شکلی از پول‌ و دارایی مالی مجازی گفته می‌شود که با رمزنگاری برای تراکنش‌های مالی بدون نیاز به بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ارزها توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند و با فراتر رفتن از محدودیت‌های جغرافیایی، سریع و مقرون به‌صرفه‌ مبادله می‌شوند.

 

 هرجا که جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است

حجم کل بیت‌کوین‌ها که تنها یکی از این رمزارز‌های معروف این بازار است برابر ۵/۲۱ میلیون، پیش‌بینی شده که تا هفته گذشته به گفته کارشناسان ۵/۱۸ میلیون از آن استخراج شده و ۵/۲ میلیون باقی مانده تا سال ۲۱۴۱ استخراج خواهد شد. با اینکه بیت‌کوین‌ها بر بستری امن و شفاف کدنویسی شده و مبادله می‌شوند، اما همچنان از خطر گم شدن در امان نیستند. به گفته کارشناسان و گزارش‌های منتشر شده، هکرها و مجرمان سایبری تا امروز توانسته‌اند ۴۰ میلیارد دلار بیت‌کوین در بستر بلاک‌چین بدزدند. هرچند ممکن است به نظر بیاید این رقم در بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری رمز ارز، چیزی نیست، اما تیم پژوهشی آورکلاک توانسته پیش از آنکه سرمایه‌های بیشتری از دست برود، نرم‌افزاری رایگان به نام «سایبون»، برای تضمین امنیت تراکنش‌های رمزارز و نگهداری آن در جهان ایجاد کند. به گفته موسس آورکلاک، این نرم‌افزار که برای اولین‌بار در جهان به صورت کاملا رایگان عرضه شده، مستقل از بستر اجرا، فعالیت می‌کند تا امنیت نگهداری و تعاملات رمزارزی را تضمین ‌کند.

 

 اُوکو؛ سکه اختصاصی سایبون

گروه علمی ‌پژوهشی آورکلاک با عرضه عمومی ‌یک سکه اختصاصی برای تامین مالی منابع سایبون به نام «اوکو» (OCCO)، اعلام کرد که امیدوار است که این گروه بتواند از این روش برنامه‌های خود را پیاده‌سازی و رایگان ماندن نرم‌افزار سایبون را تضمین کند. این سکه اختصاصی بین سرمایه‌گذاران بازار رمزارزهای دیجیتالی، به توکِن مشهور است که در واقع سهم یک شرکت از دسترسی به محصول یا خدمتی خاص و بسیاری از کارکردهای دیگر را فراهم می‌کند و تنها برای یک پروژه خاص کاربرد دارد.

مدیر گروه آورکلاک همچنین از کیف پولی امن برای ارزهای دیجیتالی خبر داد و اضافه کرد:‌ کیف‌پول‌های ارزی به دوسته کیف پول گرم یاکیف پول‌های نرم‌افزاری با امنیت کم و کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری با امنیت بالا تقسیم می‌شوند. بر همین اساس گروه ما، اولین کیف پول سرد سخت‌افزاری با امنیت بسیار بالا را به رایگان در اختیار مخاطبانش قرار داده است. وی همچنین از فعالان این حوزه دعوت کرد تا با بررسی و همکاری در توسعه مستندات، به توسعه یک اکوسیستم فناورانه در حوزه رمزارز در ایران و کسب جایگاه در سطح جهانی با توسعه محصولات ایرانی کمک کنند. سکه اُوکو اولین سکه در زمینه امنیت سایر رمزارزها است که برای شرکت‌هایی که مشتریان بین‌المللی دارند، بسیار کاربردی است.

 

 امنیت تراکنش‌ها با یک استاندارد جدید ایرانی، تضمین می‌شود

این متخصص امنیت تراکنش‌های بلاک‌چینی و رمزارزی، اعلام کرد: برای تضمین و ارتقای امنیت تراکنش‌ها استاندارد جدیدی با عنوان BQ۳۱۳ را تعریف کرده‌ایم. این استاندارد به‌زودی و در ۹۰ روز آینده در غالب یک بلوک در اختیار سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، قرار می‌گیرد و فعالان این بازار را از نیاز به داشتن بلوکی اختصاصی بی‌نیاز می‌کند.

از ابتدای ظهور بیت‌کوین و دیگر رمز ارزهای دیجیتال، بسیاری از کشورهای جهان همواره در تلاش بودند تا این پول غیرمتمرکز را کنترل و معاملات آن را تا حد امکان محدود کنند. اکثر دولت‌ها باور دارند که چون بیت‌کوین قابل ردیابی توسط مقامات قضایی نیست به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز دامن می‌زند. به همین دلیل حجم این مبادلات در ایران هنوز شفاف و مشخص نیست و نهاد‌های نظارتی هم چندان قانون مشخصی در این‌خصوص وضع نکرده‌اند. با این‌حال کارشناسان این بازار معتقدند در ایران، احتمالا ۱۰ میلیون دلار بیت‌کوین روزانه استخراج می‌شود که این میزان برابر ۱۰درصد کل استخراج بیت‌کوین در جهان است و از این مقدار استخراج بیت کوین ۸۰درصد آن به خارج از ایران منتقل و ۲۰درصد از آن در کشور و صرافی‌های خرد مبادله می‌شود.

این کارشناس حوزه رمز ارز و امنیت سایبری، در این نشست آنلاین، رمزارزها را بستر مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور معرفی کرد و افزود: زمینه‌های سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه در ایران فراهم است و کارکردهای صنعت رمزارز را نباید محدود به حوزه استخراج دانست. در واقع بستر توسعه خدمات و محصولات نرم‌افزاری در دنیای بلاکچین و رمز ارز و ارائه محصولاتی در بازار بین‌المللی، بالاترین ارزش‌افزوده را برای کشور به همراه داشته و جوانان متخصص ایرانی زیادی در این زمینه در حال فعالیت و رشد در سایه‌ فرصت‌های فراهم‌شده در کشور هستند.

عناوین برگزیده