تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۸۵۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما:

بازار سرمایه کنونی فرصت مناسبی برای خرید است

می متالز - مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما گفت: بازار سرمایه در حال حاضر، فرصت خوبی برای خرید است و سهامداران باید صبور باشند تا در بلندمدت نتایج آن را ببینند.
بازار سرمایه کنونی فرصت مناسبی برای خرید است

بازار سرمایه کنونی فرصت مناسبی برای خرید است

به گزارش می متالز، علی خسروشاهی با بیان این مطلب گفت: به دنبال روند افزایشی بازار در ماه‌های ابتدایی سال، از نیمه دوم مردادماه شاهد کاهشی سریع در بازار سرمایه بودیم، اما در حال حاضر این بازار به نقطه‌ای رسیده است که با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی شامل شرایط تورمی و قیمت ارز، دیگر انگیزه‌ای برای فروش بیشتر و فشار عرضه در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به مثبت بودن نقش بازار گردانی در روند بازار سرمایه گفت: با این حال، لازم است از طرف شرکت‌ها به این موضوع توجه بیشتری شود؛ زیرا حجم معاملات روی بسیاری از نمادها در بازار سرمایه افزایش یافته است و فعلا تعهدات بازار گردان‌ها با توجه به منابع محدودشان آنقدری نیست که بخواهد بر روند نمادها اثرگذار باشد؛ بنابراین در این زمینه نیازمند بهبود قوانین در سازوکار بازار گردان‌ها نیز هستیم.

یک پیش‌بینی برای بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما در پیش‌بینی از آینده بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد تا نیمه آبان ماه، اتفاق خاصی در روند بازار رخ ندهد، یعنی دیگر روند نزولی برای آن متصور نیستیم و از آن‌طرف هم این روند خیلی صعودی نخواهد بود و چنین روندی حداقل تا دو هفته دیگر ادامه می‌یابد.

خسروشاهی افزود: از طرفی دیگر می‌توانیم از آذرماه امیدوار باشیم بازار تغییرات مثبت‌تری داشته باشد. با این حال، روند پرشتاب و صعودی را مانند ماه‌های ابتدایی سال جاری برای بازار سرمایه متصور نیستیم.

پارامترهای موثر بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه پارامترهای مختلفی در اقتصاد کلان را بر بازار سرمایه اثرگذار دانست و گفت: به نظر من دو موضوع به طور خاص در این زمینه موثرند، یکی بحث «نرخ سود بدون ریسک» است که عمدتا توسط اوراق دولتی و سپرده‌های بلندمدت بانکی در نظر گرفته می‌شود، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر دیدیم بسیار آهسته این نرخ از رِنج‌های حدود ۱۵ درصد به بالای ۲۰ درصد رسیده است و دور از انتظار نیست که این روند صعودی به طور آهسته ادامه‌دار باشد.

خسروشاهی بحث «نرخ ارز» را موضوع دوم اثرگذار بر بورس عنوان کرد و افزود: با توجه به مجموعه عواملی که در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور رخ گرفته است، ممکن است که همچنان این روند صعودی نرخ ارز یا حتی تثبیت آن روی قیمت‌ها شرایط را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: حال جدای از این دو عامل مهم که در شرایط بازار سرمایه تاثیر زیادی خواهند داشت، موضوع بودجه برای تامین مالی دولت نیز از مسائل مهم در این حوزه به شمار می‌رود.

خسروشاهی تصریح کرد: دولت از دو طریق ابزارهای بدهی و نیز فروش سهام شرکت‌های دولتی در مجاری اصلی در نظر دارد به موضوع تامین مالی در سال آینده مانند امسال بپردازد. البته به نظر من، بخش فروش اوراق بدهی در این خصوص پررنگ‌تر خواهد بود.

پیوند ناگسستنی روابط بین‌الملل بر اقتصاد

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما گفت: بسیاری از مشکلاتی که در اقتصاد کلان داریم، راه‌حل‌های اقتصادی ندارد، بلکه به موضوعات سیاست و روابط بین‌الملل گره خورده است که با بهبود شرایط می‌توانیم، به حل مشکلات اقتصادی و گره‌هایی که در بحث‌های اقتصاد کلان کشور رخ داده است، امیدوار باشیم.

خسروشاهی در پاسخ به این پرسش که انتخابات آمریکا چقدر می‌تواند، بر شرایط اقتصادی کنونی اثرگذار باشد، گفت: نمی‌توانیم تاثیر این اتفاق را انکار کنیم، ولی به نظر من نتیجه این انتخابات فقط می‌تواند یک تغییر یا شوک کوتاه‌مدت داشته باشد و بعد از آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کارهای زیر بنایی که برای حل مشکلات اقتصادی انجام می‌شود، می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. با این توضیحات نرخ دلار هم که اکنون یک تِرند سودسازی را در پیش گرفته است، با توجه به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی و گشایش مباحث بین‌الملل می‌تواند به ثبات بیشتری برسد.

عناوین برگزیده