تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۱۳۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران:

اعمال تعرفه‌ها، اقدام منصفانه‌ای نیست

می متالز - معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: اعمال تعرفه‌ها و حذف معافیت‌های مالیاتی در فروش خارجی صنعت مس، اقدام منصفانه‌ای نیست.
اعمال تعرفه‌ها، اقدام منصفانه‌ای نیست

محسن بازارنوی با بیان این مطلب درباره دلیل این امر گفت: اعمال تعرفه برای محصولی که دارای حجم مازاد است، از قدرت رقابتی شرکت ملی مس در بازار جهانی می‌کاهد و باعث می‌شود که این صنعت بالادستی، روندی نزولی را در رشد اقتصادی خود تجربه کند و روزبه‌روز ضعیف‌تر شود.
بازارنوی در ادامه به مشکلات متعدد دیگری که گریبان‌گیر شرکت مس است اشاره کرد و گفت: هزینه‌های کلان تحمیل‌شده‌ بر شرکت ملی مس همانند پروژه‌ مستقر در زاهدان، تحمیل 20هزار نفر نیروی انسانی، برابرخواهی امکانات در معادن مناطق مختلف شرکت در سطح کشور و مواردی از این دست، منجر به کاهش حاشیه سود شده و به اقتصاد این مجموعه آسیب رسانده است.


شرکت ملی مس همچون گذشته بازار مس کشور را تأمین خواهد کرد و مشکلات پیش آمده، عمدتاً ناشی از نبود نظارت کافی بر بازار مصرف مس بوده است

وی تصریح کرد: بنابراین، تدوین‌کنندگان بسته پیشنهادی برای صنایع مادر همچون صنعت مس، باید این نوع هزینه‌های تحمیلی را در زمان تصمیم‌گیری در نظر داشته باشند.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت عرضه کاتد و مفتول در بورس و دلایل نوسان مقطعی در عرضه از سوی شرکت بیان کرد: عرضه‌نکردن کاتد شرکت به مدت دوهفته در بورس، ناشی از مشکلاتی همچون بدهکار بودن 6000 تن کاتد و 1350 تن مفتول از سوی شرکت به انبار بورس بود که دلیل اصلی آن نیز، به تعویض کوره ذوب مس از ریورب به فلش باز‌می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: برای حفظ اعتبار شرکت و جلوگیری از افزایش بدهی و کاهش اعتبار شرکت، عرضه کاتد و مفتول طی دوهفته صورت نگرفته است که این موضوع نیز با توجه به مجموع تناژ عرضه کاتد و مفتول در کل سال، نباید مشکلی در بازار داخل ایجاد می‌کرد و به نظر می‌رسد بخشی از عرضه مس، صرف تامین تقاضای غیرمصرفی شده است.
محسن بازارنوی در نقد نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و سخنان منتشرشده درباره ضعف شرکت ملی مس در عرضه کالا، گفت: به مدت 41 هفته کالا به بورس عرضه شده؛ اما از بین 41 هفته عرضه‌شده، تنها 14 هفته معاملات بورس وارد فضای رقابتی شد و این امر نشان می‌دهد که 65درصد بازار در رقابت حضور نداشته‌اند.
وی با یاد کردن از تلاش شرکت ملی مس در تأمین بازار، اضافه کرد: شرکت در راستای تامین نیاز بازار در شش‌ماهه دوم سال صادراتی نداشته و تعهدات خارجی خود را به تعویق انداخته است؛ ضمن این‌که برای تامین بازار، اقدام به خریداری کاتد از خارج کشور نیز کرده است.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس ایران درباره نحوه تعیین میزان حجم کالای عرضه‌شده به بورس نیز گفت: حجم عرضه‌شده با توجه به متوسط پنج سال گذشته کاتد و مفتول ارایه‌شده به شرکت‌ها و همراه با یک افزایش 25درصدی به بازار تعیین شده است و اصولاً اگر در بازار، تقاضای غیرمصرفی و بعضاً دلالی وجود نداشته باشد، نباید مشکلی از بابت تأمین تقاضای بازار داشته باشیم.
محسن بازارنوی درباره شیوه عرضه و تقاضا در سال آینده گفت: شرکت ملی مس ایران، برنامه عرضه کالا و تولید خود را پیش از سال 1396 به بورس و کدال ارایه خواهد کرد و در 44 هفته کاری در سال 1396 در بورس عرضه کالا خواهد داشت که میزان آن، حتی مازاد بر تقاضای واقعی بازار است که مورد اذعان مجموعه‌هایی نظیر انجمن سیم و کابل است؛ در طی این برنامه اگر در یک‌هفته کالا کمتر از میزان عرضه‌شده خریداری شود، حجم باقی‌مانده به حجم عرضه‌شده در هفته آینده اضافه خواهد شد.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس ایران در پایان اظهار داشت: شرکت ملی مس همچون گذشته بازار مس کشور را تأمین خواهد کرد و مشکلات پیش‌آمده، عمدتاً ناشی از نبود نظارت کافی بر بازار مصرف مس بوده است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده