تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۴۲۰۰۹
سرویس خبر : انرژی
در جلسه ویدئوکنفرانسی میان استاندارسمنان و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطرح شد:

مشکل کم آبی استان سمنان با مطالعات زمین‌شناسی کمتر خواهد شد

می متالز - استاندار و مدیران استانی سمنان در جلسه ویدئو کنفرانسی با رئیس و مدیران سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور حضور پیدا کرده و دغدغه‌های معدنی و صنعتی این استان را به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت رساندند.
مشکل کم آبی استان سمنان با مطالعات زمین‌شناسی کمتر خواهد شد

مشکل کم آبی استان سمنان با مطالعات زمین‌شناسی کمتر خواهد شد

به گزارش می متالز، جلسه میان علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با علیرضا آشناگر استاندار سمنان، پیرامون موضوعاتی چون مشکل کم آبی، تکمیل فرآیندهای اکتشافی و نیز مبحث مخاطرات استان انجام شد و دوطرف به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکار در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های استاندار سمنان درخصوص مشکل کم‌آبی این استان و به مخاطره افتادن صنعت این کشور بود که در ابتدای جلسه به آن پرداخت. در همین زمینه علیرضا شهیدی با بیان اینکه این استان از نظر پتانسیل آبهای کارستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد گفت: در صورت کمک استانی به تکمیل شدن مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حوزه آبهای کارستی، مشکل کم آبی استان نیز تا حدودی مرتفع خواهد شد زیرا این استان از نظر زمین‌شناسی قابلیت استفاده از آبهای کارستی را دارد.

در ادامه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عملکرد سازمان متبوعش در حوزه اکتشافی در استان سمنان را نیز راضی‌کننده دانست و گفت، بخش‌های زیادی از مناطق امیدبخش معدنی این استان، مورد عملیات برداشت ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته است؛ اما حصول نتایج نهایی به برداشتهای تکمیلی‌تر وابسته بوده که این امر نیاز به حمایت استانی دارد.

وی با توجه به هزینه‌بر بودن روشها ژئوفیزیک هوایی در دنیا و کشور گفت که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، آمادگی دارد تا با بخش خصوصی وارد همکاریهای متقابل شود و تا بتوانند قدمی را در جهت اشتغالزایی و افزایش ثروت در استان و کشور بردارد.

شهیدی خاطرنشان ساخت که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری استانداری استان سیستان و بلوچستان توانسته است به الگوی اثربخشی جهت همکاری با بخش خصوصی برسد و این موضوع در آینده نتایج قابل‌توجهی را در این استان به همراه خواهد داشت.

در ادامه این جلسه استاندار استان سمنان درخصوص ذخایر معدنی موجود در کویر حاج علی‌قلی واقع در جنوب شرقی دامغان و نتایج فعالیتهای سازمان زمین‌شناسی در آن سوال کرد که علیرضا شهیدی ، فعالیت‌های صورت گرفته را اینگونه شرح داد: برداشت‌های اولیه در این دشت از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است و مجوز پروانه اکتشاف برای آن صادر شده است که درصورت کمک استان جهت انجام فعالیتهای تکمیلی اکتشافی، امکان صدور گواهی کشف و به مزایده گذاشتن آن جهت واگذاری به بخش خصوصی تا آخر امسال وجود دارد.

دکتر علیرضا شهیدی، در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه استان سمنان جزو استانهای پرمخاطره کشور است، گفت: نرخ فرونشست در دشتهای سمنان بالاست و این موضوع خطرات زیادی را برای ابنیه و سیستم حمل و نقل استان ایجاد می‌کند که همگی این اتفاقات به دلیل جانمایی اشتباه و عدم توجه به بررسی‌های زمین‌شناسی است.

در پایان این جلسه علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت، قول مساعد داد تا دغدغه‌های دیگر مرتبط با بحث صنعت و معدن  این استان را به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان موردنظر برساند.

عناوین برگزیده