تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۴۰۲۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جعبه سیاه بازار سهام آمریکا

می متالز - شاخص‌های عمده بازار سهام در آمریکا تحت‌تاثیر سقوط سهام غول‌های فناوری نظیر اپل، آمازون، فیس‌بوک، توییتر، تسلا و مایکروسافت در کنار کاهش چشمگیر سهام شرکت‌های عمده اسلحه‌سازی و سقوط سهام توییتر روند هفتگی و ماهانه خود را با بازده منفی به پایان رساندند.
جعبه سیاه بازار سهام آمریکا

به گزارش می متالز، با ریزش روز جمعه بازار سهام در آمریکا شاخص میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) بدترین عملکرد هفتگی و ماهانه خود از ماه مارس به بعد را ثبت کرده است. در ماه مارس به دلیل وحشت ناشی از بیماری کووید-۱۹ بازار سهام در ایالات‌متحده سقوط کرد اما پس از آن رشد چشمگیر و کم‌سابقه‌ای را -  به‌‌خصوص در سهام غول‌های فناوری- تجربه کرد و حالا نیز به نظر می‌رسد آخرین ساعات رقابت انتخاباتی بایدن و ترامپ در کنار آمارهای بسیار بالای نرخ مبتلایان جدید در اروپا و آمریکا چشم‌انداز سهام را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

محدودیت‌های کرونایی جدیدی که در اروپا رشد اقتصادی این منطقه را به‌شدت تهدید می‌کند و گزارش در‌آمد سه ماهه غول‌های فناوری از دیگر عوامل مهمی بودند که سهامداران را نسبت به آینده بازار بدبین کردند. شاخص صنعتی داوجونز که یکی از شاخص‌های بلوچیپ (blue chip) بازار سهام در آمریکا محسوب می‌شود [شاخص بلوچیپ به شاخص‌هایی می‌گویند که شامل ابرشرکت‌هایی هستند که از نظر گستردگی، محبوبیت و ارزش بازار به اندازه‌ای سودده باشند که حتی رکود اقتصادی هم نتواند آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد] جمعه شاهد افت ۶/ ۰ درصدی بود و یکی از بدترین روزهای خود را سپری کرد. بازده هفتگی این شاخص نیز نشانگر سقوط ۴/ ۶ درصدی آن است که بدترین عملکرد هفتگی آن از زمان اوج‌گیری آشفتگی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر در بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر شاخص اس‌اند‌پی‌۵۰۰ (S&P ۵۰۰) نیز با کاهش اکثر سهام خود ۲/ ۱‌درصد سقوط کرد. شاخص معیار در حال‌حاضر با عقب‌نشینی بازار تنها رشد یک درصدی را در سال ۲۰۲۰ برای خود به ثبت رسانده است. شاخص نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite) نیز به دنبال فروش شدید سهامداران شرکت‌های بزرگ فناوری ۵/ ۲ درصد سقوط کرد. هر کدام از این ۳ شاخص عمده بازار طی ماه اکتبر به نوبه خود افت بیش از ۲ درصدی را تجربه کردند. روز جمعه گزارش عملکرد شرکت‌های حوزه فناوری ناامیدی‌های زیادی را به بازار تزریق کرد که در نتیجه سقوط سهام و شاخص‌ها رخ داد. شرکت توییتر پس از آنکه کمترین میزان توییت روزانه و رشد تعداد کاربران در سال‌های اخیر را تجربه کرد و نگرانی‌ها درباره کاهش درآمد ناشی از تبلیغات باعث سقوط آزاد ۲۰ درصدی ارزش سهام این شرکت شد.

اپل نیز پس از گزارش ناامید‌کننده عملکرد ۳ ماهه‌اش در فروش تلفن‌های‌همراه و تاخیر در عرضه آی‌فون ۱۲ شاهد ۸/ ۵ درصد سقوط سهام خود بود که معادل بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار از ارزش سهام این شرکت کاست. شرکت اپل طی روزهای اخیر ارزش بازاری در حدود ۴۵۰ میلیارد دلار را از دست داده است، که گزارش آن در صفحه ۱۷امروز درج شده است. با وجود این افت ۱۹ درصدی در سهام اپل کماکان این شرکت با ارزش بازار ۸۵/ ۱تریلیون دلاری باارزش‌ترین شرکت آمریکا محسوب می‌شود.

از سوی دیگر سهام غول‌های فناوری فیس‌بوک، آمازون، تسلا، مایکروسافت و نتفلیکس نیز هرکدام بیش از یک درصد عقب‌نشینی کردند. تنها شرکت آلفابت - شرکت مادر‌گوگل- بر‌خلاف جریان بازار شنا کرد و در نتیجه عملکرد بسیار قوی و فراتر از انتظار تحلیلگران درباره سود ۳ ماهه شرکت، سرمایه در حال خروج از سایر سهم‌ها را جذب خود کرد و رشدی ۷/ ۴درصدی را به ثبت رساند. اکسون‌موبیل، غول نفت و انرژی آمریکایی نیز سومین زیان متوالی ماهانه خود را به ثبت رساند و ۱/ ۲ درصد ارزش سهامش کاهش یافت. سی‌ان‌ان نیز گزارش کرده است که شرکت خرده‌فروشی زنجیره‌ای والمارت (Walmart) اعلام کرده است که از این پس تا مدت نامعلومی فروش اسلحه و مهمات در شعبه‌های خود را ممنوع خواهد کرد و جدول زمانی مشخصی نیز برای بازگشت سلاح به پشت ویترین وجود ندارد. اعلام این خبر از سوی والمارت منجر به کاهش چشمگیر ۴ درصدی ارزش سهام شرکت اسلحه‌سازی آکسون اینترپرایز (Axon Enterprise)، سقوط ۱۰درصدی سهام شرکت ویستا آوتدور (VistaOutdoor) و کاهش یک درصدی سهام اسلحه‌ساز محبوب یعنی استارم راجر (RGR) شد.

عناوین برگزیده