تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۳۵۵۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفت‌وگوی با دبیر انجمن سیمان کشور مطرح شد

هر پاکت سیمان را ۲ هزار تومان گران تر می خریم!/ نرخ گذاری دستوری صنعت سیمان را نابود می‌کند

می متالز - عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان کشور گفت:زمانی که به دلیل گرانی پاکت سیمان اعتراض می‌کنیم، تولیدکنندگان می‌گویند مواد اولیه تولید پاکت که مواد پتروشیمیایی است، در بورس کالا گران شده است
هر پاکت سیمان را ۲ هزار تومان گران تر می خریم!/ نرخ گذاری دستوری صنعت سیمان را نابود می‌کند

به گزارش می متالز، سیمان یکی از مصالح ساختمان این روزها در بستری از تلاطم به سر می برد. صنعت سیمان بیش از یک سال است با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مذاکره بر سر نحوه نرخ گذاری سیمان است. قیمت سیمان به شکل دستوری تعیین می شود و دلیل دستوری بودن آن به زمان کمبود عرضه و تقاضای زیاد این محصول باز میگردد. خبر گران شدن سیمان دیروز رسانه ای شد، برخی عنوان می‌کنند افزایش نرخ سیمان توسط خود سیمانی ها تخطی از نرخ‌گذاری سیمان است، در حالی دبیر انجمن سیمان معتقد است این افزایش تنها در سیمان‌های پاکتی است و گرانی پاکت سیمان ربطی به خود سیمان ندارد.

شیخان، دبیر انجمن سیمان کشور بیان کرد: نرخ سیمان به شکل دستوری از طرف دولت اعلام می‌شود و هیچ گونه افزایشی در قیمت سیمان رخ نداده است.

وی افزود: دو نوع سیمان فله و پاکتی در بازار داریم، نرخ سیمان فله هیچ تغییری نکرده است. تنها پاکت سیمان گران شده است و این بر نرخ نهایی سیمان پاکتی تاثیر گذاشته است میزان افزایش آن نیز برای هر پاکت ۲ هزار تومان است.

شیخان گفت: قیمت مصوب سیمان پاکتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان درب کارخانه است که افزایش نرخ پاکت کشیده شده است. افزایش نرخ پاکت نیز بسیار عادی جلوه داده شده است. زمانی که به دلیل گرانی پاکت سیمان اعتراض می‌کنیم، تولیدکنندگان می‌گویند مواد اولیه تولید پاکت که  مواد پتروشیمیایی است، گران شده است. تولیدکنندگان پاکت مواد اولیه آن را از بورس کالا خریداری می کنند. افزایش قیمت دلار باعث افزیش قیمت محصولات شیمیایی در بورس کالا شده است که بر قیمت سیمان نیز تاثیر می‌گذارد.

دبیر انجمن سیمان گفت: درخواست افزایش قیمت سیمان از وزارت صمت همچنان بر قوت خود باقی است. این درخواست برای امروز نیست و چندین سال است که صاحبان صنایع سیمانی پیگیر آن هستند. بر اساس مذاکراتی که با وزارت صمت انجام شده بود، افزایش قیمت سیمان تایید شد. تنها ۳۷ درصد در تیرماه افزایش یافت و قرار شد ما بقی افزایش قیمت سیمان در نیمه دوم سال انجام شود، تحولات کشور و گرانی بنزین باعث شد گرانی سیمان به تعویق بیافتد و در طول زمان بی وزیر بودن وزارت صمت همچنان درخواست صنعت سیمان روی میز باقی ماند.

عناوین برگزیده