تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۱۳۸۵۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در بلند مدت

می متالز - یک کارشناس اقتصادی اعقاد دارد که باتوجه به دیدگاه‌های افزایش اونس جهانی، در بلندمدت قیمت طلا در کشور فزاینده خواهد بود، با وجود کاهش شدیدی که در چند روز گذشته برای قیمت ارز رخ داده، بازار طلا نیز متأثر شده است.
پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در بلند مدت

به گزارش می متالز، احسان مرادی درباره تقاضای سرمایه‌ای ارز گفت: افرادی که به دلار با دید سرمایه‌ای نگاه می‌کنند در شرایط کنونی بی‌شک باید نگران باشند، زیرا عرضه و تقاضای ارز در شرایط کنونی اقتصاد می‌تواند بسیار متغیر باشد به همین دلیل دلار یک ذخیره ارزش مناسب در شرایط کنونی قلمداد نمی‌شود.

وی با اشاره به طرف‌های عرضه و تقاضای دلار افزود: عامل عرضه در بازار دلار ایران بانک مرکزی است که سهم بالایی در عرضه دلار دارد و تأثیر تصمیم‌های آن بر نرخ تعادلی قابل توجه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نوسان‌های قیمت ارز و تصمیم‌های دولت (بانک مرکزی) که تمایل چندانی به افزایش قیمت ندارد، زمینه نگرانی افراد سرمایه‌گذار این حوزه را فراهم می‌کنند.

مرادی عنوان کرد: یکی از عواملی که بر نرخ ارز اثر می‌گذارد نتایج انتخابات آمریکاست که تاکنون طبق نظرسنجی‌ها، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات ایالات متحده، جلوتر بوده است. یکی از مواردی که وی در گفته‌هایش به آن اشاره کرده است، بازگشت آمریکا به برجام است که در صورت تحقق، امکان دسترسی ایران به ذخایر ارزی مسدود شده تسهیل می‌شود.

عرضه ارز با تسهیل دسترسی دولت به دارایی مسدود شده افزایش می‌یابد

وی با اشاره به نقش دولت در عرضه ارز ادامه داد: در صورت دسترسی دولت به درآمدهای مسدود شده، عرضه در داخل افزایش می‌یابد و نرخ آن به سمت پایین حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی بازتابی از واقعیت‌های اقتصادی نیست، گفت: درباره کالاهای مشابه که قابل معامله (tradable) هستند، تفاوت قیمت دو کالا در دو کشور باید برابر با هزینه‌های انتقال آن کالا از کشور الف به کشور ب باشد اگر به قیمت کالاهای مشابه در ایران و کشورهای همسایه توجه کنیم برای نمونه یک بطری آب نشان‌دهنده تفاوت قیمت غیرمنطقی به این کالاهاست برای نمونه یک بطری آب در ایران حدود دو هزار تومان و در کشوهای همسایه حدود ۵۰ هزار تومان است علت این امر به افزایش تقاضای ارز به دلایل روانی و انتظارهای رشد آینده آن برمی‌گردد و هر زمان که این عوامل تغیر کنند سبب نوسان‌های قابل توجه ارز می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از نظر بنده تقاضای مؤثری برای کالاهای وارداتی با قیمت دلار بالای ۲۰ هزار تومان وجود ندارد.

پیچیدگی پیش‌بینی بازار طلا به دلیل دو عامل اونس جهانی و قیمت دلار

مرادی با بیان اینکه پیچیدگی بازار طلا نسبت به ارز بیشتر است، گفت: قیمت طلای داخلی از دو عامل اونس جهانی و نرخ ارز تبعیت می‌کند، همچنین، از بین دو عامل اثرگذار فوق، اونس جهانی نیز تحت تأثیر تحولات اقتصاد بین الملل است. در میان دیدگاه‌های کارشناسان جهانی کمتر نظری احتمال کاهش نرخ اونس را پیش‌بینی کرده بود.

وی درباره ادامه روند قیمت طلا در کشور اظهار کرد: در صورتی که نرخ دلار را ثابت در نظر گیریم، باتوجه به دیدگاه‌های افزایش اونس جهانی، در بلندمدت قیمت طلا در کشور فزاینده خواهد بود، با وجود کاهش شدیدی که در چند روز گذشته برای قیمت ارز رخ داده است، بازار طلا نیز متأثر شده است.

تاثیر افت قیمت دلار بر جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نبود بازده قابل توجه طلا در کوتاه مدت در مقابل نرخ سود سپرده ۲۰ درصدی یک ساله، گفت: باتوجه به ریسکی که طلا دارد به نظر می‌آید برای کوتاه مدت در شرایط کنونی چندان محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

مرادی گفت: بهترین پیش‌بینی که برای طلای جهانی مطرح بوده است، قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ دلار برای هر اونس است که باتوجه به قیمت‌های کنونی ارز، افزایشی ۳۱ درصدی در بازه ۲ ساله را نتیجه می‌دهد.

وی اظهار کرد: درصورتی که بتوان نرخ ارز را در محدوده کنونی (۲۶ هزار تومان) ثابت فرض کرد، بازار طلا نیز نمی‌تواند جذابیتی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. این درحالی است که بازار پول، از قیمت ۲۰ درصدی سپرده‌گذاری یک ساله در مقابل این دو بازار برخوردار است.

عناوین برگزیده