تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۱۴۴۱۲۰

راه‌آهن خواف - هرات حلقه اتصال کریدور ترانزیتی شرق به غرب

می متالز - یکی از اهدافی که وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه ریلی کشور دنبال می‌کند، اتصال مسیر ریلی کشور به کشورهای همسایه است.
راه‌آهن خواف - هرات حلقه اتصال کریدور ترانزیتی شرق به غرب

به گزارش می متالز، پروژه ریلی خواف - هرات بخشی از یک کریدور شرقی-غربی با طول ۱۵۰۰ کیلومتر است و کشور افغانستان با افتتاح این پروژه از طریق اتصال به خاک ایران به اروپا و حوزه قفقاز متصل می‌شود. در ادامه این مسیر ریلی، افغانستان برای اتصال مزار شریف به هرات برنامه دارد که درنتیجه این مسیر ریلی به کشورهای ترکمنستان، قرقیزستان و چین متصل می‌شود. بر اساس مطالعات و برآورد کارشناسان در این مسیر ریلی حدود یک ‌میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار در افق ۲۰ ساله طرح جابه‌جا خواهند شد.حال مقامات مسوول در وزارت راه و شهرسازی از آمادگی خود برای بهره‌برداری پروژه ریلی خواف-هرات و آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان خبر می‌دهند.

در همین راستا خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره مشخصات این پروژه ریلی گفت: راه‌آهن خواف - هرات با طول ۲۲۰ کیلومتر در قالب ۴ قطعه تعریف‌شده که دو قطعه اول در خاک ایران و دو قطعه دیگر آن در خاک افغانستان قرار دارد و احداث ۳ قطعه اول آن در تعهد ایران بوده است. وی افزود: دو قطعه اول آن به طول ۷۷ کیلومتر در خاک ایران احداث‌شده و حدود ۶۲ کیلومتر در قالب قطعه سوم تعریف‌شده که در خاک افغانستان قرار دارد؛ در انتهای قطعه سوم ایستگاهی به نام روزنک قرار دارد که نقطه انتهایی تعهد ایران است. قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر تا هرات ادامه دارد که در تعهد طرف افغانستانی قرار دارد. وی گفت: اصولا پروژه‌های ریلی در دست احداث در کشور به سه دسته تقسیم‌می‌شوند؛ یک دسته از این پروژه‌ها با هدف اتصال مراکز استان‌ها احداث‌ شده و مانند راه‌آهن همدان - سنندج، راه‌آهن بستان آباد - تبریز و راه‌آهن مبارکه - شهرکرد در راستای سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی و دولت است. دسته دیگر این پروژه‌های ریلی مانند ابر پروژه زاهدان-چابهار؛ نقش ترانزیتی و بین‌المللی دارند علاوه بر این دولت در راستای بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم موظف است مبادی ورودی و خروجی کشور را به مسیرهای ریلی متصل کند.

دسته سوم پروژه‌ها نیز در تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در کشور نقش دارند و عملا باعث صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت می‌شوند مانند پروژه راه‌آهن یزد - اقلید که قسمت جنوب‌غربی به شمال‌شرقی کشور را با یک میانبر متصل می‌کند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره ریلی در دست احداث در کشور تاکید کرد: در کل کشور حدود ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست احداث داریم که بخشی از آن در اولویت اول ما قرار گرفته که شامل ۸ پروژه ریلی به طول حدود ۱۵۶۰ کیلومتر و به‌عنوان پروژه‌های جهش تولید مطرح است. این ۸ پروژه ریلی شامل راه‌آهن خواف - هرات، راه‌آهن یزد-اقلید، راه‌آهن بستان آباد - تبریز، راه‌آهن زاهدان - چابهار، راه‌آهن (بلندترین راه‌آهن در حال ساخت کشور)، راه‌آهن رشت - کایپین، راه‌آهن همدان - سنندج، راه‌آهن مبارکه - شهرکرد، راه‌آهن میانه - اردبیل است. وی درباره اعتبار این پروژه‌ها گفت: نزدیک به ۴۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو هم اعتبار ارزی برای در بخش ریلی برای این پروژه‌ها اختصاص داده ‌شده است.

 

کاهش ۸۰ دقیقه‌ای زمان سفر از شمال به جنوب کشور

خادمی با اشاره به افتتاح پروژه‌های آزادراهی در کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰۰کیلومتر پروژه‌های آزادراهی در کشور بهره‌برداری شده‌اند؛ اولین پروژه جهش تولید که به‌عنوان ابر پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان است. وی افزود: این پروژه بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور بوده که می‌تواند نقش مؤثری در حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه تردد خودروهای سنگین در کشور داشته باشد. این آزادراه حلقه اتصال بین آزادراه‌های شمال و جنوب مرکزی کشور است و حدود ۳۵ کیلومتر مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان را کاهش و حدود ۸۰ دقیقه زمان سفر را کاهش می‌دهد.

شروع این آزادراه از محور کاشان-اصفهان به طول ۶/ ۶۳ کیلومتر بوده و از تقاطع اردستان-اصفهان به سمت جاده نایین-اصفهان ادامه پیدا می‌کند. این آزادراه از جنبه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی می‌تواند نقش موثری در کلان اقتصاد کشور ایفا کند. برآوردها نشان می‌دهد با افتتاح این پروژه‌ها ۲۵۰ نفر تلفات جاده‌ای در سال کاهش خواهد یافت و آلاینده‌های زیست‌محیطی به دلیل کاهش مصرف سوخت می‌تواند طی دوره ۲۰ ساله حدود ۲ میلیون تن کاهش پیدا کند. همچنین این آزادراه در اقتصاد منطقه و توزیع کالا در کشور نقش بسزایی خواهد داشت. شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری در اجرای این پروژه مشارکت داشته است؛ براساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۵ با ترکیب مشارکت ۷۰ درصد صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصد دولت با شرایط BOT قرارداد احداث منعقد شده و تاکنون بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره برآورد ریالی پروژه تصریح کرد: تا پایان فرآیند تسویه‌حساب نهایی پروژه در چند ماه آینده به هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و با احتساب قیمت‌های روز، ارزش پروژه به ۲هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: فعالیت‌های این پروژه طی سال‌های گذشته آغاز شده بود، اما با تلاش تمامی عوامل موثر در پروژه اعم از سرمایه‌گذار، بخش اجرایی و پیمانکاران، پروژه‌ای که در زمستان ۹۸ با قریب به ۵/ ۵۸ درصد پیشرفت داشت، امروز در آستانه بهره‌برداری است. خادمی درباره سایر پروژه‌های آزادراهی کشور گفت: در بخش آزادراهی حدود ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه در کشور در حال اجرا داریم که در قالب ۲۱ پروژه آزادراهی است. از این میزان حدود ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر به‌عنوان پروژه‌های جهش تولید در سال‌جاری و سال آینده تحویل و به بهره‌برداری می‌رسند. در بخش آزادراهی این پروژه‌ها ۸۴۱۳ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که نیمی از آن را بخش خصوصی و نیمی دیگر را دولت تامین می‌کند. وی افزود: این ۹ پروژه آزادراهی شامل قطعات یک و ۲ آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم‌آباد-بروجرد، آزادراه منجیل-رودبار، آزادراه ایزدخواست-شیراز، آزادراه تبریز-صوفیان، آزادراه مراغه- هشترود، باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران شمال، قطعه دوم آزادراه گرمسار-سمنان است که طی امسال و سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

اجرای ۷۷ پروژه بزرگراهی اولویت‌دار کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد: در بخش بزرگراهی ۷۸۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در کشور در حال اجرا داریم که حدود ۱۷۶۱ کیلومتر از این پروژه‌های آزادراهی به‌عنوان پروژه‌های جهش تولید در ۳۲ محور و در قالب ۷۷ پروژه در نظر گرفته ‌شده است. هزینه این پروژه‌ها ۴۲۵۴ میلیارد تومان بود. وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر با افزایش قیمت یورو در سال جاری حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند و برای اتمام این پروژه‌ها بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است. در بخش ریلی و بزرگراهی به‌صورت کامل دولت سرمایه‌گذاری می‌کند و در بخش آزادراهی مشارکت بین بخش‌خصوصی و دولت صورت می‌گیرد. این پروژه‌ها در بخش‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در مجموع حدود ۳۹۵۶ کیلومتر طول دارد.

عناوین برگزیده