به گزارش می متالز، مفهوم بازار بهطور کلی بیانگر ایجاد روشی مناسب (محل، مکان یا بستر) برای معرفی و تقابل دو طرف عرضهکننده و تقاضاکننده (در مورد هر کالا یا هر خدمتی در اقتصاد) است و صرفا به معنای محل فیزیکی دادوستدها نیست.
در مورد بازارهای مالی هم میتوان گفت دلیل ایجاد و شکلگیری این نوع بازارها بر اساس نیاز متقابل افراد یا موسساتی با مازاد منابع مالی (با هدف سرمایهگذاری) و افراد یا موسساتی با کمبود منابع مالی (با هدف تامین مالی) بوده و در کل، افرادی که نیازمند سرمایه هستند را به افرادی که تمایل به سرمایهگذاری دارند معرفی میکنند. به این ترتیب در طی زمان و در کشورهای مختلف دنیا شاهد شکلگیری و تکامل انواع بازارهای مالی و سرمایهگذاری هستیم و در حال حاضر یکی از مهمترین موضوعات در زندگی افراد در جوامع کنونی بوده و همیشه افراد با هدف حضور موفق و کسب عایدی مناسب، در این بازارها حاضر میشوند.
بازارهای مالی در دنیا وظیفه «کشف قیمت» را نیز بر عهده دارند که از جمله نشانهها و علامتهای مهم در هر اقتصادی برای عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان است. این کشف قیمت و تعیین نرخ وجوه مالی (نرخ بازدهی یا نرخ بهره) ناشی از همان تقابل و رویارویی طرف عرضه و طرف تقاضا است. از جمله دیگر فواید و کارکردهای مهم بازارهای مالی توزیع خطر و مدیریت ریسک برای افراد حاضر در بازارهای مالی، تسهیل دادوستدها و کاهش هزینههای مبادلاتی در اقتصاد، انتشار و تحلیل اطلاعات مرتبط با موضوع اوراق بهادار و کالاهای مبادله شده در بازار مالی و جذب و تخصیص بهینه منابع مالی در کل اقتصاد است.
بازارهای مالی بر پایه ویژگیها و معیارهای متفاوتی قابل طبقهبندی هستند که بر این اساس به انواع مختلفی تقسیمبندی میشوند. طبقهبندی بر اساس نوع دارایی مورد معامله، طبقهبندی بر اساس مرحله عرضه دارایی در بازار مالی و طبقهبندی بر اساس سررسید تعهدات مالی از جمله این موارد است.