تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۵۲۵۵۱
رضایی:

پروژه راه‌آهن میانه- تبریز نقش بی‌بدیلی در کاهش بیکاری منطقه دارد

‌می‌متالز - معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: باید دلار‌های نفتی به سایر بانک‌ها فروخته شود تا نقدینگی بر عکس تولید بالا نرود؛ بخش مهمی از تورم و خلق نقدینگی مربوط به رفتار غلط دولت‌ها در اقتصادهاست؛ وزارت اقتصاد حق ندارد دلار‌های نفتی را به بانک مرکزی بفروشد.

به گزارش می‌متالز، محسن رضایی شامگاه امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به قانون تجارت، قوانین و مقررات اقتصادی اظهار کرد: گام اول اصلاح اقتصادی تصویب ضوابط جدید تجارت در چند ماه پیش بود.

وی افزود: تجارت و ترانزیت نقش مهمی در تولید و افزایش درآمد ملی کشور دارد، اگر کشور صادرات محور باشد، درآمد ملی هم از محل صادرات و هم ترانزیت به صورت مضاعف افزایش خواهد یافت.

رضایی یادآور شد: در دوران صفویه احداث کاروانسرا‌های امن تجاری، ایران را تبدیل به محور ترانزیت منطقه کرده بود و تا زمانی که کشتی‌های بخار اختراع شد و کشتیرانی توسعه یافت این ثروت کلان ناشی از ترانزیت نصیب ایران می‌شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، اذعان داشت: پس از آن حمل و نقل ریلی نیز اهمیت یافت؛ اما ایران هرگز نتوانست یک جاده ابریشم ریلی به وجود آورد و در طی ۲۰۰ تا ۱۰۰ سال گذشته ایران همواره از صادرات و ترانزیت مناسب و ثروت عظیم ناشی از آن بی‌بهره بود.

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در مقررات پایانه‎ ها، حمل یکسره، توجه به مراکز تجاری در خارج متذکر شد: منظومه بزرگی از اصلاحات تجاری را شروع کرده‌ایم.

رضایی بر لزوم توجه به امر بازاریابی، برندسازی و ایجاد گروه‌های تجاری تاکید و تصریح کرد: باید بخش دولتی، خصوصی و مردم همه دست به دست هم دهیم و اصلاحات اساسی را در تجارت کشور به وجود آوریم.

انتقاد از بی‌توجهی به راه‌آهن میانه- تبریز

این مسوول با اشاره به بی‌توجهی به پروژه راه‌آهن میانه به تبریز، ادامه داد: اگر این پروژه ۵ سال پیش به سرانجام می‌رسید، چندین میلیارد دلار ثروت تبریز را افزایش می‌داد که این رقم در اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری تاثیرات شگرفی می‌توانست داشته باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور بی‌توجهی به صادرات و ترانزیت بازار‌های بین‌المللی است.

رضایی در ادامه گفت: تغییر ساختار بودجه را به شکل جدی دنبال می‌کنیم که ساختار معیوب قبلی هم به بخش خصوصی، هم مردم و هم دولت آسیب زده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: خلق نقدینگی کشور از ۵۰ سال پیش شروع شده و ادامه دارد که به صورت تورم و نوعی مالیات بر گرده مردم تحمیل می‌شود که یکی از دلایل آن فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی است.

این مسوول توضیح داد: باید دلار‌های نفتی به سایر بانک‌ها فروخته شود تا نقدینگی بر عکس تولید بالا نرود؛ بخش مهمی از تورم و خلق نقدینگی مربوط به رفتار غلط دولت‌ها در اقتصادهاست؛ وزارت اقتصاد حق ندارد دلار‌های نفتی را به بانک مرکزی بفروشد.

وی در ادامه به مساله یارانه‌ها نیز اشاره و اضافه کرد: سالی ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که یا قاچاق می‌شود یا اسراف و نظام قیمتی و بازار‌ها را به‌هم ریخته که باید اصلاح شود.

در ایران باید صنعت‌سازی اتفاق افتد

رضایی در ادامه افزود: در ایران باید صنعت‌سازی اتفاق افتد که هنوز صورت نگرفته و تنها صنعتی که اتفاق افتاده تنها صنایع دفاعی است؛ در حالی که با مواد اولیه پتروشیمی که ما به‌صورت خام فروشی خارج می‌شود ۲ هزار نوع محصول تولید می‌کنند.

وی ابراز کرد: خود آذربایجان و شهر تبریز حداقل می‌تواند چند مورد از صنعت‌های مهم را درست کند که میلیارد‌ها دلار درآمد داشته باشد.

رضایی با اشاره به سرمایه عظیم ماشین سازی تبریز، ادامه داد: با همین ماشین‌سازی تبریز می‌توان صد‌ها کارخانه در ایران درست کرد؛ کارآفرینان پراکنده در درون صنایع باید گروه‌بندی شوند تا صنعت را شکل دهند که بدون گروه‌بندی، اجتماع و برندسازی امکان‌پذیر نیست.

این مسوول با بیان اینکه چرا باید ۵۸ درصد از سپرده‌های آذربایجان به تهران رود؛ این یعنی قفل کردن اقتصاد، گفت: باید در کشور اقتصاد را از سیاست جدا کنیم، چراکه اقتصاد نیاز به ثبات دارد، ولی سیاست هیچ‌گاه نمی‌تواند ثبات داشته باشد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده