تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۱۳۹۶۵۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد
شرکت‌های فعال در صنعت نسوز

رشد صنعت نسوز در کنار رونق تولید فولادسازان

می متالز - در بین شرکت‌های موجود در بازار سرمایه چهار شرکت با نمادهای کفپارس، کاذر، کفرا و کتوکا در این صنعت پذیرش شده‌اند.
رشد صنعت نسوز در کنار رونق تولید فولادسازان

به گزارش می متالز، در یک‌سال اخیر کتوکا بازدهی ۵۷۳درصدی را برای سهامداران داشته و در بین نمادهای گروه، بالاترین بازدهی را به خود اختصاص داده و در این بین کاذر با ۳۱۹‌درصد کمترین بازده را در این دوره داشته است.در ۴ فصل اخیر، کفپارس با ۱۰ درصد کمترین حاشیه سود را داشته و کاذر با ۴۱درصد بیشترین حاشیه سود را در این گروه به خود اختصاص داده است. علت افزایش حاشیه سود کاذر استفاده از مواد دولومیتی و ارزان‌قیمت در ساخت محصول نهایی است.

 

حاشیه سود شرکت‌های صنعت در چهارفصل گذشته

شرکت‌های فعال پذیرفته شده در بازار سرمایه، در سال ۹۵ مجموعا ۲۲۹ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و در سال ۹۸ فروش ۷۸۸ میلیارد تومانی را به‌ثبت رسانده‌اند. همچنین گروه تا سال ۹۵، روند با‌ثباتی در سودآوری داشته است. در سال ۹۵، با توجه به مشکلات فولادسازان، گروه زیانده بوده و پس از آن با رونق تولید فولادسازان و افزایش نرخ دلار، سودآوری شرکت‌ها روند صعودی را در پیش گرفته و مجموع سود خالص شرکت‌های فعال در سال ۹۸ به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است. نکته مهم در ارتباط با این شرکت‌ها رشد حدود ۵برابری سود با وجود رشد ۳ برابری فروش است که اهرم بالای این شرکت‌ها نسبت به نرخ فروش را نشان می‌دهد.

 

وضعیت صنعت در فصل اول ۹۹

مجموع فروش صنعت در فصل اول سال ۲۲۷ میلیارد تومان است و در آخرین فصل سال ۹۸ این عدد ۲۳۱ میلیارد تومان بوده است. با افزایش نرخ مواد اولیه و عدم‌افزایش نرخ فروش به میزان مناسب، حاشیه سود شرکت در این دوره کاهش داشته و به ۲۱درصد رسیده، در صورتی‌که حاشیه سود فصل قبل ۳۳ درصد بوده است. مشکلات موجود در ثبت‌سفارش، تخصیص ارز و تامین‌مالی برای خرید مواد خارجی خط‌تولید بر عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار بوده که هر دو آنها جزو اثرات منفی کوتاه‌مدت است و انتظار داریم در فصل‌های پیش‌رو این روند اصلاح شود.

 

نگاه کلی به صنعت

با نگاهی کلی به وضعیت شرکت‌های صنعت در ۴ فصل اخیر در‌می‌یابیم که در بین نمادهای این گروه، کفرا بالاترین فروش و سودآوری را داشته و کفپارس در این دوره ۴ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های فعال در این گروه عددهای بالایی را نشان می‌دهد، کمترین نسبت قیمت ‌روش مربوط به کتوکا (۶/ ۶) است و کاذر هم کمترین نسبت قیمت به درآمد (۳۰) گروه را به خود اختصاص داده است. بازارهای اصلی این شرکت‌ها صنایع فولادی کشور هستند که با توجه به رونق تولید فولاد‌سازان چشم‌انداز مثبتی برای آینده این صنعت رقم خواهد زد، خصوصا با افزایش نرخ ارز واردات محصولات مشابه کاهش پیدا کرده و همین موضوع سبب تعریف پروژه‌های جدید برای این شرکت‌ها در آینده شده است. به‌عنوان مثال کتوکا در ۶ ماه جاری محدودیت فروش به سایر مشتریان به علت تامین موجودی انبار پروژه کوره‌های فولاد‌مبارکه را در دستور کار قرار داده و کاذر سال آینده افزایش ظرفیت دوبرابری تولید را در کوره‌های جدید برنامه‌ریزی کرده است که سبب بهبود سودآوری و اصلاح P/ E صنعت خواهد شد.‌

علی اسکینی/ تحلیلگر ارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن

بهار حق‌دوست/ کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن

عناوین برگزیده