تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۱۴۵۱۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مطرح کرد؛

واردات کالا‌های دپو شده با ارز متقاضی؛ نتیجه فشار بر بانک مرکزی/ طرح «حکمرانی ریال» برای رصد تراکنش‌های بانکی

می متالز - طغیانی گفت: متاسفانه در اثر فشار‌هایی که در مورد کالا‌های دپو شده در گمرک به بانک مرکزی وارد شد، این نهاد مجبور به صدور مجوز واردات با ارز متقاضی این کالا‌های دپو شده تا ۱۰ آبان ماه شد.
واردات کالا‌های دپو شده با ارز متقاضی؛ نتیجه فشار بر بانک مرکزی/ طرح «حکمرانی ریال» برای رصد تراکنش‌های بانکی

به گزارش می متالز، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از مصوبه بانک مرکزی مبنی بر واردات کالا‌های دپو شده در گمرک بدون کد رهگیری و با ارز متقاضی، گفت: این مجوز واردات با ارز متقاضی برای کالا‌هایی است که تا ۱۱ آبان در گمرکات مانده باشند که که مورد نقد ماست.

وی افزود: متاسفانه در اثر فشار‌هایی که در مورد کالا‌های دپو شده در گمرک به بانک مرکزی وارد شد، این نهاد مجبور به صدور مجوز واردات با ارز متقاضی این کالا‌های دپو شده تا ۱۰ آبان ماه شد. کالا‌هایی که اساسا مشخص هم نیست میزان آن‌ها چقدر است و به چه دلایلی دپو شده اند؛ آیا به دلیل بانکی یا فنی بوده است؟ همچنین مشخص نیست که از چه جنسی بودند؛ کالای اساسی یا موارد اولیه یا کالای غیرضرور بوده و دپو شده‌اند. پاسخی هم از سوی مسوولین دریافت نکردیم. این جریان بیشتر با حرکت رسانه‌ای جمع بندی شد ولی دولت باید در مورد این سوالات پاسخ منطقی مبتنی بر داده‌ها ارائه کنند؛ لذا در این موارد ما در مجلس سوال داریم.

طغیانی با بیان این که مجلس از گمرک درباره این کالا‌ها سوال کرده، اظهار کرد: قرار است گمرک، این آمار را با جزئیات به ما ارائه دهد،؛ البته گمرک آمار سر جمع و مابه التفاوت کالا‌های ترخیص شده و کالا‌هایی که بانک مرکزی برای آن‌ها کد رهگیری صادر کرده است را ارائه می‌دهد، اما کالا‌هایی که با این مصوبه ترخیص شدند، بدون کد رهگیری بوده‌اند.

 

شفافیت و مدیریت بازار؛ نتیجه اقدامات بانک مرکزی در دوسال گذشته

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی، اقدامات بانک مرکزی برای کنترل ارز و مصوباتی همچون ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات و سامانه‌ای شدن تخصیص ارز توسط این نهاد را مفید دانست و تصریح کرد: این روش‌ها به کنترل نرخ ارز کمک کرده که بانک مرکزی از این طریق، عرضه و تقاضا ارز را مدیریت می‌کرد و واردات و صادرات کشور شفاف می‌شد که مثلا صادرکننده، ارز خود را بازگردانده یا خیر و یا واردکننده برای چه کالایی ارز می‌خواهد و این ارز را از کدام محل تامین می‌کند. این مدیریت بازار و شفافیت، نتیجه فعالیت‌هایی بود که بانک مرکزی در این دو سال انجام داده است.
 

طرح «حکمرانی ریال» برای رصد تراکنش‌های ریالی
 

طغیانی پیرامون اظهارات همتی مبنی بر ضرورت کنترل و رصد تراکنش‌های ریالی برای جلوگیری از سفته‌بازی و دلالی در بازار ارز، به بازارنیوز گفت: ما در این زمینه در حال پیشبرد طرحی در مجلس با عنوان «حکمرانی ریال» هستیم. نگاه ما این است که هر تراکنشی، یک رویه دلاری و یک رویه ریالی دارد. کسی که قاچاق وارد می‌کند، یک روی سکه تراکنش‌های او دلار است و یک رو ریال است که خرج می‌کند. این تراکنش قابل رصد است. دقیقا مانند تحریم‌ها که امریکایی‌ها مسیر دلار و تراکنش‌ها را کنترل می‌کنند و جلوی تراکنش‌های ایران را می‌گیرند.

وی در پایان افزود: کمیته پولی کمیسیون اقتصاد در حال کار بر روی این موضوع کنترل ریال است، ولی هنوز به جمع بندی نرسیده است. این طرح هم برای اجرا به بانک مرکزی و مجموعه مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد محول می‌شود، ولی این که الان بانک مرکزی با چه برنامه‌ای می‌خواهد این کار را انجام دهد را من دقیق در جریان نیستم.

عناوین برگزیده