تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۴۲۱۱۸
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی کشور:

تبدیل روزانه دو میلیون بشکه نفت خام به فرآورده‌های نفتی

می متالز - دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی کشور از تبدیل روزانه دو میلیون بشکه نفت خام به فرآورده‌های نفتی توسط پالایشگاه‌های کشور خبر داد.
تبدیل روزانه دو میلیون بشکه نفت خام به فرآورده‌های نفتی

به گزارش می متالز، ناصر عاشوری با بیان این مطلب گفت: فعالیت پالایشگاه‌ها علاوه بر این که مصارف داخلی را تامین کرده است باعث شده تا مازاد تولیدات صادر شود که نقش بسزایی در ارزآوری برای کشور در شرایط تحریم دارد.

وی با بیان این که پالایشگاه‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا و از خام فروشی نفت جلوگیری می‌کنند افزود: ما در پالایشگاه‌ها محصولات اصلی شامل بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما و نفت سفید تولید می‌کنیم که بخشی از آن به مصارف داخلی می‌رسد و مازاد آن صادر می‌شود.

تولید ۳۲ محصول ویژه در پالایشگاه‌ها با اولویت تامین نیاز داخلی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی کشور افزود: علاوه بر محصولات اصلی ۳۲ محصول ویژه دیگر نیز در پالایشگاه تولید می‌شوند که با اولویت نیاز داخلی برای تامین خوراک صنایع وابسته به نفت مثل پتروشیمی‌ها اختصاص می‌یابد.

عاشوری به نقش پالایشگاه‌ها در اشتغال و تولید کشور اشاره کرد و افزود: در این بخش ۳۲ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کارند و هم اکنون تمامی پالایشگاه‌ها به دست متخصصان داخلی اداره می‌شوند و حتی یک مهندس خارجی در این صنعت مشغول به کار نیست.

وی با بیان این که کشور ما یکی از کشور‌های پرمصرف در فرآورده‌های پالایشی است گفت: علی رغم این که ما روزانه ۷۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، اما از نیمه دوم سال ۹۷ حتی یک لیتر بنزین وارد کشور نشده و امروز تمامی نیاز کشور به محصولی همچون بنزین در داخل تامین می‌شود.

۱۱۰ میلیون لیتر ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی کشور با بیان این که حتی اگر تحریم‌های سختگیرانه تری وضع شود پالایشگاه‌ها توانایی تامین تضمینی سوخت مورد نیاز کشور را دارند، افزود: هم اکنون ظرفیت تولید بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است که علاوه بر تامین روزانه ۷۵ تا ۸۰ میلیون لیتر مصرف داخلی مازاد آن برای صادرات عرضه می‌شود.

عاشوری با اشاره به تحولات صورت گرفته در صنعت پالایشی کشور گفت: اگر این تحولات صورت نمی‌گرفت و همچنان به خام فروشی ادامه می‌دادیم قطعا در دوران تحریم با معضلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی روبرو می‌شدیم و اگر نبودند همین پالایشگاه‌های کشور و نیاز سوخت کشور را صددرصد تامین نمیکردند همین امروز شرایط مان به مراتب بدتر از ونزوئلا بود، زیرا تحریم سبب می‌شد ما نتوانیم حتی یک لیتر بنزین خریداری و وارد کشور کنیم.

وی به کیفیت محصولات پالایشی نیز اشاره کرد و افزود: کیفیت سوخت داخلی نسبت به چهار سال گذشته قابل مقایسه نیست و امروز کیفیت بنزین مان چنان بالا رفته که بنزین معمولی جایگزین بنزین سوپر شده، چون از لحاظ کمی و کیفی محصولات پالایشی کشور استاندارد شده اند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی کشور عاشوری با بیان این که امروز پالایشگاه‌های کشور با تمام ظرفیت و به صورت تمام وقت مشغول به کارند گفت: با این حال درصدی از این ظرفیت خالی است که به منظور سرویس نوبه‌ای پالایشگاه‌ها و همچنین داشتن قدرت مانور برای تولید انواع محصولات پالایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده