تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۴۳۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صمدی:

اکتشافات معدنی در ایران تبدیل به یک کار تبلیغاتی شده

می متالز - رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد گفت: به آن اندازه که در بخش اکتشافات تبلیغ و هزینه شده است، فعالیت عملی جدی صورت نگرفته است.
اکتشافات معدنی در ایران تبدیل به یک کار تبلیغاتی شده

به گزارش می متالز، سعید صمدی با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در 18 اردیبهشت ماه سال جاری توضیح داد: اکتشافات معدنی بیش از آنکه یک کار واقعی و عملی باشد، بیشتر یک کار تبلیغاتی، پرهزینه و کم‌بازده است. در واقع بیشتر از آنچه که اجرا شده، تبلیغات صورت گرفته است. حتی بخشی از این فعالیت‌ها به دلیل آنکه پایه تبلیغاتی داشته، عملا از حوزه فنی و تخصصی خارج شده است. ما احتیاج به یک تحول اساسی و دیدگاه جدید در زمینه اکتشافات سنگ آهن داریم. با شرایط فعلی اکتشافات معدنی عملا برای مصاحبه و اعلام آمار خوب است اما در عمل چندان برای معادن موثر نبوده است. بنده این موضوع را در مقاله‌ای با عنوان نمایش معدنی در ژانر اکتشافات توضیح داده‌ام.

او درباره لغو معافیت صادراتی و وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن عنوان کرد: به اعتقاد بنده این موارد اساسا یک فعالیت ضد معدنکاری و ضد توسعه‌ای است. معادن باید تولید داشته و فعال باشند و دولت نیز از محل سود این فعالیت، مالیات و عوارض قانونی را دریافت کند و به همان نسبت نیز معدنکاران مازاد تولید خود را به بازارهای جهانی صادر کنند. در چنین شرایطی یک ظرفیت مستحکم و استوار برای سنگ آهن در کشور ایجاد می‌شود که بعدها با افزایش مصرف این ماده، این ظرفیت می‌تواند نیاز سنگ آهن کشور را تامین کند. اما اینکه دوستان فکر می‌کنند با وضع عوارض می‌توانند از خروج سنگ آهن از کشور جلوگیری کنند و این ماده معدنی را ارزان قیمت به دست کارخانه‌ها برسانند، باید گفت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. با این تصمیمات معادن سنگ آهن احیا نخواهند شد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد درباره وضعیت قیمت‌گذاری سنگ آهن در بازار داخلی توضیح داد: همانگونه که کارخانه‌های فولادسازی حق دارند محصولات خود را از طریق بورس عرضه و به فروش رسانند، این حق باید برای سنگ آهنی‌ها نیز وجود داشته باشد. از سوی دیگر قیمت محصولات فولادی دقیقا در حاشیه قیمت جهانی فولاد است یعنی زمانی که قیمت جهانی فولاد افزایش پیدا می‌کند، قیمت محصولات داخلی نیز رشد می‌کند. به عنوان مثال سال گذشته قیمت محصولات فولادی در دنیا 40 درصد افزایش پیدا کرد، در نتیجه آن قیمت محصولات فولادی نیز در داخل کشور به همین میزان افزایش یافت. علیرغم اینکه کارخانه‌های فولادسازی از یارانه انرژی استفاده می‌کنند اما حق دارند محصولات خود را در حاشیه قیمت‌های جهانی بفروشند. اگر قرار بر این است که معادن سنگ آهن کشور با توسعه همراه باشند، باید قیمت‌ها براساس رقابت مشخص شود.

صمدی در پاسخ به این سوال که یعنی باید سنگ آهن نیز از طریق بورس کالا عرضه شود؟ گفت: عرضه سنگ آهن از طریق بورس کالا بهترین روش و راهکار برای شفافیت قیمت خواهد بود. همانطور که هر کالایی پس از عرضه در بورس کالا در نهایت به سمت شفافیت و پویایی رفته است، سنگ آهن نیز همین شرایط را خواهد داشت.

عناوین برگزیده