تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۵۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصویب آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی تولیدکنندگان کالا‌ها/ صدور مجوز امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان

می متالز - هیات وزیران در جلسه ای به ریاست رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مربوط به رتبه بندی تولیدکنندگان کالاها، عرضه کنندگان خدمات و پیمانکاران طراحی - ساخت را تصویب کرد.
تصویب آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی تولیدکنندگان کالا‌ها/ صدور مجوز امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان

به گزارش می متالز، براساس آیین نامه اجرایی یاد شده که در راستای تکلیف مقرر در جزء (۴) بند (الف) ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی – مصوب ۱۳۹۸ – به تصویب رسید، فرآیند رتبه بندی متقاضیان شامل انتخاب مجری ذیربط رتبه بندی توسط متقاضی از فهرست مجریان مندرج در سامانه توانیران و ارایه درخواست به مجری رتبه بندی از طریق این سامانه، بررسی و ارزیابی متقاضی توسط مجری رتبه بندی و صدور گواهینامه توسط توسط مجری رتبه بندی و درج رتبه صادر شده از طرف جری در سامانه توانیران توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

رتبه بندی بر اساس چهار حوزه مدیریتی، سوابق و تجربیات، توان مالی و فنی و امکانات (فناوری سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت‌ها و سرمایه انسانی) برای هر متقاضی انجام می‌شود.

مجری رتبه بندی پس از دریافت اسناد و مدارک لازم از متقاضی براساس شاخص‌ها و معیار‌های رتبه بندی و در صورت نیاز بازدید میدانی، اقدام به ارزیابی و امتیازدهی ذیل هر شاخص نموده و نتایج امتیاز‌های حاصل را در قالب رتبه نهایی به متقاضی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌نماید.

هر یک از متقاضیان در صورت اعتراض، می‌توانند شکایت خود را به همراه مدارک و مستندات کافی برای رسیدگی به کارگروه مندرج در این آیین نامه ارائه نمایند.

همچنین به منظور نظارت بر حُسن اجرای این مصوبه، تعیین فهرست سایر مجریان ذی صلاح قانونی غیردولتی و رسیدگی به اعتبار گواهی‌های صادره توسط مجریان رتبه بندی از جمله رعایت اصل بی طرفی و عدم تعارض منافع، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان بورس و اوراق بهادار) و دستگاه اجرایی ذی ربط تشکیل می‌شود و تصمیمات کارگروه با اکثریت آرا، لازم الاجراست.

 

صدور مجوز امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان

هیات وزیران به منظور حفظ سهم بازار ایران در افغانستان و تسهیل و تثبیت تجارت بین دو کشور، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوز پاراف و امضای موقت موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان ظرف سه سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، موافقت کرد.

عناوین برگزیده