تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۴۰۳۰۸
سرویس خبر : انرژی
بیانیه وزارت خارجه یونان

اعتراض یونان به تمدید مأموریت اکتشافی ترکیه

می متالز - در پی تمدید مأموریت یک کشتی ترکیه‌ای اکتشاف گاز در منطقه مورد مناقشه با آنکارا در شرق دریای مدیترانه، دولت یونان به «رفتار غیرقانونی» ترکیه اعتراض کرد.
اعتراض یونان به تمدید مأموریت اکتشافی ترکیه

به گزارش می متالز، در پی تمدید مأموریت یک کشتی ترکیه‌ای اکتشاف گاز در منطقه مورد مناقشه با آنکارا در شرق دریای مدیترانه، دولت یونان یکشنبه به «رفتار غیرقانونی» ترکیه اعتراض کرد.

نیروی دریایی ترکیه در پیامی در سامانه هشدار دریایی (NAVTEX) اعلام کرد کشتی تحقیقات لرزه‌ای «اوروچ رئیس» ترکیه تا ۱۴ نوامبر به مأموریت خود ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه یونان در واکنش به این خبر، در توئیتی بار دیگر «رفتار غیرقانونی ترکیه» را محکوم کرد و از این کشور خواست فورا این کشتی را از این منطقه که آتن مدعی مالکیت آن است، خارج کند.

وزارت امور خارجه یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه این کشور متحدان و شرکای یونان را در جریان آخرین تحولات خواهد گذاشت. این اقدام (ترکیه) موجب تشدید تنش‌ها در این منطقه آسیب پذیر که در حال حاضر همه توجهات روی کمک‌های بشردوستانه و ابراز حمایت و همبستگی متمرکز شده است، می‌شود.»

این زورآزمایی در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور همسایه که هر دو بر اثر وقوع زمین لرزه شدید جمعه عزادار شده اند، در روز‌های اخیر همبستگی خود را اعلام کرده اند. یونان، ترکیه را به نقض قوانین بین المللی دریایی با مأموریت اکتشافی در فلات قاره خود به ویژه در اطراف جزیره کاستلوریزو متهم می‌کند و از اتحادیه اروپا می‌خواهد ترکیه را تحریم کند.

اما ترکیه معتقد است حق انجام تحقیقات انرژی در این منطقه از شرق مدیترانه را دارد و استدلالش این است که جزیره کاستلوریزو که نزدیک سواحل ترکیه است، برای اعمال حاکمیت آتن کفایت نمی‌کند.

آنکارا در اقدامی به منظور کاهش شدت تنش‌ها ماه سپتامبر کشتی اوروچ رئیس را از این منطقه خارج کرد؛ اما ۱۲ اکتبر بار دیگر این کشتی را به منطقه اعزام و چندین بار نیز مأموریت آن را تمدید کرد.

عناوین برگزیده