تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۳۷۲۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

می متالز - بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، مجموع صادرات ایران در ۶ ماهه امسال به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسیده که از این میزان ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صادر شده است. طبق این آمارها عراق و امارات در رتبه اول و دوم مقاصد عمده صادرات ایران در منطقه قرار گرفته‌اند.
سهم 59 درصدی همسایگان از صادرات ایران

به گزارش می متالز، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: از مجموع کل صادرات کشور ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ قرار گرفته‌اند.

فرزاد پیلتن در مورد صادرات ایران در شش‌ماهه سال 1399 گفت: بر اساس آمارها صادرات ایران در ۶ ماهه امسال به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن رسید که از این میزان صادرات ۱۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار یعنی حدود ۹۴ درصد از کل صادرات کشور به ۲۰ کشور هدف صادرات انجام شده است.

او ادامه داد: در میان ۲۰ کشور مذکور، ۶ کشور عربی شامل عراق با 2 میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار (پس از چین) در رتبه ۲، امارات با یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار در رتبه ۳، عمان با ۱۶۵ میلیون دلار (پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، اندونزی، روسیه، تایلند و آذربایجان) در رتبه ۱۲، کویت با ۷۳ میلیون دلار (پس از ونزوئلا، ارمنستان، آلمان) در رتبه ۱۶ و قطر با ۶۲ میلیون دلار (پس از سوریه، هنگ‌کنگ و بالاتر از قزاقستان) در رتبه ۱۹ بازارهای عمده صادراتی ایران قرار داشته‌اند.

پیلتن تصریح کرد: سهم کشورهای عربی از مجموع صادرات به ۲۰ کشور مذکور ۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: همچنین طی مدت مذکور از مجموع کل صادرات کشور ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است که در میان این گروه از کشورها عراق و امارات در رتبه اول و دوم و کشورهای عمان و کویت و قطر پس از افغانستان، ترکیه، پاکستان، روسیه و آذربایجان در رتبه‌های هشتم تا دهم و بحرین و عربستان با صادرات سه و صفر میلیون دلاری پس از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های ۱۴ و ۱۵ قرار گرفته‌اند.

پیلتن ادامه داد: همچنین در حوزه واردات نیز طی مدت مذکور ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار به میزان ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن کالا وارد کشور شده است.

او خاطرنشان کرد: از کل میزان واردات مذکور ۱۵ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار آن متعلق به ۲۰ کشور هدف عمده واردات کشور بوده است که در جمع ۲۰ کشور هدف فوق، کشورهای عربی شامل امارات با ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار (پس از چین) در رتبه دوم و عمان با ۲۰۰ میلیون دلار (پس از ترکیه، هند، آلمان، روسیه، انگلیس، هلند، ایتالیا، کره جنوبی، سوئیس و سنگاپور) در رتبه سیزدهم و (بالاتر از برزیل، فرانسه، مالزی، اتریش، اسپانیا، پاکستان و دانمارک) قرار گرفته است.

این مسوول یادآور شد: در گروه ۱۵ کشور همسایه ایران با وارداتی معادل ۷ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار از این کشورها، کشورهای امارات و عمان (پس از ترکیه و روسیه) به ترتیب رتبه اول و چهارم و عراق با ۴۳ میلیون دلار (پس از پاکستان) در رتبه ششم، کویت با ۳ میلیون دلار و قطر با ۲.۴ میلیون دلار (پس از قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان) در رتبه یازده و دوازدهم قرار گرفته و بحرین و عربستان نیز به ترتیب با ۰.۱ و صفر میلیون دلار واردات، بعد از افغانستان در رتبه‌های چهاردهم و پانزدهم مبادی وارداتی کشور قرار داشته‌اند.

او افزود: مجموع واردات کشور از کشورهای عربی مذکور طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار بوده است.

پیلتن خاطر نشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در رویکردی جدید و با توجه به شرایط بین‌المللی و البته متغیرهای اقتصادی و تجاری، توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را در دستور کار خود قرار داده است.

او ادامه داد: روابط حسنه سیاسی با برخی کشورهای مذکور، نزدیکی جغرافیایی و زیرساخت‌های مناسب بندری و در نتیجه هزینه‌های پایین حمل‌ونقل، اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی و سهولت ارتباط میان تجار ایران و کشورهای فوق، سهولت رفت‌وآمد و پایین بودن هزینه‌های بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادهای تجاری و همچنین ایجاد دفتر و نمایندگی و.... از جمله مهم‌ترین عوامل و زمینه‌های افزایش روابط تجاری ج.ا.ایران و این کشورها محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: بااین‌وجود، علاوه بر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشور و وقوع برخی نوسانات در روابط سیاسی با برخی از این کشورها مانند عربستان و وجود ناآرامی‌ها در برخی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی بوده است که بر روابط تجاری با این کشورها تأثیرگذار بوده است.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت