به گزارش می متالز، محمد لاهوتی در سی و هفتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مخاطب حمایت از کالای ایرانی سه گروه هستند، بیان داشت: دولت و به معنای عام حاکمیت اولین مخاطب شعار سال با عنوان نامگذاری از کالای ایرانی است و گروه دوم فعالان اقتصادی و تولید کنندگان است که این گروه های افزایش بهرهوری به جامعه باید اطمینان دهند که کالای تولیدی آنها با کیفیت و رقابتی است.
عضو کنفدراسیون اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مخاطب سوم شعارامسال مصرف کنندگان هستند، افزود: این گروه با حمایت از تولید داخلی و کمک به اشتغال جوانان نقش آفرینی میکند.
وی با بیان اینکه بحث حمایت از کالای ایرانی به گونهای مطرح میشود که گویا کالای تولید داخل فقط قرار است در داخل مصرف شود، گفت: در این بحث کمتر به صادرات و حمایت از کالاهای تولید داخل با محوریت صادرات پرداخته میشود.
لاهوتی افزود: این در حالی است که ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تولید درون زا و برونگر را دنبال می کند.
وی افزود: در صورتی که که واحدهای تولید داخلی به سطح استاندارد تولید برسند این میزان تولید در داخل تقاضا نخواهد داشت و مشکلاتی مانند رکود، تشدید میشود، بنابراین حمایت از تولید صادرات محور بیش از هر زمان دیگری مطرح می شود و لازم است که دولت به عنوان متولی فضای کسب و کار این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تلاش برای کاهش قیمت تمام شده دارای اهمیت است، گفت: در غیر این صورت حضور در بازارهای اطراف و منطقه امکان پذیر نیست.
وی گفت: اگر صادرات رونق نگیرد، مشکلات تولید برطرف نمیشود، بنابراین دولت باید از تولید کنندگانی حمایت کند که کالاهای صادراتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی دارند.
وی افزود: برای حمایت از کالای ایرانی اگر بخواهیم از افزایش تعرفه و ممنوعیت در واردات استفاده کنیم، مجدد با شکست مواجه می شویم، زیرا همواره محدودیت و ممنوعیت باعث کم شدن قدرت رقابت بین واحدهای تولیدی میشود و به این ترتیب فضا برای واردات غیررسمی مهیا می شود.