تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۴۳۱۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست مجازی بررسی روابط اقتصادی استان کرمان و کشور ایتالیا مطرح شد:

بنیه شرکت‌های صادراتی باید تقویت شود

می متالز - نشست مجازی بررسی روابط اقتصادی استان کرمان و کشور ایتالیا با حضور داریوش صولت، سرکنسول ایران در میلان ایتالیا و رئیس اتاق کرمان برگزار شد. صولت در این نشست یکی از الزامات حضور پررنگ در بازارهای بین‌المللی و افزایش روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی را تقویت بنیه شرکت‌های صادراتی ایرانی دانست و پیشنهاد کرد با استفاده از دوره‌های آموزشی و مشورتی این امر محقق شود.
بنیه شرکت‌های صادراتی باید تقویت شود

نشست مجازی بررسی روابط اقتصادی استان کرمان و کشور ایتالیا با حضور داریوش صولت، سرکنسول ایران در میلان ایتالیا و رئیس اتاق کرومان برگزار شد. صولت در این نشست یکی از الزامات حضور پررنگ در بازارهای بین‌المللی و افزایش روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی را تقویت بنیه شرکت‌های صادراتی ایرانی دانست و پیشنهاد کرد با استفاده از دوره‌های آموزشی و مشورتی این امر محقق شود.

به گزارش می متالز، سرکنسول ایران در میلان ایتالیا گفت: بنیه شرکت‌های صادراتی ایران برای حضور در بازارهای مختلف ضعیف است که باید تقویت شود و اتاق‌های بازرگانی در این زمینه می‌توانند به برگزاری دوره‌های آموزشی، جلسات مشورتی و استفاده از مشاوره‌های داخلی و بین‌المللی بپردازند.

داریوش صولت، در نشست مجازی بررسی روابط اقتصادی استان کرمان و کشور ایتالیا افزود: شرکت‌های بسیاری برای توسعه روابط و همکاری با ایتالیا اعلام آمادگی کرده و به مناسب بودن کیفیت و قیمت کالاهای خود اذعان داشته‌اند اما بر اساس گزارش اخیر کشور ایتالیا، از بازار ایران، بیش از 300 شرکت صادراتی مورد مطالعه قرار گرفته که فقط 60 شرکت ایرانی در 10 گروه اقتصادی و صنعتی برای همکاری تعریف و در بین آنها نیز فقط 16 شرکت توانمند صادراتی بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپایی شناسایی شده‌اند.

او ادامه داد: نقش شرکت‌های کوچک و متوسط (با کمتر از 250 نیرو گردش سالانه کمتر از 50 میلیون یورو) در اقتصاد ایتالیا حدود 90 تا 95 درصد است که کشاورزی، خدمات و ساخت‌وساز مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت‌هاست.

صولت، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری خود و ساماندهی آنها و همچنین رساندن شرکت‌های صادراتی به سطح استاندارهای روز دنیا، به‌راحتی قادر به همکاری با ایتالیا و اروپا خواهیم بود و حتی از ظرفیت ایتالیا برای بازارهای سوم استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه ایتالیا یکی از کشورهای صنعتی دنیاست و در برخی رشته‌های صنعتی حرف اول دنیا را می‌زند، بیان کرد: اقتصاد و صنعت ایتالیا سومین قدرت صنعتی و اقتصادی اتحادیه اروپاست و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019 میلادی حدود هزار و 800 میلیارد یورو بوده که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

سرکنسول ایران در میلان ایتالیا گفت: در طول 40 سال گذشته ایتالیا یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران و در برخی مواقع مانند سال‌های 2010 و 2011 میلادی اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران بوده و رقم بالای 7 میلیارد دلار را ثبت کرده است اما بعدازآن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها کاهش مجدد تجارت را داشتیم.

صولت با بیان اینکه بخش عمده مراودات ایران و ایتالیا را نفت تشکیل می‌دهد و سهم کالاهای غیرنفتی بسیار پایین بوده است، افزود: در حال حاضر تقریباً صادرات نفت به ایتالیا نداریم و رقم یک میلیارد دلار مراوده تجاری دو کشور به ثبت رسیده که 820 میلیون یورو سهم ایتالیا و مابقی سهم ایران است.

او در بخش دیگری به بدهی ایتالیا به نظام مالی جهان به‌عنوان دغدغه و نگرانی فعالان اقتصادی ایران برای ارتباط تجاری با این کشور اشاره کرد و گفت: این بدهی حدود دو هزار و 300 میلیارد یورو است که بر اساس شاخص‌های اتحادیه اروپایی رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود زیرا شاخص‌های اروپایی 60 درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور را خط توازن برای میزان بدهی آن کشور تعریف می‌کند، بین 60 تا 100 درصد منطقه زرد و بیش از آن منطقه قرمز محسوب می‌شود که اکنون ایتالیا از منطقه قرمز نیز عبور کرده است.

سرکنسول ایران در میلان ایتالیا اظهار کرد: زنگ‌های خطر در ایتالیا به صدا درآمده و به‌ویژه در دوران کرونا با تعطیلی 6 ماهه در این کشور در هرماه 150 میلیارد یورو ارزش تولید داخلی این کشور آسیب‌های جدی دیده و دولت ناچار بوده از طریق استقراض ملی و کمک گرفتن از اتحادیه اروپایی بخشی از زیان‌ها را جبران کند.

صولت، با تأکید بر اینکه بدهی‌ها ایتالیا تأثیر منفی در مراودات تجاری دو کشور ندارد، گفت: بلکه به دلیل وجود این شرایط، دائماً در تلاش برای افزایش مراودات تجارت خود با کشورهای مختلف هستند تا سهم تولید ملی خود را افزایش دهند و بر بحران بدهی‌ها فائق آیند.

او ادامه داد: بر اساس گزارش صادرات کرمان، یک‌ششم صادرات ایران به ایتالیا مربوط به این استان است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کرمان این سهم باید افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه کرمان اولین استانی است که در راستای برنامه‌ریزی کنسولگری برای تقویت مراودات استانی، ارتباطات خوبی برقرار و چندین جلسه مجازی برگزار کرده، افزود: در این برنامه‌ریزی با توجه به پتانسیل‌هایی که در شمال ایتالیا وجود دارد استان متناظر را تعریف می‌کنیم تا بتوان با اجرای برنامه دقیق و بررسی زمینه‌های همکاری، سند جامع همکاری را بین دو استان به امضا برسانیم.

سرکنسول ایران در میلان ایتالیا، با اشاره به اینکه کرمان در ارتباط با ایتالیا می‌تواند الگوی موفقی در کشور باشد، بیان کرد: موافقت برای خواهرخواندگی تورین ایتالیا و کرمان دریافت شده که به‌طرف ایتالیایی اعلام می‌کنیم و در صورت پیشبرد کار امیدواریم بتوان برای سه ماه آینده این کار را انجام داد.

رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: ایتالیا به‌عنوان هشتمین اقتصاد دنیا تراز تجاری بسیار خوبی دارد که نشان‌دهنده اقتصاد قوی این کشور است.

سید مهدی طبیب زاده، افزود: ازجمله کشورهایی که صادرات خوبی به ایتالیا دارد ترکیه است و با بررسی لیست اقلامی که ترکیه به ایتالیا صادر می‌کند، می‌توان به‌خوبی دریافت که امکان تولید آنها در ایران نیز وجود دارد و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

او ادامه داد: ترکیه 10 میلیارد دلار صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی، پوشاک، خودرو، لوازم‌خانگی، خشکبار و سایر محصولات کشاورزی به ایتالیا دارد و ما نیز باید سطح روابط تجاری خود را با این کشور افزایش و بررسی‌های لازم را برای نیازسنجی بازار این کشور، موانع تجاری و سایر موارد را برای برقراری ارتباط بهتر انجام دهیم.

طبیب زاده، اظهار کرد: امکان همکاری کرمان با ایتالیا در زمینه‌های مواد معدنی به‌ویژه آلومینیوم و فولاد و صنایع پایین‌دستی آن وجود دارد و ایتالیا می‌تواند از تولیدات معدنی ما باکیفیت و حجم بالا برای صنایع خودروسازی خود استفاده کند.

به گفته رئیس اتاق کرمان، این استان 20 میلیون دلار خشکبار به ایتالیا صادر می‌کند که امکان افزایش این میزان وجود دارد.

عناوین برگزیده