تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۱۴۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل سیمان هرمزگان درخصوص وضعیت این شرکت در زمینه صادرات سیمان

می متالز - صنعت سیمان به تبع وضعیت اقتصادی و بخش مسکن در رکود است. شرکت های فعال در صنعت سیمان به علت کاهش قیمت سیمان و همچنین مشکلات صادراتی رنج می برند.
گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل سیمان هرمزگان درخصوص وضعیت این شرکت در زمینه صادرات سیمان

این صنعت در تلاش است تا قیمت های سیمان را به قیمت مصوب سال ۹۲ نزدیک کند. تلاش های زیادی در این خصوص صورت گرفت که از جمله آن ها می توان به کاهش تخفیفات فروش اشاره کرد. شرکت سیمان هرمزگان نیز تحت تاثیر این رکود قرار گرفته، اما در سال مالی گذشته توانست سود هر چند کمتر از سال گذشته را به ارمغان آورد. .

 طرح ها و پروژه های شرکت به چه صورت است؟

ما طرح و پروژه های زیادی داریم، البته پروژه آسیاب سیمان که چندی پیش صحبت از آن شد فقط در حد یک طرح بر روی آن مطالعه می شود و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. اقدام های عملیاتی و فیزیکی هنوز صورت نگرفته و به طور قطعی در مورد آن نمی توان تصمیم گرفت. طرح های زیادی برای افزایش ظرفیت شرکت داریم که تلاش ما عملی کردن این موضوع است. آنچه تلاش شده ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر خرد و مشارکت جمعی بوده و خواهد بود. طرح آب شیرین کن نیز به زودی شروع و اجرایی خواهد شد. این طرح تنها برای تولید آب نبوده و برای تولید بهتر و مفیدتر نیز صورت می گیرد. با اجرایی شدن این پروژه تولید شرکت افزایش خواهد یافت و در نتیجه می تواند مقدمه ای برای فروش بیشتر باشد.

علت کاهش قیمت سیمان صادراتی چیست؟

قیمت تعیین شده ناشی از عرضه و تقاضای بازار بوده و ما ناچاریم قیمت خودمان را تنظیم کنیم. قیمت سیمان صادراتی بر مبنای تعیین نرخ انجمن صورت می گیرد این تعیین نرخ باید براساس همین مصوبه باشد. در مورد قیمت های صادراتی نیز تجدید نظر صورت گرفته و به زودی اعلام خواهد شد. نوسانات قیمت با نظر انجمن بوده و ما در تعیین قیمت سیمان صادراتی نقشی نداریم.

علت عدم صادرات شما به کشورهایی همچون قطر و امارات چیست؟

بازار صادراتی ما براساس صرفه اقتصادی بوده. قطر و امارات یکی از بازارهای صادراتی ما بوده اما میزان آن بسیار کم است که این مسئله به همان بحث هزینه حمل بازمی گردد. هر کشوری که صادرات محصولات داریم باید برایمان توجیه اقتصادی داشته باشد.

بازار جدید صادراتی دارید؟برنامه شما برای افزایش صادرات به چه صورت است؟

سیمان هرمزگان برای افزایش صادرات خود تلاش می کند. در نظر داریم تا بازارهای هدف صادراتی خود را تا مرز افریقا نیز جلو ببریم. البته شما افریقا جرء بازارهای هدف صادراتی ماست. برنامه هایی برای صادرات به فیلیپین نیز داریم. اضافه کردن یک کشور جدید به بازار صادراتی باید با دقت سنجیده شود. ما به دنبال حاشیه سود هستیم. لازم به ذکر است که مجموعه سیمان هرمزگان از بازارهای جدید استقبال می کند. ما به هر نسبت که بتوانیم از توسعه بازار چه داخلی و چه خارجی حمایت می کنیم. البته همان طور که گفته شد حاشیه سود برای شرکت بسیار مهم است.

استراتژی شرکت برای ادامه مسیر چیست؟

شرایط بسیار دشوار بوده و ما در رکود اقتصادی به سر می بریم. در شرایطی که قیمت ها روند نزولی و هزینه ها روند صعودی دارد ما توانسته ایم سود ایجاد کنیم. استراتژی شرکت کاهش هزینه ها در تمام سطوح شرکت است. از شهریور سال جاری ما هزینه پرسنل خود را به کاهش دادیم به گونه ای که حدود یک میلیارد تومان از این هزینه ها کم شده و این به شرکت کمک زیادی کرده است. استراتژی شرکت تلاش برای ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر خرد و اندیشه است. ما خطا زیاد داشتیم. شرکت اشتباه داشته اما باید بگویم شرایط به گونه ای بوده که بهتر از این نمی توانستیم عمل کنیم. حفظ حقوق سهامداران از وظایف ماست.

طرح توجیهی آب شیرین کن چقدر هزینه می برد و بهای تمام شده آن چه میزان است؟

همان طور که گفته شد این طرح فقط برای تولید آب نیست ما این طرح را برای حمایت از تولید سیمان راه اندازی می کنیم. شرکت سیمان هرمزگان به این طرح نیاز دارد. طرح توسعه آب شیرین کن هزینه ای در حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد و بهای تمام شده به ازای هر متر مکعب زیر ۱۰۰۰ تومان تخمین زده شده است.

آیا برای تولید از تمام ظرفیت کارخانه استفاده کردید؟

به دلیل کاهش بودجه عمرانی و رکود در بخش مسکن صنعت سیمان چندان وضعیت مساعدی نداشت. رکود بخش مسکن منجر به کاهش تقاضا در بخش سیمان شد. از طرفی مشکلات صادراتی که پیش آمد نیز صادرات را برای ما مشکل کرد. نتیجه تمام این موارد پایین آمدن حاشیه سود شرکت شد. با این حال ما از تمام ظرفیت کارخانه استفاده کردیم و سود ما نسبت به متوسط صنعت بالاتر بود. کاهش فروش شرکت ناشی از کاهش قیمت سیمان بوده و به عدم عملکرد سیمان هرمزگان باز نمی گردد. قیمت ها روند نزولی و هزینه ها روند صعودی داشت.

عناوین برگزیده