به گزارش می متالز، محمد اسلامی درباره تأثیر کاهش قیمت ارز بر کاهش قیمت مسکن، بیان کرد: از سال ۹۷ تاکنون قیمت مسکن نظیر سایر کالاها متأثر از تحولات ارزی افزایش یافت و با ریزش قیمت ارز و طلا، باید قیمتهایی که با ارز افزایش قیمت داشتهاند، برگردند اما متأسفانه چسبندگی قیمتی هم وجود دارد.
وی ادامه داد: ما در طرح اقدام ملی مسکن، جامعه هدف را مشخص کردیم، ۴۳۶ هزار نفر واجد شرایط احصا شد که در حال اتصال به پروژه هستند و ما طرح اقدام ملی مسکن را ادامه میدهیم تا افراد فاقد مسکن صاحبخانه شوند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازندگان هم ۸۰ درصد منابع مورد نیاز خود را در قالب تسهیلات از بانکها دریافت میکنند که در این باره پرونده تشکیل شده و ساختوسازها جریان یافته است.
اسلامی گفت: در همه کالاها و خدمات تحولات تهاجمی روی قیمتها مردم را آزار میدهد که امیدواریم با نظارت و کنترل و تعامل همه قوا، کنترل قیمتها انجام شود تا به شرایط پایدار برسیم.
وی تأکید کرد: همانطور که قیمت خودرو با کاهش قیمت ارز برگشت، باید دیگر قیمتها هم که بیدلیل بالا رفته بودند و متأثر از عرضه و تقاضا نبودند، برگردد؛ اخبار و رویدادهایی را مشاهده میکنیم که حاکی از آن است که قیمت مسکن روند نزولی را طی میکند.
وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت هواپیما و جلساتی که در این باره در حال برگزاری است، بیان کرد: ما افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتیم و فهرستی که طبق آن قرار بود تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمتها اعمال شود، متوقف شد.
اسلامی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی از سقف طیف نرخی بلیتها عبور نکردند و ما گزارشی مستند در این باره هم نداریم.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی را ملزم کردیم در فروش صندلی هواپیما سقف ۶۰ درصد ظرفیت را رعایت کنند و یک صندلی خالی کنار هر مسافر باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی زیر کف قیمتی رقابت میکردند که ما در راستای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، این موضوع را هم متوقف کردیم.
اسلامی افزود: شرکتهای هواپیمایی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما با استناد به افزایش قیمت ارز، درخواستهایی داشتند که ما اعلام کردیم این نرخهای ارز واقعی نیست و باید اجازه دهند نرخهای ارز متعادل شود.
وی افزود: در این باره جلساتی برگزار شد و ما موضوع مهمی را که در نظر گرفتیم این بود که اجازه تکرار پروازهای چارتر را نمیدهیم، البته پروازهایی که متقاضی خودش مسافر آن پرواز را دارد و به مردم نمیفروشد، چارتر پذیرفته شده در دنیا است و وجود دارد؛ مشکل چارتر این بود که پروازهای برنامهای، سلفخری میشد و چارترکننده با توجه به اقتضائات زمانی نرخگذاری میکرد و در کنسلیها هم پول مسافر برنمیگشت.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حملونقل ریلی یکی از سامانههای ایمن حملونقل است، گفت: مقام معظم رهبری و همچنین رئیسجمهور همواره بر توسعه ظرفیت ریلی و کیفیت بخشی به حملونقل ریلی تأکید دارند و ما هم این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال میکنیم.
اسلامی افزود: سهم ریل در حمل کالا باید طبق برنامه به ۳۰ درصد افزایش یابد؛ما اتصال ۵ استان به شبکه ریلی را دنبال کردیم و ۷ پروژه ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح میشود.
وی با اشاره به تغییر کیفیت قطارها و بهینهسازی آنها، افزود: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴۴۵ دستگاه انواع ناوگان داخلی وارد شبکه شده است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اضافه کرد: در پایانههای ریلی، جادهای و فرودگاهی سامانههایی که طبق آن مسافران مبتلا به کرونا مشخص میشود استفاده میشود و از ورود مسافرانی که تست مثبت کرونا دارند جلوگیری خواهد شد.