به گزارش می متالز، منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفته اند بندر عراقی فاو یکی از نقاط مورد استفاده برای انتقال کشتی به کشتی نفت است و نفتکشهای ایرانی محموله خود را به کشتی های دیگری منتقل می کنند که در آنها نفت ایرانی با نفت منابع دیگر برای جلوگیری از شناسایی شدن ترکیب می شود.
این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شده که ظاهرا چنین انتقال هایی به کسب و کار پرسود برای کسانی که در آن مشارکت دارند و به فروش این نفت به عنوان نفت عراقی می پردازند، تبدیل شده است. انتقال های کشتی به کشتی نه تنها در سواحل عراق بلکه در نقاط دیگر هم صورت میگیرد و به روشی برای رساندن نفت ایران به خریداران خارجی زیر سایه تحریم ها تبدیل شده است. اگرچه تحریم های آمریکا تولید نفت ایران را متاثر کرده است اما طبق آمار تانکر تِرکِر، این کشور بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و ماه هاست که به ذخیره سازی نفت ارزان ایرانی پرداخته است. سیمون واتکینز در گزارشی برای اویل پرایس به نقل از منابع آگاه در وزارت نفت ایران نوشته بود چین در فاصله اول ژوئن تا ۲۱ ژوییه حدود ۸.۱ میلیون بشکه نفت ایران را خریداری کرده اما گزارش های رسمی چین نشان می دهد که این کشور در ماه ژوئن نفتی از ایران وارد نکرده است.