تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۱۴۴۲۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان

می متالز - دبیر انجمن صنعت سیمان با اشاره به وضعیت کارخانه‌های سیمان کشور، می‌گوید: رشد قیمت سیمان و مشکل بازار این کالا ناشی از کمبود نیست بلکه متأثر از هزینه حمل است.
هزینه حمل؛ چالش اصلی بازار سیمان

به گزارش می متالز، دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه گاز ۴۵ کارخانه قطع شده، گفت: قیمت مازوت ۳ برابر گاز است و هزینه حمل هم ۳۲ درصد گران شده است، از این رو باید مجوز افزایش دوباره قیمت را از وزارت صمت بگیریم.

عبدالرضا شیخان در مورد وضعیت سیمان در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت هر کیسه را برای مصرف‌کننده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند ولی عامل فروش اگر بخواهد خیلی در حق مشتری لطف کند، هر کیسه را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: هر چه قیمت را سرکوب کنند این اتفاق می‌افتد؛ اگر هر کیسه درب کارخانه ۱۵.۵۰۰ تومان است اما در ادامه ارزش افزوده، کرایه حمل، سود عامل و … دارد، به زور که نمی‌شود قیمت‌گذاری کرد؛ به عنوان نمونه هزینه حمل فقط در آبان ماه ۳۲ درصد گران شده که قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار می‌گذارد.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها در ۷ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان توزیع سیمان در بازار داخلی را ۱۸.۶ درصد افزایش داده‌اند. این افزایش توزیع باید به دنبال افزایش ساخت‌وساز باشد اما این‌گونه نبوده است.

دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: قبلاً کارخانجات به دلیل هزینه مناسب حمل، سیمان را از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف می‌بردند اما هم‌اکنون به دلیل هزینه بالای حمل کارخانجات نمی‌توانند این کار را انجام دهند و عامل فروش هم همانگونه که گفته شد اگر بخواهد کمترین قیمت را به مشتری بدهد، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیسه است.

شیخان در مورد کمبود سیمان در بازار گفت: کمبود سیمان وجود ندارد بلکه به دلیل عدم جابجایی ناشی از افزایش کرایه حمل، سیمان در بازار کم است اما تولید کم نشده است.

‏مازوت هزینه را بیش از قبل بالا برده است

وی با بیان اینکه ۷۷ کارخانه سیمان در کشور داریم، افزود: چند روز است که گاز ۴۵ کارخانه را قطع کرده‌اند. وقتی گاز را قطع می‌کنند باید مازوت بدهند. سال گذشته مصوبه دولت بود که مازوت را با نرخ یارانه‌ای به کارخانجات بدهند؛ در حالی که قیمت مازوت یارانه‌ای ۳ برابر گاز است. لیتری ۳۰۰ تومان دم مخازن می‌دهند که با ۱۳۰ تومان هزینه حمل، در نهایت لیتری ۴۲۰ تا ۴۳۰ تومان قیمت مازوت می‌شود.

دبیر انجمن سیمان گفت: هنوز تولید در این ۴۵ کارخانه متوقف نشده اما اگر مازوت نگیرند، تولید متوقف می‌شود.

وی در مورد افزایش قیمت سیمان، افزود: باید مجوز افزایش قیمت را تا پایان سال بگیریم. تفاوت قیمت مازوت و گاز روی قیمت تمام شده هر تن سیمان ۴۰ هزار تومان اثر می‌گذارد. آیا تولیدکنندگان باید از جیب خودشان بگذارند؟ کارخانجات نقدینگی ندارند که از جیب خودشان بدهند.

شیخان ادامه داد: تولیدکننده گاز را مصرف می‌کرد بعد از یک ماه پول را می‌داد اما برای مازوت، پول را باید همان ابتدا بدهد، هزینه حمل مازوت را هم باید پیشاپیش پرداخت کند، این مسائل در شرایطی است که کارخانجات مشکل شدید تأمین نقدینگی دارند.

وی گفت: علاوه بر این گفته‌اند که برای اطمینان در مورد استفاده درست از مازوت، کارخانجات باید برای تفاوت قیمت یارانه‌ای مازوت (۳۰۰ تومان) با فوب خلیج فارس (۶ هزار تومان) ضمانت بانکی بدهند. یعنی در سال جهش تولید بر سر تولید می‌زنند.

شیخان تصریح کرد: قرار بود قیمت گذاری سیمان توسط انجمن با هماهنگی وزارت صمت انجام شود، اما هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه با مسوولان وزارتخانه جلسه‌ای ترتیب دهیم.

عناوین برگزیده