تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۱۶۴۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

تاثیر نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ مبادله‌ای

‌می‌متالز - نوربخش گفت: تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنایع خواهد داشت و رانت و واسطه‌گری را نیز بر طرف می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمد نوربخش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا براساس نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر بازار سرمایه گفت: این ابلاغیه تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و شفافیت صنعت پتروشیمی و نیز پالایشگاهی‌ها خواهد داشت، همچنین رانت و واسطه‌گری را بر طرف می‌کند. انتظار می‌رود نرخ ۳۸ هزار تومان نیز به واقعیت نزدیک‌تر شود.

او افزود: پایین بودن نرخ دلار و عدم تطابق آن با شرایط حال به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد بود؛ زیرا قیمت‌گذاری دستوری تنها چرخه عرضه و تقاضا را از حالت عادی خود خارج می‌سازد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود پرهیز کند؛ چرا که کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران سبب خروج سرمایه از کشور می‌شود.

نوربخش در پایان درمورد اقدامات دولت و سازمان بورس مبنی بر تغییر مبنای نرخ تسعیر خوراک و بورس کالا، گفت: نرخ ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان چالش‌هایی را برای صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی به دنبال داشت، خوشبختانه اکنون با اقدام به موقع سازمان بورس و وزارت اقتصاد این مشکل مرتفع شده و انتظار می‌رود دولت در سال‌های دیگر چنین تصمیماتی را اتخاذ نکند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده