تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۱۴۳۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد:

۲۱.۷ میلیارد دلار ارز طی ۸ ماه تامین شد

می متالز - رئیس‌کل بانک مرکزی از تامین 21.7 میلیارد دلار ارز طی 8 ماه خبر داد و سه اقدام مهم در کنترل نقدینگی و بازار ارز را تشریح کرد.
۲۱.۷ میلیارد دلار ارز طی ۸ ماه تامین شد

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی با اعلام این خبر، گفت: اصلاح ناترازی بانک‌ها، تداوم ارائه تسهیلات هدفمند به بخش‌های اقتصادی در کنار کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز ، سه اقدام مهم سال جاری بود و بانک مرکزی با قبول سرپرستی برخی موسسات اعتباری ناتراز در این مسیر مصمم است.

وی افزود: رشد بخش غیرنفتی در نیمه دوم سال گذشته بهبود یافت و در سه ماهه اول سال جاری کمتر از یک درصد منفی شد که ریشه در حمایت بانک‌ها از جهش تولید به ویژه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی و تولیدی دارد. به‌طوری‌که سرمایه در گردش بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب ۷۴ و ۶۹ درصد رشد داشته است.

مدیریت ترازنامه بانک‌ها تا پایان ماه آینده نهایی می‌شود

این مقام مسوول ادامه داد: مدیریت ترازنامه بانک‌ها و نحوه رشد آن‌ها بر اساس توانمندی‌های واقعی و نیز ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح که تا پایان ماه آینده نهایی می‌شود از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این خصوص است.

همتی گفت: رشد ۶۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری مثبت ارزیابی می‌شود و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کل تأمین ارز علی‌رغم تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۲۱.۷ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۶.۷ میلیارد دلار مربوط به کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده و ۱۵ میلیارد دلار نیز از طریق سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات تأمین شده است.

روند نزولی ارز با ثبات ادامه می‌یابد

رییس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ ارز طی روز‌های گذشته کاهشی بوده و با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در خصوص رشد اقتصادی، این روند با ثبات تداوم خواهد داشت و تعادل و آرامش در بازار برقرار خواهد بود.

همتی از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌های یارانه بگیر فاقد حقوق ثابت خبر داد و گفت: این تسهیلات در صورت موافقت دولت و تقبل مابه‌التفاوت نرخ سود این تسهیلات از محل تسهیلات کرونایی پرداخت خواهد شد.

عناوین برگزیده