به گزارش می متالز، وبینار نخستین رویداد از سلسله رویدادهای Smart Steel manufacturing Startup event با هدف تأمین نیازهای فناورانه شرکت فولاد مبارکه در حوزۀ تحول دیجیتال و بررسی چالش های این شرکت در این عرصه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری شرکت فولاد مبارکه، دانشگاه تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت ایریسا چهارشنبه 23 مهرماه از ساعت 9 تا 13 برگزار شد.
حمیدرضا عظیمیان، رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه را تولد دوبارۀ شرکت دانست و گفت: با برنامه ریزی، فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان کارخانۀ هوشمند در جهان شناخته خواهد شد.
وی افزود: امروز نیازمندیم که در این راه سخت و پرپیچ و خم با کمک شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها و... فولادمبارکه را در کلاس هوشمند ارائه دهیم. به همین منظور قصد داریم با طی کردن این مسیر در ابتدا نوآورترین شرکت در عرصۀ فولاد و سپس به عنوان الگویی برای سایر صنایع مطرح شویم.
این مقام مسئول با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها ادامه داد: از جوانان فعال در شرکت های استارت آپی، دانشمندان و متخصصان در شرکت های دانش بنیان و پارک های علمی و فناوری تقاضا می کنیم در این راه سخت که افقی روشن پیشِ روی صنعت قرار می دهد، یاری رسانند.
عظیمیان با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه توانایی تأمین تجهیزات و منابع مالی لازم برای اجرای این پروژۀ بزرگ را دارد، عنوان کرد: در واقع فولاد مبارکه منابع ارزی و ریالی طرح را تأمین خواهد کرد تا در زمان مناسب این طرح به اجرا برسد. طبق این برنامه اگر بتوانیم در ابتدای سال ۱۴۰۴ این طرح را به بهره برداری برسانیم با بخش عمده ای از مجموع ۴۰۰ شرکت استارت آپ و دانش بنیان که در این وبینار حضور دارند قرارداد خواهیم بست و این موفقیت را جشن خواهیم گرفت.
رسول سرائیان مدیرعامل شرکت ایریسا نیز گفت: چالش های صنعت فولاد در عرصۀ رقابت، هزینه، تنوع محصول و مسیری که مشتریان داشتند در نهایت باعث شد فولاد مبارکه به سمت هوشمندسازی برود. طرح تحول دیجیتال توسط شرکت ایریسا طراحی و ۶ مرداد اجرایی شده و این شرکت در مسیر انجام این پروژه فراز و فرودهای زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد: در واقع این حرکت در راستای انقلاب چهارم صنعتی بوده و فولاد مبارکه نیز در این مسیر گام برداشته است. در طرح تحول دیجیتال چندین شعار تعریف شده است. نخست فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ است به این شکل که سنگ آهن از معدن استخراج شده و بعد از طی مراحل مختلف تولید، تبدیل به ورق گالوانیزه و در صنعت ساختمان و لوازم خانگی استفاده می شود. در واقع این زنجیرۀ ارزش مربوط به بازۀ زمانی سال ۹۹ تا ۱۴۰۴ است و تا سال ۱۴۰۴، فولاد مبارکه به کارخانۀ فولاد هوشمند تبدیل می شود.
این مقام مسوول افزود: چالش هایی مانند روندهای بین المللی صنعت و فرایندهای نوظهور برای فولاد مبارکه تعریف شده و در سال ۱۴۰۴ این شرکت یک کارخانۀ هوشمند خواهد بود. یکی از بهترین مباحث دیده شده در این طرح، نقش آفرینی و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ است. همچنین به جهت اطمینان از این مهم، مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد مبارکه که راه اندازی آن شروع شده، یکی از پشتوانه های اصلی در طرح تحول دیجیتال این شرکت بشمار می آید.
سرائیان گفت: امروز اولین رویداد در زمینۀ تحول دیجیتال برگزار شده و نیازمند همکاری دانشجویان و شرکت های استارت آپی هستیم. طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اقدامی نیست که به تنهایی بتوانیم از عهدۀ آن برآییم بلکه نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت ها و قابلیت های موجود در این زمینه هستیم. حدود سه ماه وقت گذاشتیم و هفت چالش و مسئله را برای این وبینار آماده کردیم.
وی اضافه کرد: تحلیل بهره وری خطوط تولید فولاد مبارکه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، اندازه گیری ضخامت نسوز پاتیل در حالت گرم، نمونۀ طراحی و ساخت دوقلوی دیجیتال در فولاد مبارکه، لجستیک هوشمند، امنیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزۀ siem و ایجاد پلتفرم شفاف به منظور ارتقای امنیت و شفافیت در فرایند خرید فولاد مبارکه با استفاده از فناوری بلاک، چالش های اصلی در این زمینه هستند.
مدیرعامل ایرسا تصریح کرد: پس از ارائۀ چالش ها در ۲۳ مهر، دریافت پیش پروپوزال ها نیز در ۱۶ آبان صورت خواهد پذیرفت. این پیش پروپوزال ها یکم آذر ماه ارزیابی خواهند شد و پس از آن در هفتۀ آخر آذر بازدید حضوری از فولاد مبارکه برای پیشنهادهای تأییدشده صورت خواهد گرفت. بعد از آن تا پانزدهم دی ماه، پروپوزال ها نهایی خواهد شد و ارزیابی لازم برای انتخاب اولویت های همکاری در یکم بهمن انجام می شود و در نهایت مذاکرات و توافق و عقد قرارداد صورت می گیرد.
به گفته سرائیان، انتقال فناوری و مالکیت فکری و سرمایه گذاری و حمایت مالی در تولید و توسعۀ محصول، پیش خرید محصول و مشارکت ازجمله مدل های اصلی همکاری با شرکت های استارت آپی است. ضمن اینکه یک رویداد دیگر در همین زمینه در بهمن یا اسفند سال جاری برگزار خواهد شد و سال 99 را با دو رویداد به پایان خواهیم برد.
مهدی نقوی معاون فناوری فولاد مبارکه نیز گفت: با نهایی شدن این فرایند، فولاد مبارکه تا سال 1404 عضو باشگاه و کلوپ فانوس دریایی دنیا خواهد شد. دنیای آتی دنیای دیجیتال است از این رو از سال گذشـته در مطالعات و دستاوردهای نهادهای دانشی به این نتیجه رسیدیم که زندگی صنعتی در آینده متعلق به گروهی خواهد بود که بتوانند در مدیریت دیجیتال حرفی برای گفتن داشته و پیشگام باشند.
وی افزود: فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت پیشرو و دانشی که در چشم انداز الگو بودن برای بنگاه های صنعتی را در نظر گرفته این مسئولیت را پذیرفته و این فرایند را بررسی و پیش نیازهای هوشمندسازی را کسب کرده است. بعد از این مرحله، پروژه ها و فعالیت هایی را در استراتژی تدوین کردیم که یکی از آنها طراحی مرکز تحول دیجیتال بوده است. همچنین با معاونت طرح و برنامۀ وزارت صنعت هماهنگی لازم انجام شد تا فولاد مبارکه این مسئولیت سنگین را برعهده گیرد و هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد و این مهم را به عنوان پیشگام اجرا کند و در نهایت موجب توسعۀ صنایع ایران شود.
نقوی ادامه داد: مؤسسه اقتصاد جهانی و مکنزی ۱۱ شاخص مهم را ارائه کرده اند که براساس آن شرکت ها می توانند وارد این کلوپ شوند. تعداد محدودی از شرکت ها هم اکنون عضو این باشگاه اند و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴عضو آن شویم و ثابت خواهیم کرد در واقع فولاد مبارکۀ هوشمند هستیم.
عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز گفت: در این فرایند برآن شدیم تا رویدادهایی چالشی اجرا کنیم و به این وسیله چالش های صنعت فولاد و فولاد مبارکه را شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. همچنین بخشی از فعالیت های استارت آپی پایه گذاری شد تا در نهایت با استفاده از ظرفیت های این استارت آپ ها و فناوری های ایجادشده، کسب و کارهای جدیدی ایجاد شود که قابلیت استفاده و انتقال به سایر شرکت های داخلی و حتی عرضه به عرصه های بین المللی را داشته باشد.