تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۱۸۸
کد خبر: ۱۴۳۶۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صنعت مس در شهرستان رفسنجان، در آینده نزدیک

می متالز - رئیس شورای راهبردی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری، از راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صنعت مس کشور در رفسنجان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امروزه، اهمیت و نقش فناوری و نوآوری در مدیریت و توسعه صنعت در جهان به‌خوبی شناخته شده است، به‌گونه‌ای که در هزاره سوم، مسائل و مشکلات صنعت مدرن و ضرورت برطرف‌کردن آن‌ها بدون توجه به علم و فناوری، امکان‌ناپذیر است و درحالی‌که به‌دنبال شکل‌دهی شرکت‌های پیشرو هستیم باید شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار آن‌ها داشته باشیم؛ بنابراین، استقرار رویکردهای نوآورانه، دغدغه اصلی در سازمان‌هاست.
راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری و شتاب‌دهی صنعت مس در شهرستان رفسنجان، در آینده نزدیک

به گزارش می متالز، محمدرضا صاحبی با تاکید بر اینکه مجتمع مس سرچشمه در قبال مسوولیت اجتماعی خود و نیاز صنعت مس، به تاسیس این مرکز اقدام کرده است، تصریح کرد: کشورها و شرکت‌های روز دنیا به این سمت‌وسو رفته‌اند؛ به عنوان مثال در سال۱۹۳۰ میلادی Silicon Valley که محل تولد اینترنت است در سانفرانسیسکو آمریکا راه‌اندازی شد و شرکت بزرگ معدنی کودلکو یک مرکز نوآوری و تکنولوژی در زمینه رباتیک، لجستیک، ایمنی و فناوری را براساس تعهد و مسئولیت اجتماعی‌اش تاسیس کرد.

صاحبی با اشاره به فعالیت 188 مرکز نوآوری در کشور، بیان کرد: ازجمله این مراکز می‌توان به مرکز نوآوری بزرگ دانشگاه صنعتی‌شریف بنام ناحیه نوآوری شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد. معتقدیم تحقیقات نباید صرفاً به مستندسازی ختم شود بلکه باید به سمت تولید محصول براساس نیاز کشور و جهان پیش برود و شرایط تحریم نیز فرصتی است تا محصولات تحریمی را با خلق ایده در این مرکز بومی‌سازی کنیم.

وی به اهمیت صنعت مس و لزوم ورود صنعت مس به بحث نوآوری و شتاب‌دهی اشاره و بیان کرد: صنعت مس هم سرمایه انسانی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوبی دارد و هم اینکه صنعت مس یک برند بین المللی است که به تیم‌های تحت پوشش مرکز اعتبار خاصی خواهد بخشید؛ از این‌رو، مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان توسط مدیریت مجتمع مس‌ سرچشمه در راستای هم‌گام‌شدن با سیاست‌های شرکت‌های بزرگ دنیا و با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرستان پیشنهاد شد و در دی‌ماه ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مجتمع مس‌ سرچشمه و دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان امضا شد. این مرکز به‌عنوان هاپ در دو حوزه صنعت مس و پسته، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به محصول خواهد بود. هدف اصلی این مرکز، ایجاد یک اکوسیستم حاوی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، برای رونق تولید، اشتغال و ثروت در حوزه‌های هدف خواهدبود.

صاحبی درخصوص فرآیند مرکز گفت: با توجه به وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب از قبیل مرکز تحقیق و توسعه سرچشمه، آموزش، آزمایشگاه، کارگاه‌ها و افراد نخبه‌ای که در زمینه مس در مجتمع مس سرچشمه حضور دارند، پیشنهاد شد در حوزه‌های فرآوری مس، صنایع پایین‌دستی، صنایع‌دستی، بازاریابی و فروش، توریسم صنعتی و فناوری و تولید محتوا پذیرای ایده باشد، و همچنین با توجه به اقلیم شهرستان، موضوعات پسته و بحران آب به‌عنوان حوزه‌های اصلی هستند. کسانی که ایده‌ای در زمینه مس، پسته، مدیریت بحران آب و حتی در زمینه‌های دیگر دارند می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند. دوره‌های آموزشی منتورینگ، پیش‌شتاب‌دهی و پساشتاب‌دهی برای این افراد برگزار شده و ایده‌هایی که قادر به محصول شدن هستند از سایر ایده‌ها جدا می‌شوند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

رئیس شورای راهبردی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه صنعتی‌ شریف و ولی‌عصر(عج) رفسنجان در زمینه آموزش، منتورینگ و شتاب‌دهی تیم‌ها در حال انعقاد است که وظیفه آموزش و هدایت تیم‌هایی را که در مرکز نوآوری رفسنجان مستقر می‌شوند، برعهده خواهند داشت. طبق برنامه پیش‌بینی‌شده قرار است بعد از برگزاری استارت‌آپ، 20 تیم انتخاب و سپس آموزش‌های اولیه برای ساخت محصول اولیه داده شود و در مرحله پساشتاب‌دهی طی دوسال تحت حمایت مجتمع‌ مس‌ سرچشمه قرار گیرند. تیم‌ها در مرحله تجاری‌سازی می‌توانند به اختیار خود جداگانه به کار ادامه دهند یا همکاری خود را با مجتمع مس سرچشمه ادامه دهند.
 

نحوه کار مرکز نوآوری شهید ستاری چگونه است؟

وی در ادامه، به نحوه کار این مرکز پرداخت و گفت: در حوزه‌های هدف منبع عظیم اطلاعاتی اعم از متخصصان، داوران، منتورها و... را در اختیار داریم. هنگامی که فردی ایده‌ای ارائه کرد منتورها او را آموزش داده و چالش‌های پیش‌روی او را آشکار می‌سازند. افرادی که در آن زمینه صاحب‌نظر هستند روی ایده بحث و تبادل نظر می‌کنند؛ از این نظر که آیا این ایده به محصول تبدیل خواهد شد و اینکه آیا اگر تبدیل به محصول شود مشتری دارد و آیا سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد یا خیر؟ و راهنمایی می‌کنند.
 

تبدیل ایده‌های صنعت مس به محصول در خاورمیانه

صاحبی تأکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی منظم و تدوین یک ٍنقشه راه ۵ساله، این مرکز بتواند نیازهای صنعت مس را پوشش دهد و به‌عنوان نخستین مرکز نوآوری در خاورمیانه بتواند با نرخ قابل قبولی ایده‌هایی در زمینه صنعت مس را به محصول تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری نگرانی فرد از تبدیل‌شدن ایده به محصول برطرف می‌شود، افزود: برای تولید محصول یک‌سری پشتوانه‌های مالی از طریق مرکز در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد و حمایت‌های فنی و آموزشی نیز در مرحله پساشتاب‌دهی از تیم‌ها انجام می‌شود تا مرحله‌ای که محصول اولیه ساخته می‌شود. پس از ساخت نمونه اولیه، وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود که در این مرحله هزینه‌ها بسیار بالاترند که اگر صنعت مس به آن محصول نیاز داشته باشد در مرحله تجاری‌سازی، مرکز از آن پشتیبانی می‌کند و اگر آن محصول جزو نیازهای شرکت مس نباشد جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران برگزار خواهد کرد تا سرمایه‌گذار علاقه‌مند به محصول مشخص شود.

صاحبی خاطرنشان کرد: این مرکز در بخش‌های اتاق اختصاصی برای شرکت‌ها، منتورینگ و کنفرانس، سالن همایش، استارت‌آپ و شتاب‌دهی، در مجاورت هتل هیلان رفسنجان به بهره‌برداری می‌رسد.

عناوین برگزیده