تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۶
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۳۸۰۶
سرویس خبر : انرژی
فرمان آتش ترامپ علیه سوریه باعث شد؛

نفت 72 دلاری، نتیجه حمله غرب به دمشق

می متالز - تنش‌های روانی حمله نظامی آمریکا علیه سوریه، زمانی که همه انتظار چنین رویدادی را داشتند، به واقعیت تبدیل شد. اتفاقی که بازارهای جهان را با تحولات چشمگیری همراه کرده است. تحولاتی که از واهمه ادامه این تحرکات نظامی و سرایت آن به دیگر کشورها نشات می‌گیرد. این تحولات در روزهای آغازین خود قیمت نفت را به کانال 72 دلاری وارد کرد.
نفت 72 دلاری، نتیجه حمله غرب به دمشق

به گزارش می متالز، اخبار محلی سوریه حاکی از آن است که بامداد روز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگر این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه ‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش ‌های سوریه را هدف قرار دادند.

اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد.

دولت سوریه در همین راستا اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک ‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند. مسئولان آمریکایی می ‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه ‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده ‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب ‌افکن‌ های B1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌ های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.

وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق پایتخت سوریه درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده ‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.

این نشانه ها می تواند بیانگر آن باشد که این حمله‌ها یک جنگ تمام عیار علیه سوریه نیستند، چرا که ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه ‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت، حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه ‌های غربی از جمله سی ‌ان ‌ان به نقل از مسئولان غربی حملات روز شنبه را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدانش اعلام کرده و می ‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه ‌ریزی شده است.

با این حال این حملات محدود می توانند آغاز فاز جدیدی از تنش های منطقه باشند. تنش هایی که همچنان بازار های اقتصادی را در واهمه قرار می دهد.

بازار نفت نیز بدون شک از این قائله مستثنی نیست. نفت در آخرین روز معاملات خود به تاثیر از پیش بینی های این حمله قریب الوقوع روند افزایشی خود را آغاز کرد و پیش بینی می شود که این روند رو به رشد با ادامه حملات آمریکا به سوریه ادامه پیدا کند.

دو شاخص پایه برنت و وست تگزاس اینترمدییت روز چهارشنبه پس از این ‌که عربستان اعلام کرد موشک‌ های پرتاب شده از سوی حوثی ‌های یمن را بر فراز ریاض سرنگون کرده و رییس جمهور آمریکا به روسیه نسبت به اقدام نظامی قریب ‌الوقوع در سوریه هشدار داد، به ترتیب به رکورد ۷۳.۰۹ دلار و ۶۷.۴۵ دلار صعود کردند.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، ریسک ‌های ژئوپلیتیکی در حال حاضر افزایش ذخایر نفت آمریکا را تحت‌ الشعاع قرار داده اند. به گونه ای که رشد ذخایر آمریکا دیگر توان کاهش قیمت را ندارد.

بر اساس گفته معامله ‌گران، ادامه اختلافات تجاری میان آمریکا و چین نیز از طرفی دیگر بازار ها را همچنان ملتهب نگه داشته است.

چین روز پنج ‌شنبه از آمریکا انتقاد کرد و گفت: اختلافات تجاری که طی آن هر دو طرف تهدید کردند روی واردات کالا های متعدد  یکدیگر تعرفه وضع کنند از سوی آمریکا به راه افتاده و اگر واشنگتن نمی ‌خواهد از موضع خود دست بکشد، پکن آماده دنبال کردن این جنگ است.

وزارت بازرگانی چین همچنین اعلام کرد هیچ مذاکره دوجانبه ‌ای با آمریکا در مورد مسائل تجاری وجود نداشته است.

به نوشته ایسنا اگر چه بازارها مضطرب هستند، اما عرضه به دلیل تولید بالای آمریکا گسترده مانده است. ذخایر نفت آمریکا با ۳.۳ میلیون بشکه افزایش، به ۴۲۸.۶۴ میلیون بشکه رسیده است. تولید نفت این کشور هفته گذشته به رکورد ۱۰.۵۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد که یک چهارم از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش داشت.

این در حالی است که آمریکا اکنون تولید نفت بالاتری نسبت به عربستان سعودی دارد و در حال نزدیک شدن به تولید روسیه است که حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می ‌کند.

گزارش شرکت بیکرهیوز در روز جمعه نشان داد شمار دکل های حفاری نفت شرکت های آمریکایی هفته گذشته ۷ حلقه افزایش یافته است که از افزایش تولید این کشور در ماه های آینده حکایت دارد.

با این همه فعالان بازار می گویند معاملات آتی نفت به دلیل نگرانی ها از اقدام تلافی جویانه روسیه در برابر تحریم های آمریکا، تحت فشار قرار دارند. این واهمه وجود دارد که تحریم ها از سوی روسیه به تقاضا لطمه زده و قیمت نفت را پایین ببرد.

بر اساس گزارش مارکت واچ، عملکرد درخشان وست تگزاس اینترمدیت و برنت در هفته گذشته در بحبوجه تنش های ژئوپلیتیکی فزاینده روی داد.

افزون بر این آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد، ظاهرا اوپک و متحدانش ماموریت خود یعنی کاهش سطح ذخایر جهانی نفت را به ارقام مورد نظر به انجام رسانده اند.

بنا به اعلام این آژانس، حجم ذخایر نفتی در کشور های توسعه یافته ممکن است تا ماه می به رقم متوسط 5 ساله برسد. این سطحی است که اوپک برای حجم ذخایر نفتی هدف گذاری کرده بود.

در گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی آمده است: وظیفه ما نیست که از سوی کشور های عضو توافق وین (توافق کاهش تولید) اعلام کنیم که ماموریت به انجام رسیده، اما اگر چشم انداز ما دقیق باشد، به نظر می رسد که این امر محقق شده است.

این در حالی است که اوپک روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که میزان ذخایر نفتی در کشورهای توسعه یافته تنها 43 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال اخیر است. ارزیابی آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که این رقم تا پایان ماه فوریه تنها 30 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال اخیر بوده است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین گفته، هرچند میزان تولید نفت تولید کنندگان غیر اوپکی در سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، اما این رقم برای تامین تقاضای جهانی که انتظار می رود 1.5 میلیون بشکه در روز یا حدود 1.5 درصد افزایش یابد کافی نخواهد بود.

اوپک در ماه مارس روزانه 31.83 میلیون بشکه نفت تولید کرد که پایین تر از رقم 32.5 میلیون بشکه ای تعیین شده برای سقف تولید این سازمان تا پایان سال است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی همچنین آمده است: برآورد های ما نشان می دهد که اگر تولید نفت اوپک در سال جاری ثابت باشد و اگر چشم انداز های ما برای تولید غیر اوپکی ها و تقاضا برای نفت بدون تغییر باقی بماند، میزان ذخایر نفت جهان در سه ماهه دوم تا پایانی امسال به میزان حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

با این حال شاخص های نفتی در طول هفته گذشته در حالی افزایشی حدود 9 درصد را رقم زدند که گفته می شود که تاثیر اوپک و کاهش تولید بسیار کم تر از عوامل ژئوپولیتیکی بوده است. عواملی که روی عرضه و تقاضای نفت تاثیر بسیاری دارند.

این در حالی است که طبق گزارش OIES، یک عامل کلیدی که باید در سیاست نفتی فعلی اوپک لحاظ شود، انتظار برای رشد قوی تقاضای جهانی است. قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ عمدتا تحت تاثیر دورنمای رشد تقاضا خواهد بود.

بنابر برآورد این موسسه، ضعف غیرمنتظره اقتصاد می ‌تواند قیمت هر بشکه نفت را تا ۵ دلار کاهش دهد در حالیکه افزایش قابل توجه تولید شیل قیمت ‌ها را تنها ۲.۵۰ دلار پایین می ‌برد.

این در حالی است که به باور کارشناسان، قیمت نفت تحت تاثیر تنش های نظامی همچنان افزایش خواهد یافت. بر این اساس نگرانی های بسیاری به جهت قیمت زیاد نفت آغاز شده است. قیمتی که ممکن است تولید نفت را همچنان افزایش دهد و بازار ها را بار دیگر با پدیده مازاد عرضه رو به رو کند.

در همین راستا بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در سفر خود به دهلی نو به رویترز گفته است که قیمت 60 دلاری برای نفت قیمتی مطلوب است و قیمت 70 دلار برای نفت بسیار زیاد است. چرا که بازار به دنبال رسیدن به توازن و ثبات است. ثباتی که با نفت 70 دلاری پر از نوسان امکان پذیر نیست.

با این حال قیمت نفت این روز ها همچنان در حال رکوردزنی است و به نظر می رسد که با افزایش تنش ها این رشد قیمت ادامه نیز داشته باشد. در نتیجه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در آخرین ساعات معاملاتی هفته اخیر به قیمت 67 دلار و 39 سنت به ازای هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز تحت تاثیر عوامل یاد شده با قیمت 72 دلار و 58 سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

عناوین برگزیده