تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۴۳۵۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی بازار جهانی فولاد:

روی خوش کامودیتی های فلزی به بایدن

می متالز - برخی فعالان بازار اعتقاد دارند با توجه به حمایت‌هایی که تاکنون از رشد مصرف فلزات اساسی شکل گرفته، نباید منتظر کاهش قیمت این محصولات در بورس فلزات لندن باشیم. در همین حال عده دیگری تاکید دارند این بازار افت خود را طی ماه‌های ابتدایی سال پشت‌سر گذاشته و اکنون قیمت‌ها وارد فاز صعودی شده‌اند. در همین حال انتظار می‌رود این روند رو به رشد قیمتی در بلندمدت نیز ادامه داشته باشد.
روی خوش کامودیتی های فلزی به بایدن

به گزارش می متالز، در میان خیل عظیم بازارهای مالی، کالایی و سرمایه‌ای، بورس فلزات لندن روی خوش به انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده نشان داد. بر همین اساس نیز با تقویت انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور تا پایان مسیر قطعی شدن نتیجه این انتخابات، شاهد رشد قیمت بسیاری از کامودیتی های فلزی بودیم. بورس فلزات لندن مرجعی رسمی و بین‌المللی است که قیمت فلزات پایه در آن کشف می‌شود. بررسی روند قیمتی ۳ فلز مهم و پرمصرف (آلومینیوم، مس و روی) در بازار بورس فلزات لندن حکایت از استقبال این محصولات از انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده دارد.

 

قیمت‌ها متاثر از سیاست

قیمت فلزات یادشده در بالاترین سطح خود از ابتدای امسال میلادی قرار دارد. همانطور که مشاهده می‌شود، قیمت محصولات یادشده از ابتدای نوامبر در مسیر صعودی قرار گرفته است. بخش قابل‌توجهی از این رشد را می‌توان به پیش‌بینی‌ها مبنی بر برتری بایدن بر ترامپ در انتخابات ایالات متحده نسبت داد.

با همین استدلال شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در روز چهارم نوامبر بودیم، چراکه نتیجه انتخابات در این روز به سمت انتخاب ترامپ پیش می‌رفت. بازارهای جهانی نیز به سرعت از این روند تاثیر پذیرفتند. تا جایی‌که قیمت مس ظرف همین روز ۴۳ دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت. آلومینیوم و روی نیز هرکدام به ترتیب افت ۱۴ دلاری را تجربه کردند. هرچند این روند ماندگار نبود. یعنی با پیش رفتن شمارش آرا و گردش معاملات سیاسی به سمت بایدن، قیمت‌ها دوباره صعودی شدند.

این رشد برای مس به‌شدت قابل‌توجه بود. تا جایی که نرخ فروش آن در بورس فلزات لندن فقط ظرف ۲ روز، ۱۹۰ دلار رشد داشت. روی نیز افزایش قیمت ۶۷ دلاری را تجربه کرد. آلومینیوم نیز افزایش ۱۴.۵ دلاری را از آن خود کرد. نمودار ۲ نیز میانگین قیمتی ۳ فلز مورد بحث را از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود میانگین روند قیمتی طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

 

رشد شدید قیمت ها در چند سال گذشته

البته هنوز در ابتدای ماه نوامبر قرار داریم اما باید اذعان کرد که قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. دلایل متعددی برای این استقبال با آغوش باز یاد می‌شود. ازجمله آنکه سیاست‌های دونالد ترامپ طی حدود ۴ سال گذشته، محدودیت‌های بسیاری را برای فعالان صنایع معدنی ایجاد کرده است.

ترامپ طی سال‌های گذشته محدودیت‌ها متعددی را در مسیر تجارت محصولات صنایع معدنی از فلزات اساسی تا فولاد و محصولات وابسته به آن ایجاد کرده است؛ بنابراین بخشی از رشد قیمت‌ها را می‌توان به امیدواری برای تغییر شرایط نسبت داد. علاوه بر این دولت ترامپ طرحی مشخص برای توسعه زیرساخت‌های این کشور اجرایی نکرده و در همین حال برنامه‌ای نیز برای توسعه این زیرساخت‌ها در دستور کار نداشت.

 

امیدواری فعالان بازار به حذف تعرفه های اعمالی

در همین حال از بایدن دموکرات انتظار می‌رود در مسیر میانه‌تری پیش برود. بر همین اساس نیز بسیاری از فعالان بازار به تعدیل یا حذف تعرفه‌های اعمالی بر کامودیتی های فلزی و در تجارت این محصولات امیدوار شده‌اند. در چنین شرایطی رشد قیمتی نیز دور از انتظار نیست. البته دولت جدید با مشکل شیوع گسترده کرونا روبه‌رو است و بدون تردید اولویت نخست خود را بر کنترل این ویروس متمرکز می‌کند. همین موضوع نیز از سرعت بهبود عملکرد اقتصادی این کشور می‌کاهد.

علاوه بر این، باید خاطرنشان کرد جو بایدن توسعه پروژه‌های زیرساختی را در دستور کار دارد؛ بنابراین امید به رشد تقاضا برای مصرف انواع محصولات صنایع معدنی از جمله آلومینیوم، مس، نیکل، فولاد و…. ازسوی ایالات متحده، شدت گرفته است. همین موضوع نیز زمینه‌ساز رشد در قیمت محصولات در بورس فلزات لندن بوده است.

 

رشد قیمت ادامه دارد

در ادامه باید خاطرنشان کرد طی ماه‌های گذشته و با شیوع ویروس کووید ۱۹ در سطح جهانی، بازار بسیاری از فلزات اساسی با کمبود تقاضا و رکود روبه‌رو شد. درنتیجه شاهد افت قابل‌توجه قیمت‌ها بودیم. هرچند با گذشت زمان و در سایه تمهیدات اقتصادی دولت‌های بزرگ، دوباره قیمت‌ها به روند صعودی بازگشتند. بنابراین برخی فعالان بازار اعتقاد دارند با توجه به حمایت‌هایی که تاکنون از رشد مصرف فلزات اساسی شکل گرفته، نباید منتظر کاهش قیمت این محصولات در بورس فلزات لندن باشیم. در همین حال عده دیگری تاکید دارند این بازار افت خود را طی ماه‌های ابتدایی سال پشت‌سر گذاشته و اکنون قیمت‌ها وارد فاز صعودی شده‌اند. در همین حال انتظار می‌رود این روند رو به رشد قیمتی در بلندمدت نیز ادامه داشته باشد.

در ادامه باید خاطرنشان کرد حضور بایدن در جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده نوید بازگشت آرامش را به بسیاری از روابط تجاری میان این کشور و سایر کشورها می‌دهد. طی سال‌های گذشته شاهد تشدید تنش میان امریکا و بسیاری از کشورها و شروع جنگ‌های تجاری متعددی بودیم. اکنون این امید می‌رود که جنگ‌های تجاری یادشده متوقف شوند. این آرامش می‌تواند زمینه رشد اقتصادی امریکا را فراهم کند، در نتیجه امید می‌رود رشد قیمتی یادشده ادامه‌دار باشد.

 

امیدوار به حذف تعرفه‌ها

ترامپ با هدف حمایت از صنایع فولاد و آلومینیوم ایالات متحده، تعرفه‌هایی را بر واردات محصولات این صنایع اعمال کرد. از آنجاکه ایالات متحده نیز در رده بزرگ‌ترین واردکنندگان کامودیتی های فلزی قرار دارد، عملکرد تولیدکنندگان این صنایع را در سایر نقاط جهان متاثر کرد. ضمن آنکه روابط تجاری میان بسیاری کشورها را تیره و تار کرد؛ بنابراین بخشی از روی خوش بازارهای فلزات اساسی به تغییر رئیس‌جمهوری این کشور را می‌توان به امید آنها برای تغییر این دست سیاست‌ها نسبت داد.

هرچند باید یادآور شد نمی‌توان انتظار خروج سریع از این تعرفه‌ها را داشت. به‌ویژه که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور جدید به‌دنبال جذب نظر اکثریت مردم خود باشد. طبیعی است که تغییر ناگهانی این دست تعرفه‌ها با موج اعتراضات صنعتگران این کشور روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین شاید هم اقدامات دیگری برای بهبود روابط تجاری در این صنایع تدارک دیده شود. هرچه باشد باید به بهبود شرایط امیدوار بود.

 

سخن پایانی

تغییر دولت و پیروزی نامزد حزب دموکرات؛ یعنی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده، بازار کامودیتی های فلزی را در بورس فلزات لندن متاثر کرد. قیمت‌ها به این تغییر روی خوش نشان دادند. بخش عظیمی از این استقبال را می‌توان به سیاست‌های انقباضی دولت ترامپ نسبت داد، گویی فعالان بازار به تغییر این دست سیاست‌ها امیدوار شدند. هرچند تغییرات با سرعت اجرایی نمی‌شوند اما گویی انتظارات از اثرگذاری ویژه‌ای بر بازارها برخوردار هستند. بر همین اساس نیز شاهد روند صعودی قیمت‌ها بودیم. جالب‌تر آنکه پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این روند صعودی در آینده نیز حفظ خواهد شد.

عناوین برگزیده