تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۴۴۷۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

روند بورس صعودی است، مگر آنکه...

می متالز - این روزها می تواند فرصتی هم برای نوسان گیری کوتاه مدت ایجاد کند، کما اینکه در یکی دو هفته اخیر هم، بسیاری از سهم ها رشد خوبی داشته اند.
روند بورس صعودی است، مگر آنکه...

به گزارش می متالز، با توجه به رکود بازارهای موازی و اصلاح قیمتی سنگین سهم‌ها انتظار می‌رود بورس حرکت مثبتی را آغاز کند. اما برخی نگران این هستند که دولت دوباره برنامه تأمین مالی از بازار سرمایه را دارد و با این نگرانی، رفتار سرمایه‌گذاران بسیار محتاطانه شده است. این در حالی است که آمار شفافی هم از میزان تأمین مالی دولت از بازار سرمایه در سال جاری اعلام‌نشده است.

محمد نوربخش کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: هر جا دولت وارد شود، نگرانی‌هایی هم ایجاد خواهد شد. به‌هرحال درآمدهای نفتی دولت کاهش شدیدی داشته و این کسری درآمد باید از بازار سرمایه تأمین شود تا جبران کسری بودجه دولت و پوشش هزینه‌ها باشد.

وی ادامه داد: البته که تأمین مالی دولت از بازار سرمایه، برای این بازار اتفاق جالبی نیست و می‌تواند سبب تشدید رفتارهای هیجانی در بازار گردد. ضمن اینکه هیچ بعید نیست که دولت دوباره زمینه رشد قیمت چند سهم خاص را فراهم کند و بعد هم بارها کردن بازار به حال خود، موجب ضرر و زیان سهامداران شود.

نوربخش افزود: اما درمجموع اگر از احتمال تأمین مالی دولت از بازار سرمایه فاکتور بگیریم، با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، وضعیت بازار به لحاظ بنیادی و منطقی، مطلوب ارزیابی می‌شود. با توجه به قیمت‌های جهانی و نیز نرخ ارز، بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری جذاب و ارزنده است. این روزها می‌تواند فرصتی هم برای نوسان گیری کوتاه‌مدت ایجاد کند، کما اینکه دریکی دو هفته اخیر هم، بسیاری از سهم‌ها رشد خوبی داشته‌اند. البته باید بازدهی واقعی هر سرمایه‌گذاری را در نظر داشت.

این فعال بازارسرمایه در پایان تاکید کرد: بازارهای موازی ریزش زیادی داشته و به نظر می‌رسد بازار سرمایه به مرحله‌ای رسیده که با توجه به نرخ ارز، بازدهی واقعی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. مگر آنکه دولت درروند این بازار مداخله‌ای کند و کسری بودجه آن‌قدر تشدید شود که دولت برای تأمین هزینه‌های خود، اقدام به دست‌کاری سود شرکت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی و... کند.

عناوین برگزیده