به گزارش می متالز، در حال حاضر قیمتهای مختلفی برای فروش خودرو در بازار ارائه میشود، بهطوری که بین قیمت یک خودرو از مغازهای به مغازهای دیگر و از بازار تا فضای مجازی فاصله زیادی وجود دارد. با این وجود، هر دستگاه پراید ۱۳۱ در بازار بهطور متوسط ۱۲۷ میلیون تومان قیمت میخورد هر چند در فضای مجازی و سایتها قیمت بالاتری نیز برای این خودرو ارائه میشود. همچنین قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار حدود ۱۴۷ میلیون تومان اعلام میشود. در مورد پژو۴۰۵ معمولی نیز باید به قیمت ۲۱۸ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد. قیمت پژو پارس نیز حدود ۲۵۵ میلیون تومان و رانا ۲۴۵ میلیون تومان است و هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان و پژو۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان عرضه میشود.
در این خصوص سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه طی دو ماه گذشته همکاران ما معاملهای در بازار خودرو انجام ندادهاند، گفت: تعداد معاملات در بازار به نقطه صفر رسیده بهطوری که با قیمتهای بالای فعلی، خریداری برای خودرو وجود ندارد و در عین حال، فروشندگان نیز دست نگه داشتهاند و قیمتها روی کاغذ بالا و پایین میشود. وی ادامه داد: رکود کامل بر بازار خودرو سایهافکنده، این رکود از اواخر شهریورماه آغاز شده و فعلا معاملهای در بازار انجام نمیشود. مؤتمنی ادامه داد: با قیمتهای فعلی هیچکس جرأت خرید خودرو ندارد و بعید میدانم در یک ماه گذشته حتی یک معامله خودرو در بازار انجام شده باشد.رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو پیشبینی کرد همانطور که قیمت خودرو بهطور نجومی بالا رفته، دچار ریزش خواهد شد زیرا در حال حاضر قیمتها واقعی نیست و متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد. در شرایطی که قیمتها در بازار خودروهای داخلی هر روز بیضابطه رکورد میزند، بررسیهای «ایرنا » از آشفتگی در بازار خودروهای خارجی حکایت دارد. قیمتهای اعلامی برای خودروهای خارجی نشاندهنده رشد افسارگسیخته قیمتها است.
در حال حاضر رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸ با قیمت ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی خرید و فروش میشود.سانتافه ۲۰۱۷ فول نیز با پرداخت دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قابل خریداری است. لکسوس NX ۲۰۱۷ فول با قیمت ۳میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است. نمایشگاهداران از اوضاع بد بازار به شدت گلایه دارند و میگویند رکود مطلق حاکم شده و در عمل خرید و فروشی انجام نمیشود.نعمتالله کاشانی، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران در این زمینه میگوید: عدم واردات خودروی خارجی به کشور طی دو سال گذشته، سبب شده تا در عمل با خودروهای دست دوم و کارکرده مواجه باشیم که قیمتها در چنین بازاری قابل کنترل نیست، زیرا مشمول نرخگذاری نمیشوند.
به گفته این مقام صنفی، ممنوعیت واردات عامل بزرگی در آشفته بازار کنونی است، در حالی که اگر اجازه واردات خودروهای دست دوم حتی با دلار ۳۰ هزار تومانی داده میشد، التهابات کاهش مییافت.