تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۱۴۰۲۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ٣۶.٢ درصدی نقدینگی کشور

می متالز - بانک مرکزی از رشد ٣۶.٢ درصدی نقدینگی کشور در شهریورماه امسال نسبت به سال قبل خبر داد و اعلام کرد: نقدینگی به بیش از ۲هزار و ۸۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رشد ٣۶.٢ درصدی نقدینگی کشور

به گزارش می متالز، تازه‌ترین گزارش آماری منتشر شده از سوی بانک مرکزی به بررسی وضعیت شاخص های اقتصادی در شهریورسال جاری پرداخته است.

براساس این گزارش که امروز از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نقدینگی شهریور ماه به بیش از ۲ هزار و ۸۹۵ هزار و ۸۹۰ میلیاردتومان رسیده است که نسبت به شهریور سال قبل ۳۶.۲ درصد رشد داشته است. رشد ۶ ماهه نقدینگی نیز در سال جاری ۱۷.۱ درصداعلام شده است.

گفتنی است از نقدینگی ۲ هزار و ۸۹۵ هزار میلیاردی شهریورماه  ۲ هزار و ۲۹۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان سهم شبه پول و ۶۰۰ هزار و۷۰۰ میلیارد تومان سهم پول بوده است.

گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی بیانگر آن است که میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم با ۱.۹ درصد کاهش نسبت بهماه مشابه سال قبل، ۵۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان شده است.

حجم پایه پولی در پایان شهریور به ۳۷۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد و در ۶ ماههاول سال جاری ۵.۴ درصد رشد داشته است. ضریب فزاینده نیز به ۷.۷۸ رسیده است.

عناوین برگزیده