تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۳۴۸۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حاشیه سود چشمگیر «فخاس» از زبان صورت‌های مالی و واقعیت‌های بازار

می متالز - تشکیل کارگروه نظارت بر بازار سرمایه با حضور مدیران موفق فولادی کشور اطمینان خاطر را برای سهامداران صنایع معدنی به ارمغان می آورد.
حاشیه سود چشمگیر «فخاس» از زبان صورت‌های مالی و واقعیت‌های بازار

به گزارش می متالز، درحالی رخدادهای اخیر بازار سرمایه سایه ضرر را بر سرمایه سهامداران شرکت‌های مختلف از جمله معادن و صنایع معدنی انداخته که رئیس هئیت عامل ایمیدرو در نشستی با مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم به تشکیل کارگروهی با هدف نظارت بر وضعیت شرکت‌های مرتبط با این سازمان در بازار سرمایه گرفت.

مدیرانی همچون کسری غفوری، که شرکت تحت مدیریتش روزهای موفقی را در بازار فولاد پشت سر می گذارد، در این کارگروه منصوب شده اند تا منافع سهامداران شرکت های مرتبط با «سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) را حفظ کنند. در این نشست، که تیرماه گذشته برگزار شده بود، مقرر شد تا نمایندگان این شرکت ها کارگروه مذکور را تشکیل و درباره راهکارهای لازم برای عملیاتی نمودن برنامه واگذاری تحقیق کنند.

پس از گذشت حدود یک ماه از آن نشست، خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو طی حکمی نماینده این سازمان را در نشست مشترک با مدیران عامل صنایع معدنی و فولادی بزرگ کشور معرفی کرد. وی با اشاره به سوابق نماینده این سازمان بیان کرده که کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان براساس سوابق و تجاربی که دارد، به عنوان عضو کارگروه نظارت بر بازار بورس منصوب می‌شود. در این کارگروه مدیران عامل شرکت‌های بزرگ دیگری همچون فولاد مبارکه، فولاد خراسان نیز حضور دارند.

همچنان که می‌دانیم، غفوری از تجربه مدیرعاملی موفق در دو شرکت گروه ملی فولاد و فولاد اکسین برخوردار است و حالا موفقیت‌های شرکت فولاد خراسان پس از حضور وی در این سازمان نیز به کارنامه موفقیت آمیز او افزوده شده است وی در این جلسه از نمایندگان خواست تا از بازار سرمایه حمایت کنند.

مدیرعامل فولاد خراسان در باره برنامه این کارگروه با اشاره به صحبت‌های مدیران سازمان‌های برنامه و بودجه، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار، بیان کرد: این کارگروه با نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، به بهبود شاخص عملکردی آن‌ها می‌پردازد تا منافع سهامداران این شرکت‌ها حفظ و تعادل در بازار سرمایه برقرار شود.

روزهای روشن بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق کشور

نگاهی به کارنامه شرکت فولاد خراسان در ۶ ماهه نخست سال جاری، آن گونه که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، به خوبی نشان می‌دهد که شرکت مجتمع فولاد خراسان در ۶ ماه نخست سال موفق شده ۶۲۳ هزار تن آهن اسفنجی را به تولید برساند که بخش عمده‌ای از آن صرف تولید شمش در داخل مجتمع شده است.

از آنجا که این شرکت از مبادی داخلی و صادراتی فروش محصولات خود کسب درآمد می‌کند، در ۶ ماهه نخست امسال موفق شده است تا با فروش ۴۲۵,۱۵۰ تن محصول نهایی و میانی درآمد عملیاتی ۲۷,۶۶۴ میلیارد ریالی را کسب کند. این درآمد نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۶.۹ درصد رشد داشته است بنابراین این شرکت به چند دلیل از حاشیه سود مطلوبی برخوردار بوده است که انتظار داریم به دوره‌های بعد نیز تسریع یابد.

از جمله مزایای این شرکت توانایی حضور در بازارها خارجی برای فروش دو محصول شمش و مقاطع سبک ساختمانی است که به دلیل رشد نرخ ارز و صدور مجوز عرضه ارز صادراتی در صرافی‌های غیربانکی زمینه کسب نقدینگی ریالی بیشتری را برای شرکت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، به دلیل تأمین مواد اولیه از واحدهای تحت مالکیت، در صورت تغییرات عرضه این مواد خام در بازار هیچ تهدیدی برای تولیدات فخاس مطرح نیست.

اگرچه عمده محصولات این شرکت در بازار داخلی عرضه می‌شود، اما به دلیل رشد قیمت و تورم، نرخ فروش این محصول نیز از فروردین ماه سال جاری از بالغ بر ۴۴ میلیون ریال به ازای هر تن شمش و ۵۳.۴ میلیون ریال به ازای هر تن محصولات سبک ساختمانی با رشدی قابل توجه، در مردادماه رشدی در حدود ۷۰ درصد برای فروش شمش و ۶۱.۴ درصد رشد قیمت برای محصولات سبک ساختمانی داشته است.

با وجود این که بهای تمام شده نیز ثابت نیست، درصورت بیشتر بودن رشد نرخ فروش نسبت رشد هزینه بها، حاشیه سود شرکت نه تنها ثابت نمی‌ماند بلکه افزایش خواهد داشت. امری که صورتهای مالی ۳ ماهه با نشان دادن رشد ۶۸ درصدی حاشیه سود بر آن صحه می گذارد.

انتظار می‌رود با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه، شاهد تداوم این حاشیه سود برای ۳ ماهه دوم نیز باشیم.

عناوین برگزیده