تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۴۲۴۶۱
سرویس خبر : انرژی

افزایش تاب‌آوری صنعت پتروشیمی با متنوع‌سازی سبد تولید

می متالز - دو محصول جدید پتروشیمی در راستای متنوع‌سازی سبد تولید، افزایش تاب‌آوری در بازار و جلوگیری از خروج ارز از کشور رونمایی شد.
افزایش تاب‌آوری صنعت پتروشیمی با متنوع‌سازی سبد تولید

به گزارش می متالز، در راستای سیاست گذاری‌های کلان صنعت پتروشیمی مبنی متنوع‌سازی سبد تولید محصولات با هدف تامین نیاز صنایع تکمیلی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری در شرایط تحریم‌های غیرقانونی، پتروشیمی کارون از تولید تجاری دو محصول جدید زنجیره ایزوسیانات به صورت رسمی رونمایی کرد.

بر این اساس، برای نخستین بار عرضه تجاری دو گرید جدید MTDI و KMT_۱۰ به صورت رسمی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با عرضه این دو محصول جدید علاوه بر بی‌نیازی از واردات و صرفه‌جویی ارزی، زمینه رفع نیاز فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی در داخل کشور فراهم شود.

گرید KMT-۱۰ از طریق واکنش پیش‌پلیمریزاسیون متیل‌دی فنیل‌دی ایزوسیانات و ایجاد گروه‌های یورتان تولید شده که با تولید این محصول جدید عملا صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی از واردات گریدهای مشابه وارداتی از چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان بی نیاز خواهد شد. این محصول استراتژیک در صنایع خودروسازی، مبلمان اداری و خانگی دارای کاربردهای گسترده است.

همچنین محصولات گرید MTDI که پیشتر از خارج کشور وارد و سبب خروج ارز زیادی از کشور می‌شد شامل Aradur ۸۳۰ CH، Aradur ۸۵۰ CH و Aradur ۲۹۶۳ CH شرکت Vantico آمریکا است. پتروشیمی کارون به منظور رفع نیاز تولیدکنندگان میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت رنگ، رزین و پلی‌یورتان کشور و در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی اقدام به عرضه این محصول اقدام کرده است.

در همین راستا، شهریورماه امسال تولید و عرضه تجاری گرید دیگری به نام《KLM۱۰۰B》با هدف تامین نیاز صنایع کفش، انواع چسب صنعتی و لَمینِت، انواع درزگیر و آببند(سیلانتها)، ضربه گیرها، باندهای اورتوپدی و همچنین، کفپوش‌های اداری و صنعتی و … آغاز شد که مطابق با برآوردهایی انجام گرفته تولید این گرید جدید سالانه از خروج ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

صرفه‌جویی ۲۷ میلیون دلاری با تولید دو محصول جدید پتروشیمی

در مراسم رونمایی از این ۲ محصول، مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه تولید این دو گرید جدید،‌۲۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، ادامه داد: در صنعت پتروشیمی باید به دنبال حلقه‌های گمشده مانند کاتالیست‌ها و یا ناقص‌بودن برخی زنجیره‌ها باشیم تا توسعه کامل شود.

«علیرضا صدیقی زاده» با تاکید بر اینکه اگرچه تولید این حلقه‌های گمشده اقتصادی نیست اما می‌تواند در شرایط تحریم بر تولید محصولات پتروشیمی اثر منفی گذارد، ‌افزود: تولید این محصولات به دلیل استفاده محدود، ‌معمولا توسط یک کشور تولید و به مشتریان مختلف فروخته می‌شود.

وی گفت: کاری که در پتروشیمی کارون انجام می‌دهیم کشف حلقه‌های گمشده زنجیره‌های پلی اورتان است. البته در صنعت پلی اورتان سابقه کمتری نسبت به سایر بخش‌های صنعت شتروشیمی داریم.

صدیقی زاده با اشاره به شیوع کرونا در کشور، ‌ادامه داد: بخش تولید را در کرونا نمی ‌توان تعطیل کرد با این حال در صنعت پتروشیمی با برنامه‌ریزی‌های مدون کمترین آسیب را دیدم.

به گفته صدیقی زاده، با وجود کرونا ۴۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۹۸ در پتروشیمی کارون محقق شده است.

عناوین برگزیده