تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۵۲۴۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۴۸ درصدی صادرات ایران به کشور‌های همسایه

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک، از افزایش ۴۸ درصدی صادرات ایران به کشور‌های همسایه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان، از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم است که در این راستا اقدامات مهمی انجام شد و طی شش ماه اخیر رشد ۴۸ درصدی صادرات کالا‌های ایرانی را به ۱۵ کشور همسایه رقم زد.

دیپلماسی اقتصادی بخصوص با کشور‌های همسایه در دستور کار دولت قرار دارد تا با افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام اساسی برداشته شود.

«سید روح الله لطیفی» سخنگوی گمرک در گفت و گویی درخصوص صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه، گفت: از اول شهریورماه تا پایان بهمن ماه (۱۴۰۰)، ۴۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۱۸۵ تُن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۷ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۲۵ دلار کالا از ایران صادر شده است.

سخنگوی گمرک افزود: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ در تجارت با ۱۵ کشور همسایه، ۷۰ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۳۶ تُن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۵۷ دلار صادر و ۲۱ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۸۴ تُن به ارزش ۲۲ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۰۶ دلار وارد کشور شده است.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شاهد رشد روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه بودیم و این روند همچنان ادامه دارد، به طوری که چشم انداز سال ۱۴۰۱ روز‌های روشنی را در تجارت با کشور‌های هم مرز ایران نشان می‌دهد.

تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه جویی در هزینه‌ها اشاره کرد، از سوی دیگر نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشور‌های هم مرز می‌تواند در تامین نیاز‌های بازار‌های صادراتی و وارداتی کمک کننده باشد.

منبع: خبرگزاری بین المللی تصویری ایران پرس

عناوین برگزیده