تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۴۱۴۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقاضای زیاد بازار عامل افزایش قیمت سیمان در گیلان؛ نرخ سیمان ربطی به تحریم‌ها ندارد

می متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان تقاضای زیاد در بازار را یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان دانست و گفت: نرخ سیمان ارتباطی با تحریم‌های اقتصادی ندارد.
تقاضای زیاد بازار عامل افزایش قیمت سیمان در گیلان؛ نرخ سیمان ربطی به تحریم‌ها ندارد

به گزارش می متالز، فریبرز مرادی در جمع خبرنگاران بخشی از افزایش قیمت سیمان را به‌دلیل عرضه و تقاضا در بازار دانست و اظهار داشت: تقاضای زیاد در بازار یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه پیش از این سیمان از همدان، سبزوار و آبیک وارد استان گیلان و در بازار اشباع می‌شد اما هم‌اکنون هر استانی نیاز داخلی خود را تامین می‌کند تصریح کرد: نرخ سیمان باید مشخص و مصوب باشد از طرفی 
سیمان ارتباطی به تحریم‌های اقتصادی ندارد.

مرادی با اشاره به ضرورت ایجاد یک روال مناسب جهت تأمین سیمان موردنیاز مصرف‌کننده با قیمتی ثابت خاطرنشان کرد: گاهی رانندگان هم خریدار سیمان و هم حمل‌کننده آن هستند که این امر باعث شکل‌گیری چرخه نادرست حمل و نقل شده و بازار سیاه ایجاد می‌شود.

وی از حمل و انتقال بیش از 5 میلیون و 200 هزار تومان کالا در طول 7 ماه اخیر در استان گیلان خبر داد و بیان داشت: در رابطه با هیچ یک از این کالاها با مشکلات افزایش قیمت مواجه نبوده‌ایم زیرا شرکت‌های حمل و نقل و انجمن‌های صنفی با یکدیگر توافق کرده بودند و ما نیز به‌عنوان ناظر عمل کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه این اداره تعیین‌کننده نرخ کرایه حمل و نقل نیست افزود: شرکت‌های حمل و نقل، انجمن رانندگان و شرکت سیمان می‌بایست جلسه‌ای در راستای تعیین نرخ کرایه برگزار و با یکدیگر به‌توافق برسند و ما نیز نرخ را مصوب و وارد بارنامه می‌کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر ارتباطی به کرایه حمل و نقل ندارد ابراز داشت: کرایه حمل و نقل براساس مصوبه شورای اقتصاد بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل توافقی است.

وی راجع به اجرای نرخ "تن کیلومتر" گفت: نرخ تن کیلومتر ناشی از مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور است که نرخ شاخص هرساله براساس توافقات بین انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل و انجمن صنفی رانندگان مشخص و در سیستم کنترل بارنامه ثبت و اداره‌کل راه و ترابری نیز نظارت می‌کند.

مرادی با بیان اینکه نرخ "تن کیلومتر" از سال 97 تاکنون اجرا می‌شود افزود: قرار است جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان صمت، تعزیرات، شرکت سیمان، انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان و اداره‌کل راهداری برگزار شود تا  در مورد قیمت حمل و نقل، تصمیم نهایی اتخاذ شود و سپس با نظارت و ورود تعزیرات، قیمت سیمان بالا نرود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به گزارشاتی که حاکی از دریافت مبالغ اضافه‌ای است که پشت بارنامه از ناحیه خریداران سیمان پرداخت می‌شود گفت: ما نیز مخالف مبلغ پشت بارنامه هستیم و مبلغی پرداختی در واقع در متن بارنامه باید آورده شود.

مرادی با اشاره به تأثیرات نرخ مصوب سیمان بیان داشت: اگر نرخ سیمان مصوب باشد، خریدارانی که به‌عنوان مثال 5 یا  10‌ پاکت سیمان می‌خواهند به یک قیمت مصوب و مشخص موارد مصرفی خود را خریداری می‌کنند و اداره‌کل راهداری و تعزیرات حکومتی نیز آمادگی کامل برای مقابله با رانندگان و شرکت‌های متخلف را دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به لزوم برخورد با رانندگان متخلف خاطرنشان کرد: پس از توافق و تصویب قیمت مشخص اگر راننده‌ای در ارتباط با مبلغ بارنامه بخواهد مبلغ بیشتری دریافت کند مرتکب تخلف شده و با وی برخورد خواهیم کرد.

عناوین برگزیده