تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۳۶۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
احتمال کاهش قیمت جهانی الکترود گرافیتی قوت می‌گیرد

ارایه سهام شرکت گرافتک (GrafTech) به صورت عرضه اولیه

می متالز - هلدینگ بین‌المللی گرافتک (GrafTech)؛ تولیدکننده محصولات کربنی و گرافیتی قصد دارد تا سهام خود را در بازار به صورت عرضه اولیه (IPO) به میزان 907 میلیون دلار ارایه کند که این امر می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود.
ارایه سهام شرکت گرافتک (GrafTech) به صورت عرضه اولیه

به گزارش می متالز، انتظار می‌رود مبلغ پیشنهادی در بازار سهام برای این هلدینگ بین 21 تا 24 دلار برای هر سهم باشد. GrafTech هدف‌گذاری خود را برای افزایش دارایی‌های خود از این اقدام تا 7.3 میلیارد دلار تعیین کرده است.

روز چهارشنبه، 15 فروردین 1397 (4 آوریل 2018) هلدینگ تولیدکننده بین‌المللی الکترود گرافیتی گرافتک اعلام کرد که این شرکت در تلاش است تا 907 میلیون دلار از سهام خود را به صورت عرضه اولیه ارایه کند. پیش‌بینی تحلیل‌گران از ارزش پیشنهادی برای هر سهم، چیزی بین 21 دلار تا 24 دلار است، این مبلغ با تعداد 37.8 میلیون سهم در نظر گرفته شده است. شرکت GrafTech که قصد دارد در بورس اوراق بهادار نیویورک (New York Stock Exchange) تحت نماد EAF، سهام خود را عرضه کند، تا 7.3 میلیارد دلار افزایش دارایی‌های خود را از این محل در دستور کار خود قرار داده است. از آنجایی که عرضه اولیه سهام معمولا برای ارایه سهام‌های جدید به‌کار می‌رود، این کار تقاضا برای سهام‌های قبلی را کاهش می‌دهد در حالی‌که عرضه کل سهام در بازار افزایش یافته است، معمولا این وضعیت منجر به کاهش ارزش سهام می‌شود.

گرافتک که در ایالت اوهایو قرار دارد توسط شرکت مدیریت دارایی بروکفیلد (Brookfield Asset Management) در سال 2015 با سرمایه‌‌ای در حدود 855 میلیون دلار خریداری شده است؛ پس از خریداری شدن شرکت گرافتک توسط بروکفیلد، میانگین ارزش قراردادها به بیش از 2 برابر رسید. این در حالی است که در آن زمان، قیمت‌های جهانی فولاد به دلیل شرایط بازار صادراتی چین تحت فشار قرار گرفته بود.

چنان که در گزارش «بازار جهانی الکترودهای گرافیتی» گفته شد، قیمت الکترود گرافیتی در سال 2017 به دلیل تقاضای بسیار زیاد و کمبود عرضه روند صعودی شدیدی را تجربه کرده است. شایان ذکر است که چیزی حدود 20 درصد از ظرفیت تولید الکترود گرافیت در خارج از چین در سال 2014 و پس از آن بسته و منجر به افزایش سرسام‌آور قیمت‌های جهانی این کالا شد. قیمت این الکترودها از کمتر از 5 هزار دلار در سال‌های قبل از 2016 به حدود 35 هزار دلار در سال 2017 افزایش یافت، یعنی چیزی حدود 7 برابر رشد کرد، هر چند با پایان یافتن سال 2017 قیمت جهانی الکترود گرافیتی نیز کاهش یافت. به‌طوری که قیمت الکترود گرافیتی در بازار چین از 16 هزار دلار به نزدیک 10 هزار دلار رسید. این کاهش قیمت در بازار این محصول در چین در حالی است که قیمت این الکترودها از ماه جولای تا اواخر اکتبر سال 2017 بیش از 16 هزار دلار بود. نمودار 1 قیمت جهانی الکترود گرافیتی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. 

شرکت GrafTech در نظر دارد تا ظرفیت تولید خود را تا 21 درصد افزایش دهد و تا پایان سال 2018 به 202 هزار تن برساند که این تصمیم در نتیجه بهبود در وضعیت بازار و قیمت‌های جهانی آن است. افزایش دارایی‌های این شرکت، به‌واسطه عرضه بخشی از سهام خود در بورس اوراق بهادار نیویورک، می‌تواند حامی مهمی در توسعه ظرفیت این شرکت باشد. مجموع ظرفیت جهانی تولید الکترود گرافیتی در خارج از چین تقریبا 800 هزار تن است. محصولات الکترود گرافیتی تولید شده توسط شرکت GrafTech برای ذوب قراضه در کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد استفاده می‌شود. دارایی‌های تولیدی این شرکت در کشورهای فرانسه، اسپانیا، مکزیک و آمریکا مستقر شده است.

عناوین برگزیده