تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۴۰۷۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتیوپی دروازه ورود چین به آفریقا

می متالز - سرمایه گذاری چین در صنایع آهن و فولاد اتیوپی از جمله محورهای همکاری اقتصادی پکن و آدیس آبابا است که اخیرا دو کشور نسبت به آن ابراز تمایل و علاقه کرده اند.
اتیوپی دروازه ورود چین به آفریقا

به گزارش می متالز، یک شرکت چینی فعال در صنایع آهن و فولاد (۱) با ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در اتیوپی اعلام کرده است در حال بررسی برای توسعه همکاری های دو کشور در این زمینه است.

براساس آمار رسمی، چین در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۴۸ میلیون دلار آهن و فولاد به اتیوپی صادر کرده است. پکن با توجه به بازار گسترده اتیوپی و اقتصاد رو به رشد این کشور، انتظار دارد حجم صادرات آهن و فولاد از چین به اتیوپی روندی صعودی داشته باشد.

موقعیت جغرافیایی اتیوپی موجب شده است که پکن به این کشور به عنوان دروازه ورود به شرق و جنوب آفریقا بنگرد.

از سوی دیگر اتیوپی با ۹۰ میلیون نفر جمعیت و اقتصاد رو به رشد یکی از بازارهای مهم برای اکثر صنایع و محصولات چین محسوب می شود؛ ضمن اینکه آدیس آبابا میزبان نهادهایی مانند اتحادیه آفریقا و دیگر سازمان های آفریقایی است و بنابراین تعاملات سیاسی و اقتصادی این کشور می تواند نفوذ و تاثیر بسیاری بر دیگر کشورهای قاره سیاه داشته باشد.

آدیس آبابا سرمایه گذاریهای چین در اتیوپی را نوعی اعتبار برای خود تلقی می کند و از سوی دیگر پکن نیز تلاش می کند از طریق اتیوپی ، همکاریهای اقتصادی و سیاسی خود را با دیگر کشورهای آفریقایی گسترش دهد.

روابط چین و اتیوپی در دوره جدید از سال  ۱۹۷۰ آغاز شد و گرچه در ابتدا بسیار آهسته بود ولی بتدریج دو کشور براساس منافع مشترک گام های سریعتری درمسیر توسعه روابط اقتصادی برداشتند.

چین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بیش از ۱۲ میلیارد دلار وام در اختیار اتیوپی قرار داده است که عمدتا به پروژه های زیر ساختی مرتبط است.

روند مبادلات تجاری بین دو کشور نیز روندی صعودی دارد و چین در سال ۲۰۱۵ حدود ۴ میلیارد دلار کالای ارزان قیمت به اتیوپی صادر کرده و در مقابل ۳۸۰ میلیون دلار کالا از اتیوپی خریداری کرده است.

چین در سال ۲۰۰۲ ساخت سد بر رودخانه "تکزه" (۲) در اتیوپی را آغاز کرد. عملیات احداث و راه اندازی این سد در سال ۲۰۰۹ با هزینه ای بالغ بر ۳۶۵ میلیون دلار به پایان رسید. این سد بیش از ۶۰۰ فوت ارتفاع دارد و ۳۰۰ مگاوات برق تولید می کند.

همچنین چین در سال ۲۰۰۹ براساس قراردادی عملیات احداث سد روی رودخانه "اومو" (۳) را آغاز کرد. برای عملیات احداث و راه اندازی این سد حدود ۳ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است و پیش بینی می شود این سد بتواند ۲۱۵۰ مگاوات برق تولید کند.

مقامات آدیس آبابا معتقدند تولید انرژی برق یکی از مولفه های توسعه همه جانبه در این کشور است و براین اساس ساخت سدهای متعدد را در دستور کار خود قرار داده اند. ساخت سد النهضه بر روی رود نیل که بزرگترین سد آفریقا محسوب می شود از جمله اقدامات مهم اتیوپی در سال های اخیر محسوب می شود.

به نظر می رسد که آدیس آبابا برای پکن به منزله یکی از دروازه های ورود به آفریقا محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی اتیوپی، وجود و حضور نهادهای مهم آفریقایی از جمله اتحادیه آفریقا در این کشور و جمعیت ۹۰ میلیونی اتیوپی موجب شده است که این کشور به یکی از جوامع هدف برای چین تبدیل شود.

حجم مبادلات اقتصادی و تجاری چین و آفریقا در سال ۱۹۸۰ در حدود یک میلیارد دلار بود در حالی که در سال ۱۹۹۹ به ۶.۵ میلیارد دلار رسید. این در شرایطی است که در سال   ۲۰۰۰ میلادی مبادلات اقتصادی پکن با آفریقا مرز ۱۰ میلیارد دلار را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۴۰ میلیارد دلار رسید.

مبادلات تجاری چین با آفریقا در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۱۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱ به بیش از۱۶۶ میلیارد دلار رسید.

اینک بیش از ۸۰۰ کمپانی بزرگ چینی درسراسر آفریقا فعال هستند که بخش عظیمی از زیرساخت های اقتصادی و مالی ، بخش های انرژی مانند نفت و گاز و حتی بانکداری این قاره را در اختیار گرفته اند و بیش از یک میلیون چینی در آفریقا زندگی می کنند که عمدتا در بخش های اقتصادی فعال هستند.

از نگاه ناظران، بخشی از موفقیت چین در توسعه روابط با آفریقا از طریق اتیوپی صورت پذیرفته است و به همین جهت مقامات پکن تلاش می کنند روابط اقتصادی چین و اتیوپی را به الگویی برای دیگر کشورهای آفریقایی تبدیل کنند.

چین یک سوم نفت مورد نیاز خود را از آفریقا و عمدتا از آنگولا وارد می کند. پکن سرمایه گذاری های عظیمی در بخش انرژی آنگولا دارد و چندی است که متوجه صنایع نفت و گاز نیجریه شده است.

در زمینه کشاورزی، بنین، بورکینافاسو و مالی ۲۰ درصد کتان مورد نیاز چین را تامین می کنند؛ ساحل عاج بخش عظیمی از کاکائو مورد نیاز چین را تامین می کند و کنیا کانون صادرات قهوه به چین محسوب می شود. نامیبیا نیز بخش اعظم محصولات دریایی خود را به چین صادر می کند.

در این میان آدیس آبابا برای پکن نقش نیویورک در قاره آفریقا را دارد، زیرا دروازه سیاسی ورود به قاره سیاه محسوب می شود و براین اساس مقامات چین نگاه ویژه ای به اتیوپی دارند.

عناوین برگزیده