تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۹
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۴۱۶۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«حذف قیمت گذاری دستوری» پایه ثابت جلسات هفتگی مجلس

می متالز - موضوع اعمال مالیات بروی صادرات فولاد نیز منتفی می‌شود.
«حذف قیمت گذاری دستوری» پایه ثابت جلسات هفتگی مجلس

به گزارش می متالز، موضوع قیمت گذاری دستوری فولاد از جمله مهمترین موضوعات مشترک بین مجلس و وزارت صمت و بورس کالای ایران است. حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد می تواند در آینده کامودیتی ها  در بازار سرمایه و بازارهای بین المللی تاثیر بسزایی دارد.

با روی کار آمدن بایدن دنیای کامودیتی ها نیز دستخوش تحولاتی خواهد شد چشم انداز صادراتی آن روشن ترسیم می شود و تلاش برای باز کردن مسیر صادرات از جمله اهداف کنونی فولادی‌ها و معدنی‌هاست.

 امروز نیز همچون جلسات هفتگی مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با فولاد برگزار شد. به گزارش کامودیتی جلسه امروز رزم حسینی وزیر صمت و اکبری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با فولاد برگزار شد و قرار شد قانون فولاد از دستور کار خارج شود. بنابر این توافق موضوع اعمال مالیات بروی صادرات فولاد نیز منتفی می‌شود.

محمد آرام بنیار، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری امین نیکان آفاق بیان کرد: تداوم در ریزش بازار، نارضایتی شرکت‌های فولادی است که محصولات آنها به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود و عملا این شرکت‌ها به سیاست‌گذاران نشان می‌دهند که سیاست‌های غلط است که منجر به صف فروش در بازار می‌شود.

احسان دشتیانه، عضو هیأت مدیره ذوب آهن اصفهان به اطلاعات بورس بیان کرد: باید قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود تا بتوان به کارکرد مناسب این سیستم امیدوار بود. در غیراین صورت، استفاده از سیستم بهین یاب تنها به افزایش قاچاق منجر می‌شود و هیچ حمایتی از مصرف کننده نهایی نمی‌کند.

بورس کالای ایران  و فولاد

وی افزود:پیشنهاد می‌شود که مطابق قانون، قیمت کالایی که در بورس فروخته می‌شود، از شمولیت قیمت‌گذاری دستوری خارج شود. زیرا به صورت خودکار، قیمت محصولات مطابق بازارهای جهانی تعیین می‌شود. همچنین بورس کالا بهترین ناظر و کنترل کننده در مورد کالاهایی است که پذیرفته شده اند و انحصار برای آنها وجود ندارد. بنابراین دلیل ندارد که برای محصولاتی نظیر فولاد، در جایی به جز بورس کالا تصمیم گیری شود.

بحران نقدینگی کنترل و قیمت گذاری دستوری حذف شود

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در کشور باید اقدامی در دستور کار قرار گیرد تا بحران نقدینگی کنترل شود به ایسنا گفت: در کنار این اقدام  قوانین قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود. این موضوع به جای آنکه حاشیه رفاهی را برای مصرف‌کننده ایجاد کند سودهای کلانی را در اختیار دلال‌ها قرار داده است.
«حذف قیمت گذاری دستوری» پایه ثابت  جلسات هفتگی مجلس است فولادی ها هر روز به هدف خود که آزادسازی قیمت فولاد است نزدیک می شوند.

عناوین برگزیده