تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۴۴۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن 28.5 درصد افزایش یافت

بررسی عامل کاهش موجودی شمش روی در بورس شانگهای و افزایش آن در بورس لندن

می متالز - از اتفاقات عجیب هفته گذشته در بازار کامودیتی‌ها، رشد 28.5 درصدی شمش روی در بورس فلزات لندن بود که این امر زمینه کاهش قیمت شمش روی را فراهم کرد.
بررسی عامل کاهش موجودی شمش روی در بورس شانگهای و افزایش آن در بورس لندن

به گزارش می متالز، در نمودار 1 قیمت نقدی و موجودی انبار شمش روی در بورس فلزات لندن از 27 مارس تا 27 آوریل نمایش داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از شمش روی طی هفته اخیر روند پرفراز و نشیبی را طی کرده است. بررسی این نمودار نشان می‌دهد در 2 روز ابتدایی معاملات هفته قبل، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن مانند روزهای هفته قبل خود روند نزولی را طی کرد به‌‌طوری که این موجودی از 185 هزار تن در روز جمعه 20 آوریل با حدود یک درصد کاهش به 183 هزار و 175 تن در روز دوشنبه 23 آوریل رسید. در روز 24 آوریل نیز این روند کاهشی ادامه پیدا کرد و موجودی انبارها با یک درصد کاهش نسبت به روز قبل خود به 181 هزار و 325 تن رسید. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود در روزهای بعد از هفته گذشته این روند کاهشی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن متوقف شد و در روز 25 آوریل موجودی انبارها با 15.5 درصد رشد به 209 هزار و 475 تن رسید. در روز 26 آوریل نیز موجودی انبارها با 9 درصد رشد نسبت به روز قبل خود به 228 هزار و 175 تن رسید. در روز پایانی معاملات هفته گذشته یعنی جمعه 27 آوریل نیز موجودی انبارها با 4.3 درصد رشد به 237 هزار و 800 تن رسید. در مجموع موجودی انبارهای روی بورس فلزات لندن طی هفته آخر معاملات رشد 28.5 درصدی را تجربه کرد که این میزان رشد طی یک هفته رقمی قابل توجه است.

در کنار رشد 28.5 درصدی موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن، موجودی انبارهای شمش روی بورس شانگهای رشد 14.7 درصدی داشت که این افزایش ناشی از فصل تقاضا در چین است که در گزارش‌های گذشته بررسی قیمت شمش روی نیز به آن اشاره شد.

افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا، یکی از علل افزایش موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته بود که موجب خروج افرادی شد که با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به ورود به این بازار کرده بودند و همین امر موجبات افزایش موجودی را فراهم کرد.  

در نمودار 1 قیمت شمش روی نیز در بورس فلزات لندن از 27 مارس تا 27 آوریل آورده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، قیمت شمش روی طی هفته گذشته عموما روند کاهشی داشته و طی این یک هفته، 3.7 درصدی کاهش را تجربه کرد. ادامه‌دار بودن یا نبودن این کاهش قیمت که ناشی از افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا و در نتیجه کاهش تقاضا بود؛ تا حد زیادی وابسته به تغییر شاخص‌های اقتصادی آمریکا و تصمیمات فدرال رزو برای تغییر نرخ بهره خواهد بود. از آنجایی که در آخرین آمار منتشر شده شاخص‌های اقتصادی آمریکا بهبود یافته انتظار افزایش بهره از 2 نوبت در سال به 3 نوبت در سال می‌رود، این امر می‌تواند موجب رشد بیشتر ارزش دلار آمریکا و تضعیف کامودیتی‌ها شود.

عناوین برگزیده