تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۳۷۶۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افت بازار با فروش حقوقی‌ها:

نظر کارشناسی یا توهم تئوری توطئه

می متالز - کل ارزش معاملات روز یک‌شنبه ۹۷.۵۰۰ میلیارد ریال بوده و جمع کل ارزش معاملات ۳۰شرکت پرمعامله ذکر شده در جدول زیر معادل ۳۹.۵۰۰ میلیارد ریال و معادل ۴۰ درصد از کل ارزش معاملات این روز است.
نظر کارشناسی یا توهم تئوری توطئه

مسئولیت پذیری تصمیمات، شرط اول حضور در بازار سرمایه

به گزارش می متالز، در ماه‌های اخیر بار‌ها توسط برخی به اصطلاح کارشناسان و تعداد کثیری از افراد تازه وارد در بازارسرمایه، بخشی از افت بازار سهام به گردن حقوقی‌ها و عرضه‌های مربوط به این نهاد‌ها انداخته شده و در واقع استدلال این گونه بوده که با عرضه‌های سنگین اشخاص حقوقی که تعداد زیادی از سهام شرکت‌ها را در اختیار دارند، روند مثبت و عالی یک سهم یا یک گروه از سهام را به روند منفی تبدیل می‌کنند و به این گونه سهامداران مظلوم حقیقی از سود به حق خود محروم می‌شوند.

این در حالی است که پیش شرط نخست ورود به بازار سرمایه قبول ریسک‌های آن و مسوولیت پذیری تصمیمات مربوط به خرید و فروش توسط شخص سرمایه گذار است.

در این بین نیز می‌بایست زیرساخت‌های نظارتی و کارکردی بازار به گونه‌ای باشد که تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌ها در فضایی شفاف و خارج از رانت اطلاعاتی صورت بگیرد.

روز یک شنبه ۲۷ مهرماه نیز شاهد روند نزولی بازار سرمایه و افت ۳ درصدی شاخص کل بودیم. اما متاسفانه و به مانند همیشه پس از این روند نزولی که عمدتا مربوط به نگرانی اکثریت سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار سرمایه بر اساس تحولات بازار پول و احتمال افزایش نرخ سود بانکی و همچنین ریسک‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ابهامات ناشی از آن بود، شاهد تکرار خسته کننده و تقریبا بچگانه عنوان کردن فروش حقوقی‌ها و انداختن مسوولیت این افت قیمت طبیعی به گردن این نهاد‌های حقوقی بودیم. شنیدن این گونه اظهارات آماتور و بچه گانه از اشخاص تازه وارد نیز ناراحت‌کننده بوده، چه برسد به افرادی که نام کارشناس بر خود می‌گذارند و سابقه کاری زیادی در بازار سرمایه دارند.

به همین دلیل و در جدول زیر، ۳۰ شرکت پر معامله روز معاملاتی یکشنبه ۲۷ مهر ماه را ارائه کرده‌ایم. در این جدول مبلغ خرید و فروش حقوقی‌ها نیز به صورت جداگانه ارائه شده است.

کل ارزش معاملات روز یک شنبه ۹۷.۵۰۰ میلیارد ریال بوده و جمع کل ارزش معاملات ۳۰ شرکت پرمعامله ذکر شده در جدول زیر معادل ۳۹.۵۰۰ میلیارد ریال و معادل ۴۰ درصد از کل ارزش معاملات این روز است.

بر اساس آمار معاملات خرید و فروش حقوقی در این ۳۰ نماد مشخص می‌شود که شرکت‌های حقوقی مبلغ ۱۱ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال خرید انجام داده اند و کل فروش شرکت‌های حقوقی معادل ۳ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال بوده است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که خرید حقوقی‌ها معادل ۳ برابر فروش این شرکت‌ها بوده و پُر واضح است که اینگونه آمار‌ها و این دست اطلاعات می‌بایست مهر سکوتی باشد برای اشخاصی که با هر منفی بازار به دنبال تئوری توطئه و مقصر جلوه دادن بقیه از جمله دولت، سازمان بورس و حقوقی‌ها و زمین و زمان هستند، خواهد بود.

در ادامه، جدول معاملات ۳۰ نماد پر معامله روز یک شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ به تفکیک خرید و فروش حقوقی ارائه شده و باتوجه به اینکه ارقام جدول به میلیارد ریال است.

مسئولیت پذیری تصمیمات، شرط اول حضور در بازار سرمایه

مسئولیت پذیری تصمیمات، شرط اول حضور در بازار سرمایه

همان گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، حاصل جمع خرید و فروش حقوقی‌ها در جریان معاملات یکشنبه منجر به خرید خالص ۷ هزار و ۸۴۲ میلیارد ریالی شده و خرید حقوقی‌ها در حدود ۲۰۰ درصد بیشتر از فروش آن‌ها بوده و هیچ گونه بهانه‌ای در خصوص فروش حقوقی‌ها پذیرفتنی نیست.

امیدواریم که مسوولیت پذیری در بین فعالین بازار سرمایه وجود داشته باشد و به یاد داشته باشیم که بازار سرمایه همچون بانک نیست که سود تضمینی ارائه شود و به طور پیوسته و همیشگی شاهد رشد قیمت‌ها باشیم و امیدواریم که منظور این دست از فعالین بازار از حمایت‌های دولتی، رشد چند صد درصدی قیمت‌ها بدون تحمل هیچ گونه ریسکی نباشد، چرا که اگر این گونه باشد به نظر می‌رسد که این دوستان می‌بایست به آدرس دیگری مراجعه نمایند!

عناوین برگزیده