تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۱۴۲۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعلل برای لغو قیمت‌گذاری دستوری به خاطر چیست؟

می متالز - کارشناس ارشد بازار کامودیتی‌ها گفت: اگر قیمت‌گذاری دستوری تعیین قیمت فولاد لغو شود و عرضه کامودیتی‌ها در بورس منطبق با قیمت جهانی باشند، میزان صادرات افزایش خواهد یافت.
تعلل برای لغو قیمت‌گذاری دستوری به خاطر چیست؟

به گزارش می متالز، لاستیک و شکر در هفته گذشته از بند قیمت گذاری دستوری رها شدند اما فولاد و فولادسازان همچنان خواستار آزادسازی قیمت‌گذاری فولاد هستند. از جمله مهمترین برنامه‌های علیرضا رزم حسینی وزیر جدید صمت سه شنبه‌های مجلسی است. در مجلس نیز موضوع لغو قیمت گذاری دستوری به خصوص در فولاد  مورد بررسی قرار می‌گیرد اما اینکه چرا هنوز هیچ تصمیمی در این ارتباط نهایی نشده است، جای بحث دارد. 

معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت عنوان کرده به هیچ وجه به دنبال قیمت گذاری دستوری نیست و با مجلس و مجلس شورای اسلامی در حال تعامل برای رسیدن به نتیجه است. قوانین صادرات کامودیتی ها بعد از عرضه در بورس کالای ایران شرایط خاصی دارد که نظرات موافق و مخالفی در ارتباط با ادامه این روند بعد از رفع  قیمت گذاری دستوری فولاد  وجود دارد.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازار کامودیتی‌ها در ارتباط با قیمت گذاری دستوری فولاد اظهار کرد: حذف قیمت گذاری دستوری قرار است عملیاتی شود و این عملیاتی شدن خبر خوبی برای بازار سرمایه  است.

وی با بیان اینکه آخرین بخشنامه در ارتباط با صادرات کامودیتی ها مربوط به سه بار عرضه در بورس بود. افزود: اگر قیمت گذاری دستوری تعیین قیمت فولاد  لغو شود و عرضه کامودیتی‌ها  در بورس منطبق با قیمت جهانی باشند، میزان صادرات افزایش خواهد یافت. بر اساس  قانون بورس بعد از سه بار عرضه و نداشتن متقاضی اجازه صادرات برای محصول ارائه شده در بورس داده می شود. اما اینکه آیا با لغو قیمت گذاری دستوری این قانون همچنان پابرجا باشد و یا قرار است تعدیل شود موضوعی است که باید بررسی شود. اما اینکه تصمیم نهایی این است که  بعد از یک بار عرضه و نداشتن متقاضی اجازه صادرات فولاد  داده شود، هنوز مشخص نیست.
 

وی افزود: لغو قیمت گذاری دستوری موجب می شود صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی افزایش یابد و بتوان با قیمت های نزدیک به قیمت های جهانی این محصولات را صادر کرد. به نظر می رسد قیمت گذاری دستوری باعث توسعه صادرات کامودیتی ها در ماه های آینده خواهد شد. 
جعفری طهرانی در ادامه بیان کرد: بورس های جهانی در روز های اخیر اکثرا تقویت شدند، کامودیتی ها افزایشی است اما در داخل کشور موضوع بورس متفاوت است، بورس ایران با بورس خارج متصل نیست و منافعی از آن دریافت نمی کند.

دلیلی که تصمیم نهایی برای فولاد به تعویق افتاده هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد با این تعلل فرصت های صادراتی ایران در بازارهای جهانی از دست برود. فولادسازان معتقدند مجلس، وزارت صمت و بورس کالا باید هر چه زودتر در این ارتباط (لغو قیمت گذاری دستوری فولاد) تصمیم نهایی خود را اعلام کنند تا فولادسازان از بلاتکلیفی خارج شودند و چشم انداز بلند مدت برای فعالیت های خود تعریف کنند.

عناوین برگزیده