به گزارش می متالز، در اواسط مهر ماه سال جاری، انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپیماها از 60 درصد از ظرفیت خود برای حمل و نقل مسافران استفاده کرده و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران خواهد شد.
پس از این تصمیم، نرخ نامه جدید بلیط پروازهای داخلی منتشر شد که طبق آن، قیمت بلیط هواپیما از آبان ماه سال جاری حداقل 155 درصد افزایش پیدا می کرد، بر اساس این نرخ نامه حداقل قیمت 491 هزار تومان و حداکثر 2.6 میلیون تومان مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز بود.
در پی اعلام این نرخنامه، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس نسبت تصمیم صورت گرفته برای افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما واکنش نشان داده و اعلام کردند که افزایش 155 درصدی نرخ بلیط غیرواقعی و تخلف است.
از طرفی پس از اعتراض و واکنش جدی مجلس نسبت به تصمیم ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیط، وزیر راه و شهرسازی نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و اعلام کرد که قیمتهای جدید اعتبار ندارد و لغو شده است. پس از آن، سازمان هواپیمایی مطرح کرد که این قیمتها تا پایان آبان سال جاری افزایش نخواهد داشت.
پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما، از آنجا جالب می شود که بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاینها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند.
طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود 100 درصد افزایش یافته است، بر اساس گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.
با بررسی دو نرخ نامه مشاهده می کنیم که به طور مثال نرخ حداقل پرواز تهران-اهواز از 190 هزار تومان به 430 هزار تومان یا نرخ حداقلی پرواز تهران-تبریز از 190 هزار تومان به 417 هزار تومان افزایش یافته است.
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به انتشار نرخ نامه جدید ایرلاین ها و افزایش مخفیانه قیمت، گفت: قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند.
وی گفت: وزیر راه و شهرسازی نباید اجازه افزایش قیمت بلیط هواپیماها را دهد، به نظر می رسد که مخالفت وزیر راه ضمانت اجرایی ندارد و سازمان هواپیمایی نتوانسته به درستی در این رابطه عمل کند.
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما و همچنین اقدام اخیر ایرلاین ها در افزایش مخفیانه قیمت در نشست فردای این کمیسیون، با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.