به گزارش می متالز، این دو خودرو عبارتند از سیویک ۲۰۲۲ (که هنوز در حد نمونه اولیه است و به تولید انبوه نرسیده) و بی آر زی ۲۰۲۲.در حالی که هم تعداد فروش و هم امکان خرید خودروهای دنده دستی روند کاهشی دارد، هنوز در بازار هوادارانی وجود دارند که به سه پدال علاقهمند هستند. در بین این هواداران، بیشتر جوانان به خودروهای دنده دستی اشتیاق نشان میدهند.
با تولید انبوه هوندا سیویک ۲۰۲۲ در عمل هوندا یازدهمین نسل این خودرو را به بازار عرضه میکند. سیویک و بی آر زی نشان دادهاند که هنوز محبوبیت خود را در بین مردم از دست ندادهاند، مخصوصا که با بودجه جوانان بیشتر همخوانی دارد. گری رابینسن (Gary Robinson) قائممقام هوندا در برنامهریزی تولید میگوید: «ادامه ارائه دنده دستی برای ما، بیشتر اشتیاق است، چون برای مدت زمان طولانی بخش مهمی از دیانای شرکت ما را تشکیل داده است. خودروسازان با گرافهای مختلف میخواهند اثبات کنند که سیستم انتقال قدرت [دنده] اتومات هم سریعتر، هم پربازدهتر از دنده دستی است. هیچکدام از این استدلالها نمیتواند باعث قانع کردن کسانی شود که از به دست گرفتن تمام کنترل خودرو لذت میبرند. دنده دستی نوعی ارتباط ملموس بین راننده، خودرو و جاده برقرار میکند.
با این حال تقاضا و فروش خودروهای دنده دستی روند کاهشی دارند، هم در بازار خودروهای ارزان و هم گران. بیشتر از آن که تقاضا کاهش یافته باشد، عرضه تاثیر داشته و برای خودروسازان دنیا تامین و ارائه دنده اتومات راحتتر شده است. با این حال هوندا و سوبارو هنوز با ارائه سیویک و بی آر زی دندهای این اشتیاق به اختیار را در بین هواداران دنده دستی حفظ کردهاند. به جز خودروهای پورشه و آستون مارتین قدیمی که حالا دیگر عتیقه به حساب میآیند، یافتن دنده دستی تقریبا در مدلهای جدید این دو برند غیرممکن شده است. اما اگر پرستیژ و داشتن خودروی گرانقیمت مدنظر مشتری نباشد، گزینههای بیشتری پیش روی مشتری قرار میگیرد. برای مثال خودروهایی مثل فورد موستانگ، ب ام و سری ۲، سوبارو دبلیو آر ایکس، شورولت کامارو، داج چلنجر، فیات ۱۲۴ اسپایدر، هیوندای ولستر اِن و مزدا ۳ گزینه دنده دستی را در اختیار مشتری قرار میدهند.
هیچکدام از این خودروها توان فروش خودروهایی مثل هوندا CR-V و تویوتا راو۴ را ندارند اما به هر حال خودروهای نامبرده هواداران پر و پا قرصی دارند. خودروهایی مثل بی آر زی و سیویک، دامنه وسیعی از هواداران و خریداران را به خود جلب کرده است، از جمله نسلهای جدید که در قرن بیست و یکم به دنیا آمدهاند. رابینسن میگوید: «درست است که جوانان امروز نسبت به گذشته کمتر به سراغ دنده دستی میروند اما نه به این معنی که دیگر جوانان به سراغ دنده دستی نمیروند.» به هرحال هفتهای که گذشت برای دوستداران دنده دستی، خبر خوبی به همراه داشت که هنوز دنده دستی زنده است و دو خودروساز آن هم در سگمنت خودروهای با قیمت معقول، هنوز به دنده دستی وفادار ماندهاند. برای خریداران متوسط خودرو، رفتن به سمت خودروهای اتومات طبیعی است اما برای خریدار متوسطی که لذت رانندگی هم برایش معیار مهمی است زنده ماندن سیستم انتقال قدرت (دنده دستی) مهم است. برای همین هم هشتگ خاصی دارند: SavetheManuals# گاهی اوقات خودروهای دستی برای این هواداران هم ارزش است هم شادی.