تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۴۴۰۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تابلوخوانی‌ها چه چیزی را آشکار می‌کنند؟

جهش تقاضا در شاروم و شبندر

می متالز - تابلوخوانی با بررسی روند‌ معاملات در بازار سهام به شناسایی معاملات خاص و تحولات در بازار سهام می‌پردازد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد نماد شکربن با قدرت بالای خریدار رو‌به‌رو شده و‌ پیزد افزایش حجم را تجربه کرده ‌است. به‌عنوان مثال روز چهارشنبه هر کد حقیقی در نماد شبندر به‌طور متوسط حدود ۱۷۵ میلیون تومان خریداری کرده است در صورتی که هر کد حقیقی تنها حدود ۸ میلیون تومان فروش داشته است.
جهش تقاضا در شاروم و شبندر

به گزارش می متالز، البته روز چهارشنبه در برخی نمادها نسبت قدرت خریدار به فروشنده بالای ۲ ثبت شد درصورتی که قیمت آخرین معامله آنها از قیمت آغازین کمتر بود. این نسبت‌ها در نمادهای شاروم، بپیوند و سهرمز دیده شد. از میان این نمادها نیز می‌توان به نماد سهرمز با میانگین خرید هر کد حقیقی حدود ۵/ ۱۳ میلیون تومان و نسبت قدرت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی ۱۴/ ۲ اشاره کرد. همچنین تابلوی این نماد نشان می‌دهد میانگین ۱۰ روزه سرانه خرید هر کد حقیقی آن حدود ۹ میلیون تومان بوده است. در واقع نسبت‌های بالای خریدار و ورود پول‌های درشت به سهام می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمتی آن باشد اما برای تشخیص آن نباید این نسبت‌ها را برای یک روز مدنظر قرار داد بلکه باید برای چند روز معاملاتی آن را زیر نظر داشت به این دلیل که افرادی که با پول‌های سنگین قصد خرید سهام را دارند سعی می‌کنند با چراغ خاموش وارد شوند و به اصطلاح زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند مثبت حرکتی را آغاز می‌کنند.

 

حجم‌های مشکوک

 لفظ حجم مشکوک زمانی به‌کار گرفته می‌شود که در یک نماد شاهد افزایش غیرعادی معاملات باشیم. اگر به‌عنوان مثال در بررسی روند ماهانه، یک سهم در یک روز یک میلیون حجم بخورد و ناگهان حجم مبادلات آن در یک روز به ۱۰ میلیون سهم برسد می‌توان آن معامله را مشکوک خواند. اینها نشانه‌ای از ورود یا خروج سرمایه‌ای سنگین به یا از یک سهم است. حجم مشکوک الزاما به معنی افزایش قیمت سهم نیست و برخی مواقع باعث افت سهم می‌شود، به‌ویژه آنکه آن سهم روی یک مقاومت مهم باشد. در مقابل افزایش حجم روی حمایت‌ها نشانه بسیاری خوبی برای یک سهم است. در نتیجه حجم مشکوک سیگنال خرید یا فروش نیست بلکه صرفا تحلیلگر را به بررسی بیشتر ترغیب می‌کند.  باید توجه داشت که به‌طور عمده تغییر حجم معاملات درحمایت‌ها،‌ مقاومت‌ها یا انتشار خبر‌ها تغییر می‌کند. در آن زمان یک تحلیلگر باید تحلیل کند که حجم معامله‌ای که صورت گرفته خوب است یا بد. همچنین باید دید آیا خبری وجود دارد که تاکنون منتشر نشده یا اینکه سهم تحت‌تاثیر یک جریان‌سازی قرار گرفته است.

32131

عناوین برگزیده