تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۱۴۳۸۶۱

ظهور پروژه‌های جدید حمل‌ونقلی و آزادراهی/ خودکفایی در تولید ریل

می متالز - خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پروژه آزادراه ۶ خطه کنارگذر شرق اصفهان در پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: هشت پروژه ریلی به طول یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر در اولویت بوده و جزو پروژه‌های «جهش تولید» محسوب می‌شود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل شود. از سال ۹۷ به بعد همه پروژه‌های ریلی ما با استفاده از ریل ملی ساخت ذوب‌آهن اصفهان احداث می‌شود.
ظهور پروژه‌های جدید حمل‌ونقلی و آزادراهی/ خودکفایی در تولید ریل

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری «تشریح پروژه‌های زیرساختی حمل‌و‌نقلی کشور» با بیان اینکه در کل کشور در بخش ریلی سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است، گفت: هشت پروژه ریلی به طول یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر در اولویت بوده و جزو پروژه‌های جهش تولید محسوب می‌شود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل شود. در بخش آزادراهی نیز یک هزار و ۳۴۵ کیلومتر در دست احداث است که در قالب ۲۱ پروژه در سراسر کشور ساخته خواهد شد اما ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر در اولویت ساخت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به در دست احداث بودن هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه بیان کرد: یک هزار و ۷۶۱ کیلومتر پروژه بزرگراهی در اولویت بوده که ساخت آن در قالب ۷۷ پروژه در سراسر کشور به سرعت در دست پیگیری است.

خادمی، مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای پروژه‌های مذکور را ۲۴ هزار میلیارد تومان عنوان و ابراز کرد: صددرصد اعتبار پروژه‌های ریلی و بزرگراهی را دولت تامین کرده و اعتبار پروژه‌های آزادراهی با مشارکت دولت و بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های ریلی چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار ارزی است. همچنین اعتبار پروژه‌های آزادراهی هشت هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان و بزرگراهی چهار هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان است که در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان با احتساب هر یورو ۱۲ هزار تومان بودجه در نظر گرفته شده ولی با توجه به افزایش نرخ ارز، احتمال می‌دهیم که ۵۰ درصد افزایش قیمت و تعدیل صورت هزینه پروژه‌ها را به دنبال داشته باشیم؛ در نتیجه اعتبار مورد نیاز به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح پروژه آزادراه ۶ خطه کنارگذر شرق اصفهان در پنجشنبه هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این آزادراه از محور کاشان به اصفهان در تقاطع جاده اردستان – اصفهان به طول ۶۳.۶ کیلومتر شروع شده و به سمت جاده نائین – اصفهان ادامه دارد.

خادمی تاکید کرد: این آزادراه ۸۰ دقیقه زمان سفر را کاهش داده و ۳۵ کیلومتر از مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان برای خودروهای عبوری کم می‌کند. همچنین ۲۵۰ نفر کاهش تلفات جاده‌ای در طول سال در استان اصفهان پیش‌بینی شده است.

وی اعتبار هزینه شده از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذار این پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون عنوان و مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود این هزینه‌ها به یک هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه‌های آزادراهی اولویت‌دار که تا پایان ۱۴۰۰ به افتتاح می‌رسد، مطرح کرد: این پروژه‌ها شامل آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان که پنجشنبه افتتاح می‌شود، کنارگذر جنوبی تهران (آزادراه قدیم) قطعه بروجرد-خرم آباد آزادراه خرم آباد-اراک، قطعه منجیل به رودبار آزادراه قزوین-رشت، قطعه ایزدخواست-شیراز از آزادراه اصفهان-شیراز، آزادراه تبریز-صوفیان، آزادراه مراغه، هشترود، باند غربی قطعه دو آزادراه تهران-شمال و قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم می‌شود.

خادمی درباره پروژ‌ه‌های ریلی اولویت‌دار نیز یادآور شد: هشت پروژه ریلی به طول مجموعا سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر جزو اولویت‌های پروژه‌های زیرساختی ماست که شامل راه‌آهن خواف-هرات (که در آذرماه افتتاح می‌شود)، یزد-اقلید، قطعه بستان آباد به تبریز راه‌آهن میانه-تبریز، راه‌آهن چابهار-زاهدان، خط آهن رشت-کاسپین، راه‌آهن همدان-سنندج، قطعه مبارکه به شهرکرد از راه‌آهن اصفهان-اهواز و راه‌آهن میانه-اردبیل خواهد شد.

وی درباره پروژه‌های بزرگراهی اشاره کرد: در ۳۹ محور در قالب ۷۷ پروژه قرار است یک هزار و ۷۶۱ کیلومتر بزرگراه تا پایان ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان حلقه اتصال به کریدور شمال به جنوب است که از بنادر بوشهر یا بندرعباس پس از رسیدن به اصفهان این مسیر قطع و دوباره از شمال اصفهان به شمال کشور متصل می‌شد اما با این پروژه‌ای که پنجشنبه هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد این حلقه مفقوده متصل خواهد شد و بار ترافیکی از جنوب به شمال کشور به جای عبور از داخل شهر اصفهان، به آزادراه کنارگذر شرقی منتقل خواهد شد.

خادمی درباره راه‌آهن خواف-هرات نیز گفت: این راه‌آهن از چهار قطعه تشکیل شده که ساخت سه قطعه آن بر عهده ایران است، دو قطعه به طول ۷۷ کیلومتر در خاک کشور ما و قطعات سوم به طول ۶۲ کیلومتر و چهارم به طول ۸۴ کیلومتر در خاک افغانستان قرار دارند.

وی افزود: ساخت قطعه سوم جزو تعهدات ما است ولی ساخت قطعه چهارم را طرف افغانستانی متعهد شده است. این پروژه از سال ۸۶ آغاز شده بود که ریل‌های مورد استفاده در آن تا سال ۹۷ وارداتی بود اما از سال ۹۷ به بعد همه پروژه‌های ریلی ما با استفاده از ریل ملی ساخت ذوب‌آهن اصفهان احداث می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین علاوه بر تولید ریل در حال ساخت سوزن راه آهن تولید داخل نیز هستیم که در ایستگاه روزنک راه‌آهن خواف-هرات در انتهای قطعه سوم در خاک افغانستان از سوزن راه‌آهن تولید داخل استفاده شده است.

خادمی در پاسخ به پرسشی درباره اقتصادی بودن ساخت این راه‌آهن گفت: قرار است راه‌آهن هرات به مزارشریف ساخته شود و افغان‌ها برای احداث این خط آهن بسیار جدی هستند چون مزار شریف با خط آهن به شبکه ریلی ازبکستان و قرقیزستان متصل است و اگر راه آهن خواف هرات به مزارشریف متصل شود با یک کریدور مهم غربی شرقی مواجه و به چین متصل شویم.

بر اساس گزارشی از مهر، وی درباره پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم اصفهان خاطرنشان کرد: موانع موجود بر سر راه این مسیر رفع شده و کارگاه‌ها فعال شده‌اند چون چینی‌ها که قرار است با فاینانس این خط آهن را احداث کنند در پی شیوع کرونا به کشورشان برگشته بودند اما در حال حاضر به ایران بازگشته‌اند و کارگاه‌های این محور فعال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بخش اول این راه‌آهن از اولویت بیشتری برخوردار بوده که از اصفهان تا قم ساخته خواهد شد و قطعه قم –تهران در اولویت بعدی قراردارد پیشرفت فیزیکی قطعه اصفهان قم ۲۰ درصد بوده و ساخت آن حدود پنج تا ۶ سال به طول می‌انجامد.

عناوین برگزیده