تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۵۸۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وعده‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با فعالان بازار سرمایه:

خواسته‌های فعالان بورس پیگیری می‌شود

می متالز - رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالان بازار سرمایه وعده داد: بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ می‌شود و خواسته‌های فعالان بورس پیگیری خواهد شد.
خواسته‌های فعالان بورس پیگیری می‌شود

خواسته‌های فعالان بورس پیگیری می‌شود

به گزارش می متالز، محمدباقر قالیباف در نشست روز گذشته با فعالان بازار سرمایه اعم هیات‌ مدیره سازمان بورس، بورس‌ها، نهادهای مالی، کارگزاران، چند فعال حقیقی و… با اشاره به آشنایی ۳۰ ساله با بازار سهام، تاکید بر استقلال بورس و برنامه‌ریزی برای سال پایانی دولت کرد.

وی گفت: در وضعیتی خاص به ویژه با رشد اقتصادی منفی در حوزه‌های مختلف روبرو بوده و نمی‌توان آثار مالی تحریم، مشکلات تولید، صنعت، تکنولوژی، بازار کار، پول و سرمایه، ارز، تجارت خارجی، نا ترازی بانک‌ها و جبران کسری بیش از ۲۰۰ هزار میلیاردی بودجه در یک سال را نادیده گرفت.

محیط استراتژیک تنها با همکاری صاحب‌نظران بازار سرمایه ایجاد می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بررسی جهت‌دهی و جذب نقدینگی توضیح داد: از طریق ارتباط مداوم با صاحب‌نظران بازار سرمایه می‌توان محیطی استراتژیک با فهم مشترک و اتفاق‌نظر ۵۰ – ۶۰ درصدی، ایجاد کرد؛ بنابراین لازم است فعالیت یک دهه بورس آسیب‌شناسی و تحلیلی از روند تاریخی ارائه داد.

قالیباف افزود: بازار سرمایه از اواخر سال گذشته تا مرداد، آموزه‌های بسیاری در حوزه نقدینگی، کد سهامداری و سیاست‌گذاری دارد و تجربه ۷ الی ۸ ماه اخیر باید مجزا از یک دهه گذشته، آسیب‌شناسی شود. این تحلیل‌ها آینده را روشن می‌کند اما باید متوجه استقلال بورس هم بود و اصطلاحا انگشت در چشم بورس نشد. بورسی که مانند موجودی زنده، فعال و فوق هوشمند است.

وی یادآوری کرد: باید به این فهم مشترک برسیم که بورس به کوچک‌ترین موضوعات، عکس‌العمل نشان می‌دهد. در ارتباط با تعریف بورس مطلوب نیز می‌توان به نقد شوندگی اشاره کرد که مهم‌ترین ویژگی آن بوده و ضمن توجه به این متغیر در تحلیل‌ها، نباید مخدوش شود.

ضرورت برنامه‌ریزی دولت تا پایان سال با همراهی صاحب‌نظران بازار سرمایه

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رویکردهای مجلس یازدهم شامل شفافیت، هوشمندی، مردمی سازی و کارآمد سازی نیز باید در ارتباط با بازار سرمایه مورد توجه قرار داد و در صورت آسیب ورود مستقیم مردم به بورس با لحاظ کردن متغیر مردمی سازی باید مسیری برای حضور مردم تعریف و ساماندهی کرد تا به سمت پروژه محوری و تامین بخش‌های تولیدی از بورس حرکت شود؛ بنابراین هدف‌گذاری کلی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف تاکید کرد: همچنین لازم است با ارتباط مداوم با صاحب‌نظران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه، برای دوره یک‌ساله پایان دولت برنامه‌ریزی کرد تا در این شرایط اقتصادی، آسیب کمتری به مردم برسد.

وی با دعوت از کارشناسان برای اعلام پیشنهاد‌ها درباره قانون بودجه سال، طی یک ماه آینده، ادامه داد: در برنامه‌های قبل مانند برنامه ششم توسعه به موضوعات محیط داخلی، تحریم، بازار سرمایه، اقتصاد و فرصت‌ها و تهدیدها پرداخته نشده و دولت آرزوهایی را تبدیل به برنامه کرده که در آن گم هستیم؛ بنابراین در برنامه هفتم توسعه باید احکام متحول کننده مانند ثبات اقتصادی، تامین مالی بخش تولید از بازار سرمایه و… تصویب شود.

جهش تولید بدون آگاهی مردم اتفاق نمی‌افتد

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه بدون توجه به پیشنهاد‌ها صاحب‌نظران اقتصادی، مشکلات برنامه‌های سوم تا ششم را رقم می‌زند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت نتوانستند بیش از ۳۰ درصد اجرا شوند. از سوی دیگر باید به استراتژی بخشی و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و دفاعی توجه کرد. در ارتباط با بورس نیز باید به مسائل اجتماعی، سیاسی، امنیتی و حتی محیط زیستی توجه شود.

قالیباف ادامه داد: صداوسیما هم باید برنامه‌های مانند برنامه «میدان» تولید کند تا اطلاعات لازم در حوزه سرمایه و بورس به مردم داده شود. در غیر این صورت جهش تولید اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان تصریح کرد: در نشست‌های مختلف سیاست‌گذاری مانند شورای عالی اقتصاد، موضوعات موردنظر فعالان بازار سرمایه با حساسیت پیگیری و حتما استقلال بورس به رسمیت شناخته خواهد شد. نظرات کارشناسی هم در کمیسیون‌ها و واحدهای تخصصی مطرح و در حوزه نظارت و قانون‌گذاری دنبال خواهند شد.

عناوین برگزیده