تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۱۴۱۶۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مهندس علیرضا زاهدیان عنوان کرد:

"باور و اعتماد به نیروهای داخلی" رمز افزایش تولید در "فولاد غدیر نی‌ریز"

می متالز - در پی اجرای طرح سولفورزدایی با قیمت بسیار کمتر توسط متخصصان داخلی و بهره‌گیری از کاتالیست‌های تولید داخل، محقق شد.
"باور و اعتماد به نیروهای داخلی" رمز افزایش تولید در "فولاد غدیر نی‌ریز"

به گزارش می متالز، فولاد غدیر نی‌ریز با تولید ۸۴۱۸۱ تن در شهریور امسال، عملاً رکورد تولید آهن‌اسفنجی را شکست.

مهندس علیرضا زاهدیان مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز با اعلام این مطلب گفت: با تمهیدات اندیشیده شده از ابتدای سال‌جاری عملاً هر سه ماه اول سال‌جاری رکورد تولید شکسته شد. به‌گونه‌ای که در شش ماه اول امسال بیش از ۴۰۵۱۵۱ تن تولید صورت گرفته که عملاً بیش از ظرفیت‌اسمی است.

وی افزود: با اتخاذ استراتژی‌های اساسی و به‌کارگیری روش‌های خاص در فروش علیرغم مشکلات موجود درخصوص توزیع گندله توانستیم مقوله تولید نه تنها سرپا نگه‌داریم که جهش تولید را هم داشته باشیم.

زاهدیان از اخذ مجوز تاسیس کارخانه ۲/۵ میلیون تنی گندله که کلنگ آن به زودی به زمین زده خواهد شد خبر داد و در خصوص دیگر اقدامات انجام شده نیز گفت: در ۶ ماه اخیر مناقصه استفاده از فاضلاب صنعتی برگزار و به برنده ابلاغ شده که به‌زودی تجهیز کارگاه آن نیز عملیاتی خواهد شد. او کاهش مصرف آب و حفظ الزامات محیط‌زیست را از جمله مزایای استفاده از فاضلاب صنعتی عنوان کرد.

مدیرعال شرکت فولاد غدیر نی‌ریز همچنین طراحی و اجرای سولفورزدایی با قیمت بسیار پایین‌تر از سازندگان خارجی و با همکاری شرکت‌های داخلی که برای اولین‌بار انجام شده را یادآور شد و افزود: با بهره‌گیری از طرح سولفورزدایی و استفاده از کاتالیست‌های داخلی عملا شاهد رشد تولید بوده‌ایم.

زاهدیان عبور از ظرفیت‌اسمی را ناشی از خودباوری به نیروهای متخصص داخلی دانست و گفت: در صورت رسیدن به “باور” و اعتماد به نیروهای داخلی صنعت فولاد کشور قادر به عبور از موانع و مشکلات خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در پهنه معدنی این شرکت در سیرجان (جازموریان) نیز به خبرنگار ما گفت: در پی اکتشافات انجام شده، نقاط امیدبخش شناسایی و دو پروانه اکتشافی “گود غول” و “کوه غدیر” اخذ شده است، در این خصوص مراحل و مطالعات تفصیلی در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود تا چهار ماه دیگر به نتایج مفید در خصوص میزان ذخیره دست یابیم.

وی به وجود کیفیت بسیار بالا در تولید این شرکت اشاره کرد و افزود: متالیزیشن محصولات این شرکت بالای ۹۳ درصد و جز بهترین‌ها به شمار می‌رود. این در حالی است که بعد از عملیات سولفورزدایی میزان MD به ۹۳/۴ درصد نیز رسیده که به شرایط بسیار مطلوبی دست یافته‌ایم و زمینه افزایش و تولید نیز فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در ادامه از تلاش برای احداث کارخانه طرح تولید آهن‌اسفنجی دوم در قالب طرح توسعه با توجه کمبودهای موجود در کشور خبر داد و گفت: این طرح که در مرحله مطالعات امکان‌سنجی است، در صورت تصویب و احداث، قادر خواهد بود یک میلیون تن آهن‌اسفنجی تولید نماید.

زاهدیان موضوع سهمیه‌بندی را یادآور و با تاکید بر اینکه سهمیه اختصاص یافته به این شرکت فقط یک‌سوم نیاز را مرتفع می‌کند، خاطرنشان کرد مابقی نیاز از طریق بازار و یا روش‌هایی نظیر تهاتر و معاوضه تهیه می‌شود که طبیعتاً به دلیل کمبود سهمیه اختصاص یافته و تامین گندله از بازار، در میزان سود شرکت تاثیر منفی برجای می‌گذارد.

به گفته وی در حال‌حاضر تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی به دلیل افزایش همه حامل‌های انرژی و قیمت‌ گندله تحت فشار هستند زیرا معدن‌داران همواره قیمت کنسانتره و گندله را افزایش می‌دهند، بنابراین وزارت صمت باید برنامه‌های مدونی جهت اصلاح عادلانه قیمت‌های کل زنجیره را اتخاذ کند.

مدیرعامل فولاد غدیر‌ نی‌ریز ضمن تبریک به وزیر جدید صمت پیشنهاد کرد که با تلاش خود برای ساماندهی قیمت کل زنجیره مواد از معدن تا محصول نهایی زمینه کنترل قیمت در کل زنجیره تولید را فراهم سازد.

عناوین برگزیده