تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۰۳
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۳۴۷۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

راه اندازی کارخانه سرب و روی کوهبنان، گامی موثر در محرومیت زدایی منطقه

می متالز - با راه اندازی کارخانه سرب و روی در شهرستان کوهبنان، گام موثری در محرومیت زدایی منطقه و تحقق شعار سال که جهش تولید است، برداشته می‌شود.
راه اندازی کارخانه سرب و روی کوهبنان، گامی موثر در محرومیت زدایی منطقه

به گزارش می متالز، استان کرمان به بهشت معادن کشور شهرت دارد، بیشترین حجم معادن مس و سنگ آهن کشور در این استان قرار گرفته، اما شمال استان کرمان بدون شک با نام زغال سنگ گره خورده است.

شهرستان کوهبنان در شمال کرمان یکی از قطب‌های تولید زغال سنگ به شمار می‌رود، اما اقتصاد نه چندان قابل قبول معادن زغال سنگ در این شهرستان مردم را با محرومیت مواجه کرده است، به طوری که شاهد افزایش بیکاری و رکود در معادن کوهبنان هستیم.

توسعه صنعت سرب و روی عاملی موثر برای توسعه اقتصادی کوهبنان

بعد از سال‌ها وعده مسئولان برای خروج از اقتصاد تک بعدی و برداشت و خام فروشی زغال سنگ، حالا مسئولان به توسعه صنعت سرب و روی توجه کرده اند.

در بهمن ماه سال ۹۸ با تلاش فرماندار شهرستان کوهبنان و جلسات مختلف با شرکت‌های بزرگ بورسی، مقرر شد: مجتمع بزرگ سرب و روی متشکل از سه کارخانه در کوهبنان احداث شود که با این خبر، امید در دل جوانان این شهرستان زنده شد.

از سوی دیگر به دلیل تحریم ها، صنایع داخلی کشور برای واردات سرب و روی با مشکل جدی مواجه شده اند و یا با مشکلات بسیار سرب و روی مورد نیاز از ترکیه با قیمت‌های هنگفت وارد کشور می‌شود.

فواید احداث مجتمع بزرگ اکتشافی و صنعتی سرب و روی در کوهبنان

احداث مجتمع بزرگ اکتشافی و صنعتی سرب و روی می‌تواند در کنار توسعه اقتصادی کوهبنان زمینه توسعه صنایع استراتژیک داخلی را نیز فراهم و زمینه وابستگی کشور به کشوری مانند ترکیه را کاهش دهد.

محمدی یکی از شهروندان کوهبنانی گفت: در جای جای این شهرستان، گنجینه‌ای از ثروت‌های خدادادی نهفته است و اگر کارخانه فرآوری سرب و روی به همت مسئولان احداث شود، مشکل بیکاری جوانان این شهرستان وحتی شهر‌های اطراف برطرف می‌شود.

او افزود: از مسئولان استان و کشور تقاضا داریم، حل این مشکل را در اولویت قرار دهند که هرچه زودتر شاهد احداث این کارخانه باشیم تا علاوه برحل مشکل اشتغال منطقه، استان کرمان به قطب تولید سرب و روی تبدیل شود و زمینه وابستگی کشورمان به کشور‌های دیگر مانند ترکیه کاهش یابد.

کار واگذاری زمین پروژه و استعلام‌های آن أخذ و عملیاتی شده است

حسین سالاری فرماندار شهرستان کوهبنان نیز گفت: پس از مطالعات پهنه کوهبنان و در راستای جذب سرمایه گذار به منظور فعال کردن ظرفیت‌های معدنی شهرستان کوهبنان جلسات مختلفی در این شهرستان و استان با حضور سرمایه گذاران مختلف برگزار شده است که در نهایت ۳ شرکت فعال معدنی کشور که هر سه از شرکت‌های معتبر و بورسی هستند با تشکیل شرکت زرین صبا و اخذ جواز تاسیس، آمادگی خود را برای احداث واحد فرآوری سرب و روی کوهبنان اعلام کردند.

او افزود: این واحد فرآوری متشکل از سه کارخانه کنسانتره و تولید شمش سرب و روی است که طی جلسه‌ای در تهران و کرمان با حضور خبرنگاران، خبر سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در کوهبنان اطلاع رسانی شد.

سالاری تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون کار واگذاری زمین پروژه و استعلام‌های آن اخذ و عملیاتی شده و همچنین مطالعات زیست محیطی پروژه در اداره کل محیط زیست استان کرمان مورد تایید قرار گرفته و به تهران ارسال شده است.

او با اعلام اینکه هم اکنون حساب شرکت مذکور در بانک ملت کوهبنان افتتاح شده است، بیان داشت: در حال حاضر کار بررسی در ۲ معدن سرب و روی در «روستای بُن در» آغاز شده و با اخذ مجوز از یکی از سازمان‌ها که محدوده‌های دیگر شرکت با محدوده‌های آن سازمان تداخل دارد، کار بررسی در سایر محدوده‌ها نیز باید آغاز شود و طراحی کارخانه پس از آنالیز خوراک استحصالی انجام می‌شود.

تنها مانع احداث کارخانه سرب و روی، تداخل با معادن انرژی اتمی

جهانگیری مدیرعامل شرکت زرین صبا هم گفت: در حال حاضر محدوده‌های معدنی پروژه احداث کارخانه سرب و روی با محدوده‌های معدنی در اختیار سازمان انرژی اتمی تداخل دارد که در این رابطه در حال مذاکره با سازمان انرژی اتمی هستیم.

او افزود: تمامی زیرساخت‌های مجتمع (ساخت سه کارخانه) شامل آب، برق، گاز، مجوز‌های محیط زیست و منابع طبیعی در استان اخذ شده است و تا دو هفته آینده نتیجه را به ما اعلام خواهند کرد و کلنگ این پروژه را خواهیم زد.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان نیز گفت: جلساتی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد که با نظر مساعد وی دستور اقدام داده شده است و ادامه کار و آماده شدن آن برای کلنگ زنی بستگی به نظر مدیر کل صمت استان دارد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع، چندین جلسه با وی صحبت کردم و امیدوارم این مهم هرچه زودتر به نتیجه برسد تا در سال جهش تولید، علاوه بر رشد و شکوفایی شاهد خوشحالی جوانان عزیزمان نیز باشیم.

حرف آخر ...

با بهره برداری از معادن سرب و روی و ایجاد زنجیره‌های صنعتی در کوهبنان می‌توان ضمن از بین بردن محرومیت از چهره این شهرستان، زمینه توسعه بهتر و ارزآوری بیشتر را در این منطقه ایجاد و اقدامات لازم برای خودکفایی و جلوگیری از واردات این فلزات گرانبها در کشور را نیز فراهم کرد.

امروز کوهبنان در آستانه یک جهش جدی و بزرگ قرار گرفته است و مردم این شهرستان امیدوارند، مسئولان با عبور از وعده‌ها در راستای توسعه‌ی این شهرستان گام بردارند.

عناوین برگزیده