تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۴۴۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روند کاهشی قیمت دلار و پیش بینی بازار دلار در ماه های آینده

خوابی که سیاستمداران برای اقتصاد خواهند دید

می متالز - این روزها روند انتقال قدرت از ترامپ به بایدن آغاز شده و حالا برخی از سیاسیون از بازگشت امریکا به مذاکرات و توافق برجام خبر می‌دهند، خبرهایی که به دنبال خود نوید کاهش تحریم‌ها و قیمت ارز را به دنبال دارد اما این روند کاهشی تا چه میزان ادامه خواهد یافت و دلار در ماه‌های آینده چطور در بازار ظاهر خواهد شد.
خوابی که سیاستمداران برای اقتصاد خواهند دید

به گزارش می متالز، با نگاهی به آغاز ۷ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که نوسانات دلار بازار آزاد بیش از هر مولفه‌ای تحت تاثیر انتظارات داخلی نسبت به تحولات بین‌المللی بوده و در دهه سوم مهرماه نرخ ۳۲ هزار تومانی را نیز لمس کرد، اما با اعلام نتایج انتخابات امریکا و پیروزی بایدن همانطور که پیش‌بینی می‌شد این نوسانات به حداقل خود رسید.

این روزها روند قیمت دلار آمریکا کاهشی است. آخرین اخبار تا لحظه تهیه این گزارش نشان می‌دهد که نرخ هر دلار به ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان برای فروش ۲۳ هزار و ۷۷۰ تومان برای خرید رسید.

اما سوال این است که این روند کاهشی تا چه زمانی ادامه دارد. فعالان بازار بر این باورند که مسیر کاهشی این روزها نسبت به کاهش قبلی دوام بیشتری دار د چرا که هم قیمت‌ها با شتاب کمتری رو به کاهش است و هم هیجان بازار تاکنون تقریبا تخلیه شده است.

همچنین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ در محدوده ۱۱ هزار تومان حرکت می‌کند، سینگال مهمی را برای روند آتی بازار دلار ارسال کرد. این نرخ نسبت به سال جاری فقط حدود دو برابر است، ازاین‌روز به نظر می‌رسد دولت میانگین نرخ ارز را کاهشی پیش‌بینی کرده است.

در عین حال هنوز روند انتقال قدرت در امریکا ادامه دارد و این امر موجب شدن تا فعالان بازار ارز محتاط در وارد میدان شوند.

پیش‌بینی‌ها

اگرچه تحلیل روند نوسانات نرخ دلار در هفته اخیر نمایانگر آرامش نسبی این بازار در افق کوتاه‌مدت است، اما موضوع آن است که تا چه اندازه می‌توان به ادامه این روند امیدوار بود. محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی، در این زمینه با اشاره به اینکه اعلام نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه، حداقل امیدها را برای خرابی بنای کج ارز ۴۲۰۰ تومانی زنده نگه می‌دارد، گفت: طی سال‌های اخیر نرخ ارز مبادله‌ای (۴۲۰۰ تومانی) مبنای عمل دستگاه‌های اجرایی و به ویژه محاسبه حقوق گمرکی برای کلیه کالاهای وارداتی بود، ازاین‌رو درصورتی‌که نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی مبنای محاسبه حقوق گمرکی قرار گیرد ضمن محدود نمودن رانت واردات، می‌تواند تا اندازه‌ای در کاهش تقاضای ارز موثر باشد

وی افزود: این خبر همچنان نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران در کشور روی نرخ پایه جدیدی برای قیمت دلار به اجماع رسیده‌اند. امری که می‌تواند ناشی از احتمال ایجاد گشایش‌های ارزی و سیگنالی جهت روند کاهشی نرخ ارز در افق چند ماهه آتی باشد.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که اقدام مهم بانک مرکزی در انتشار اطلاعات معاملات در بازار متشکل ارزی، ضمن شفافیت بخشی بیشتر به نرخ‌ها، پیش‌بینی پذیری اهداف و اقدامات سیاست‌گذار ارزی را برای معامله گران افزایش داده و زمینه‌ساز کاهش نوسان در بازار اسکناس و حواله شده است.

ازاین‌رو از م نظر برخی تحلیل گران فنی این بازار درصورتی‌که نوسانات کم دامنه و فرسایشی دلار ادامه پیدا کند، به تدریج به صف فروشندگان بازار اضافه خواهد شد و قیمت دلار به آرامی رقم‌های پایین‌تری را تجربه خواهد کرد.

با این حال، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند که قیمت دلار از سوی عوامل بنیادی و تجاری در مرز ۲۶ هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفته است و با توجه به ارزش اسکناس آمریکایی در سامانه نیما نباید انتظار افت زیادی را داشت.

پیش‌بینی‌های درازمدت

در این میان دو سناریود در درازمدت قابل پیش‌بینی است وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، د راین باره گفته است اگر در کنار پیروزی بایدن بتوانیم شاهد مهار بیماری کرونا باشیم، صادرات غیرنفتی کشور با همسایگان به روال سابق بازگردد و گشایش اقتصادی در روابط بین‌الملل روی دهد، شاید بتوان با ساماندهی واردات، جلوگیری از اتلاف منابع ارزی چالش‌ افزایش قیمت دلار را به گونه‌ای سامان داد به‌نحوی‌که قیمت دلار حداقل به کانال ۲۰ هزار تومان بازگردد.

وی افزود: اما چنانچه این موارد روی ندهد و اصلاحات ساختاری انجام نشود، به تبع آن با کسری بودجه روبرو و رشد نقدینگی شتاب بیشتری می‌گیرد در این صورت پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان برسید.

در این میان بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومان به معنی نوسان بازار دلار از ۳۱ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

عناوین برگزیده